[Dit is onderdeel van het project De Realtime Revolutie. Koop het mooie door @wilg vormgegeven papieren boek (20 euro) of de ePub (10 euro)]
Naam Twitter = @RonaldDijkstra

Wat is voor jou de kracht van Twitter?
‘Twitter is voor mij een smeltkroes van informatie. Hashtags vormen een mooi vertrekpunt op zoek naar real time info, bijvoorbeeld over sportwedstrijden en nieuws. Snelheid en veel users zorgen voor relevantie.’

Wat is voor jou de zwakte van Twitter?
‘Sommige mensen hebben de neiging Twitter te gebruiken als een soort SMS-dienst of algemene rant service. Thank god for de muting functie in sommige geavanceerdere apps, want eenmaal bij zinnen hebben veel toch weleens wat nuttigs te melden.’

Wat is jouw meest waardevolle ervaring op Twitter?
‘Tweemaal heb ik stages voor mijn studie gevonden door te tweeten, een keer door te reageren op een oproep en een keer door zelf een oproep te plaatsen. Beide stages waren super en had ik zonder den Twitters zeker niet gevonden.’

Wat is jouw meest vervelende ervaring op Twitter?
‘De irritante spammers die altijd weer manieren vinden om er doorheen te komen. Ze kapen momenteel complete hashtags om hun niet relevante linkjes te dumpen. Verder zijn er vele merken en organisaties die hun Twitterstrategie niet op orde hebben. Sterk voorbeeld is FC Groningen, die zich de kaas van het brood lieten eten (account geclaimd door andere partij) en vervolgens een ‘persoonlijk’ account inricht van de directeur waarbij hij 99 van de 100 keer niet zelf tweet, veel commerciĆ«le links, niemand terugvolgt en nergens op reageert. Dat is niet authentiek of persoonlijk genoeg naar mijn smaak.’

Wie is je favoriete Twitteraar en waarom?
‘Ik heb vele favorieten. Kan niet echt zeggen wie of wat.’

Wat is je favoriete Twitter-gebeurtenis en waarom?
‘Iedere Apple keynote.’

Wat gezegd moet …
‘—‘