Een paar jaar geleden was virtual reality de grote hype. Inmiddels is de storm wat geluwd, maar dat wil niet zeggen dat er geen interessante dingen meer gebeuren met VR. Zo werkt Warp Industries uit Delft aan een wereldwijd platform waarmee gebruikers zelf trainingsvideo’s kunnen maken. “Goede VR maken is best moeilijk. Die realisatie heeft ons gebracht naar de vraag: hoe kunnen we het makkelijk maken? Onze software maakt het makkelijk om een engaging VR ervaring te creëren”, aldus Adriaan Rijkens , co-founder en CTO van Warp Industries.

Het bedrijf, dat inmiddels drie jaar bestaat, richt zich met name op de trainingsindustrie. “Het sterke van virtual reality is dat het een krachtige tool is om emotie mee op te wekken. Dat kan gaan om angst of dat je je bedreigd voelt, maar het kan ook een hele positieve emotie oproepen. Het rare van VR is namelijk dat wanneer iemand op je af komt lopen je echt het gevoel hebt dat die je persoonlijk omgeving binnenloopt. Het voelt als de werkelijkheid. Mensen gaan echt op in die andere wereld. Dat gebruiken wij dus in trainingen.” Denk bijvoorbeeld aan trainingen die mensen moeten leren hoe het best te handelen bij een brand. Maar ook de KLM, het AMC en de ABN AMRO bank maken gebruik van Warp Industries.

“Gamen in virtual reality is echt fantastisch”

Met behulp van Warp Industries kunnen partijen in een dag een training maken. “Het enige wat nog tijd kost is die training in elkaar te klikken. Je moet een script bedenken en daar structuur in aanbrengen.” Warp Industries helpt bedrijven nu nog om de trainingen in elkaar te zetten. De basis daarvan bestaat altijd uit 360 graden video. “Wij zijn eigenlijk klant van ons eigen platform. We bieden bedrijven aan dat we een training voor ze kunnen maken en het geld dat we daarmee verdienen investeren we in ons platform. Daardoor hebben we ook nog geen investeerders nodig gehad en hebben we een mooi platform kunnen opzetten.” Uiteindelijk is het de bedoeling dat iedereen daar zelf mee aan de slag gaat.

De kwaliteit van VR is in de loop der tijd enorm verbeterd. Voor 200 dollar koop je op dit moment al een hoge kwaliteit VR set. Zelf heeft Rijkens veel ervaring met VR gaming. ” Ik had al jaren niet meer gegamed, maar gamen in virtual reality is echt fantastisch. Daar zie ik ook echt een gigantische markt. Wij zitten natuurlijk meer aan de serious gaming kant met trainingen.”

Belangrijke stap is dat bedrijven snappen dat een game in VR wat anders is dan een doorsnee game. “Je zal een heel ander soort games moeten ontwikkelen. De grote studio’s begrijpen VR soms nog helemaal niet. Die denken we zetten een game eenvoudig over naar VR, maar het gaat erom dat je het als een nieuw medium ziet en daar dingen voor ontwikkelt. Dat is wat er nu ook gebeurt. ”

“Omgaan met nieuwe technologie is een leerproces”

Dat VR nog niet op grote schaal omarmd wordt baart Rijkens geen zorgen. “Ik ben er zeker van overtuigd dat het gaat gebeuren. Wanneer ik zie hoe mensen reageren is er bij mij geen twijfel. Omgaan met nieuwe technologie is echt een leerproces. Mensen kunnen slecht tegen veranderingen. Kijk naar het verschil tussen hoe je 10 jaar geleden je smartphone gebruikte en nu, dan zul je ook bij jezelf een groot leerproces hebben gezien. Je doet nu dingen op je smartphone waarvan je nooit had gedacht dat je dat zou doen. Waar je het eerst alleen maar gebruikte om te bellen of te sms-en. Het is een proces om daar langzaam doorheen te breken. Je moet het echt leren.” De VR markt is duidelijk in ontwikkeling. De kwaliteit van camera’s en brillen stijgt, terwijl de prijzen dalen.

Het team van Warp Industries telt 12 mensen. Het bedrijf is tot op heden volledig zelf gefinancierd. “Om de ambities waar te kunnen maken en sneller te kunnen groeien willen we kijken of we kapitaal aan kunnen trekken, maar tegelijkertijd ook de juiste kennis. Dus het is niet alleen geld maar ook netwerk.”

In de toekomst zal het zelf produceren van video’s door Warp Industries ophouden. “Wat wij heel belangrijk vinden en waar we ook mee bezig zijn is een community om ons platform heen bouwen. Je hebt verschillende expertises nodig om een goede VR experience neer te zetten en daar willen we een community voor bouwen. Denk aan narrators, filmers, learning experts of mensen vanuit de marketinghoek. De kracht die we nu hebben is dat we nu heel veel kennis opdoen en dat terug stoppen in ons platform. Dat zal in de toekomst minder worden, maar dat betekent een transitie. We willen wel in nauw contact  met onze gebruikers blijven, want dat is ons bestaansrecht en dat moeten we zo houden.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.