[Dit is onderdeel van het project De Realtime Revolutie. Koop het mooie door @wilg vormgegeven papieren boek (20 euro) of de ePub (10 euro)]

Wat is voor jou de kracht van Twitter?
Het is de digitalisering van het ouderwetse ‘via-via’ zoeken en vinden van contacten, spullen, antwoorden, inspiratie… een frisse manier om snel wat meningen te peilen of nieuwe ontwikkelingen te spotten. En om eindelijk eens in contact te komen (bij sommige bedrijven dan….) met een fysiek persoon die aan klantenservice doet. In tegenstelling tot alle bandjes, contactformulieren en ‘vraag-het-truus-onze-digitale-assistent’.

Wat is voor jou de zwakte van Twitter?
Ik erger me aan dezelfde zaken waar ik me in het echte leven ook aan zou ergeren. Verkopers aan de deur bijvoorbeeld (op Twitter in de vorm van spammende accounts), of stalkers (die op Twitter ongevraagde automatische DM’s sturen). Maar ook aan mensen die hardop bellen in de stiltecoupe (op Twitter in de vorm van 16-jarigen die het over ‘niks’ hebben, maar wel hashtags spammen). Dat soort zaken, die me ook in real life irriteren, doen dat ook op Twitter…

Wat is jouw meest waardevolle ervaring op Twitter?
Die is niet in 1 specifieke gebeurtenis te vatten. Maar het feit dat ik er, als fotograaf, al zoveel adviezen en meningen van collegafotografen heb kunnen opdoen over bepaalde beelden, is me veel waard. Het helpt en inspireert. Hetzelfde geldt voor het helpen van anderen.

Wat is jouw meest vervelende ervaring op Twitter?
Helaas, nog weinig vervelende ervaringen mogen smaken op Twitter. Ik ben dan ook geen BN’er met een gekaapte identiteit of iets dergelijks. Misschien maar goed ook.

Wie is je favoriete Twitteraar en waarom?
Dat is er niet eentje. De kracht zit in de massa. Als ik wil weten wat het beste middel is tegen de waterpokken van mijn 2-jarige zoon, komt het antwoord hoogstwaarschijnlijk – #durftevragen – van een andere twitteraar, dan wanneer ik met fotografie bezig ben, met SEO-teksten of met communicatie. Een vraag ‘wie is je favoriete Twitteraar’ is eigenlijk net zoiets als vragen, wie ‘je favoriete mens’ is. Die is er ook alleen binnen een context!

Wat is je favoriete Twitter-gebeurtenis en waarom?
De tweets ten tijde van het drama in Noorwegen gaven goed aan hoe snel en effectief een kanaal als Twitter kan zijn. Andere, conventionelere kanalen hielden het nieuws op Twitter niet bij. Utoya was daar een mooi voorbeeld van. ‘Favoriete’ is dan wel weer zo’n ‘Like’-woord. Laten we het het ‘meest indrukwekkende’ moment noemen…

Wat gezegd moet …
Laten we van Twitter alsjeblieft niet een of andere heilige graal maken. Ik snap niet waar al die ‘social media clubs’ vandaan komen. Hadden we 20 jaar geleden ‘sms clubs’? Hadden we ‘e-mail clubs’, nog een decennium of wat daarvoor? Nee. Het is een prachtig kanaal, met prachtige mogelijkheden. Maar vooral een kanaal en niet meer dan dat!