Op 9 januari 2019 kondigde de KPN aan dat het bedrijf een zogenaamde ‘one brand strategie’ zou gaan volgen. Hierdoor zouden alle submerken ,waaronder XS4ALL, verdwijnen. Het leidde tot een storm van protest. Pogingen om XS4ALL te redden mislukten, maar nu is Freedom Internet al weer even een feit. “Een nieuwe provider die staat waar XS4ALL ook voor stond: privacy, security en kwaliteit. Wij knokken en vechten voor de privacy van onze klanten, maar ook voor het internet in het algemeen.” aldus CEO Anco Scholte ter Horst.
Er is veel mis met het internet, vinden ook de mensen achter Freedom Internet “We maken ons zorgen over de macht en invloed van de Big 5, de tech reuzen. Je ziet dat er in Nederland feitelijk twee grote partijen over zijn: KPN en Ziggo. Die hebben met elkaar ongeveer de hele markt in handen. Het is goed dat daar een onafhankelijke partij tussen gaat zitten met een heel ander bedrijfsmodel. Niet een model waarbij enkele grootaandeelhouders zitten te cashen.”
Een goede service staat voorop. “We hebben drie doelgroepen: Eén: de tech savy users. Twee: de bewuste internetter die zich zorgen maakt over zijn gegevens op internet. Drie: de zorgeloze internetter. Dat zijn mensen die wel bereid zijn ietsje meer te betalen dan anderen, maar dan willen ze wel als ze bellen goed geholpen worden. Als dat een uur duurt, dan duurt het maar een uur.”
Freedom Internet heeft idealen, maar streeft ook winstgevendheid na. Wel anders dan andere bedrijven. “Je moet kunnen innoveren en groeien. Wij hebben één aandeelhouder: de stichting Appeltaart. Zij zien toe op waar wij voor staan: privacy, veiligheid en kwaliteit. Dat we dat ook borgen en daar mee bezig zijn. Als we dat niet goed doen, dan kunnen ze mij wegsturen. Mochten wij winstgevend zijn en divident uit gaan keren, dan zal de stichting het geld uit gaan geven aan doelen die raken aan onze doelstellingen. Dat is dus een heel ander bedrijfsmodel dan een model met een paar investeerders die er in zitten voor de winst.”
Freedom Internet wist via crowdfunding 2,5 miljoen euro op te halen op het moment dat XS4ALL in gevaar kwam. Daarmee werden ook de eerste 10.000 founding members verzameld. Groei is noodzakelijk. Door corona is alles wat lastiger gebleken dan gedacht. “Corona heeft ook op ons effect gehad. We zijn iets langzamer gegaan dan we oorspronkelijk gedacht hadden. Wat we ook zien is dat een hele grote groep mensen die nu thuiswerkt zich wel twee keer bedenkt voordat ze overstappen. Je bent afhankelijk van dat internet en je neemt geen risico’s. Als we alle mensen die we nu hebben als founding members dit jaar gaan aansluiten, en dat gaan we waarschijnlijk niet redden, dan zitten we al wel ongeveer bij ons break even punt.”
Met meer klanten en dus meer geld kunnen extra diensten worden geboden. “Wij hopen ook onderscheidende diensten te kunnen leveren. Denk bijvoorbeeld aan cloudopslag maar dan gebaseerd op een open source oplossing. Dat zijn dingen die wij er graag willen bij doen. Dat gebeurt tot nu toe nog niet. Daar hebben we tijd voor nodig.”
Scholte ter Horst heeft in het verleden ook voor XS4ALL gewerkt. De laatste jaren deed hij andere dingen, onder meer in de offshore business. “Toen de ‘one brand strategie’ werd aangekondigd, dacht ik direct: dit is een slecht plan. Er zit bij XS4ALL een hele grote groep mensen die daar om een reden zit. Die hebben daar bewust voor gekozen. Dus toen de actiegroep begon, heb ik direct gebeld om te vragen hoe ik kon helpen. Het is toch de kip met de gouden eieren weggooien.”
Toen de redding niet leek te gaan lukken, schreef Scholte ter Horst een businessplan voor een alternatief plan. “Omdat ik daarvoor met verschillende mensen ging praten, merkte ik opeens dat er op allerlei plekken, zowel bij particulieren als bij bedrijven, heel veel enthousiasme voor was. Ik dacht: dit zouden we moeten gaan doen. Nog helemaal niet denkend dat ik daar dan een rol in zou spelen.”
Niet lang daarna werd hij gevraagd de kar te trekken. “Ik heb twee nachten niet geslapen, maar dacht uiteindelijk: dit is het leukste wat een mens kan doen. Er moet een onafhankelijk geluid zijn in internettend Nederland. We hebben een fantastisch plan, support, de mogelijkheid om dit te gaan doen. Ik moet dit doen. Ik heb het met beide handen aangegrepen en tot op heden geen moment spijt gehad.”
Freedom Internet hoopt over een jaar zo’n 20 tot 25 duizend klanten te hebben. “Dat is een solide basis voor het bedrijf. En van daaruit kunnen doorgroeien en een verschil kunnen maken in internettend Nederland. Dat we de luis in de pels kunnen en mogen zijn die we graag willen zijn.”
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.
Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!