Bomen zijn cruciaal voor onze planeet. Het is daarom geen gek idee om ze goed in de gaten te houden. Dat doet het Amsterdamse bedrijf 20treeAI door algoritmes te trainen om satellietfoto’s te analyseren. “Wij gebruiken machine learning algoritmes en die passen we toe op satellietbeelden om zo de planeet beter te kunnen leren begrijpen. Wij richten we ons voornamelijk op het begrijpen van bossen en bomen. Bossen zijn natuurlijk één van de belangrijkste resources van onze planeet en door meer inzicht te verkrijgen in waar de bossen zijn en hoe we ermee omgaan hopen we dat we er beter voor kunnen zorgen”, aldus COO en co founder Aniek Schouten

Maar het blijft niet bij een nobel doel. 20treeAI  werkt ook samen met commerciële partijen waaronder elektriciteitsbedrijven.  “Zo’n 10% van de bosbranden in het Westen wordt veroorzaakt door de interactie tussen bomen en elektriciteitslijnen. Het gaat vaak om de hevigste bosbranden. Voor elektriciteitsbedrijven is het dus heel belangrijk om te weten waar de bomen staan. Of ze in de buurt komen van hoogspanningskabels waardoor ze op tijd gesnoeid kunnen worden en zo de de risico’s op bosbranden  kunnen verminderen.  De bomen die in contact komen met de draden kunnen ook zorgen voor black outs: stroom die uitvalt, wat een probleem is. Wij willen helpen die risico’s beter in te schatten. Het is voor ons een voorbeeld dat laat zien dat hier behoefte aan is.”

“De markt is groot ”

20treeAI ging zo’n tweeënhalf jaar geleden van start. Na een jaar met twee mensen te hebben gewerkt, is het bedrijf nu uitgegroeid naar zes man sterk. Vorig jaar werd een omzet van een half miljoen gedraaid. De huidige klanten zitten in Finland, Zweden, Portugal en Spanje. Maar het is duidelijk dat Amerika een grote markt zal zijn. “We zijn bezig met het openen van een office daar om van daaruit sales te kunnen doen. Het is nu wel een beetje lastig in de huidige situatie. We gebruiken nu Linkedin en events. Er zijn hele industrie specifieke events. We zijn ook bezig om de markt zo goed mogelijk te benaderen door de juiste content naar buiten te brengen om zo veel leads terug te krijgen. Maar het is een proces.”

Elektriciteitsbedrijven investeren op dit moment veel geld en tijd in het inventariseren van de stoomdraden en hun omgeving. Dat gebeurt nu vaak met helikopters of grondploegen. “Dat betekent dat er een concreet probleem is én dat er budget is. Dat versoepelt het gesprek. Het zijn vaak wel grote organisaties waardoor het sales traject lang kan duren. Bedrijven in de Verenigde Staten geven 10 tot honderden miljoenen per jaar uit aan vegetatie management. Dus dat houdt in scannen, maar ook ernaartoe gaan om te snoeien. Je kunt je voorstellen dat als je  ploegen gericht in het veld kunt sturen dat dat enorme besparingen met zich meebrengt. Dus de markt is wat dat betreft groot. Zeker in Noord Amerika.”

“Elk bos vergt nieuwe training”

Naast de elektriciteitsbedrijven werkt 20treeAI ook samen met NGO’s. “We kijken met hen naar herbebossing-programma’s. Hoe kunnen we zo goed mogelijk monitoren wat de groei daarvan is, hoe vitaal de bomen zijn. Dus we proberen die markten te combineren.” Elk bos vergt nieuwe training van het algoritme. “We kunnen in ieder geval zien wat er verandert. Dus als we weten dat een gebied een heel belangrijk ecosysteem is, een belangrijke habitat, en we zien dat er veranderingen zijn dan weten we dat het gebied wordt aangetast. We kunnen vaak ook zeggen hoeveel typen verschillende bomen er staan naar alle waarschijnlijkheid. Elke boom heeft  een andere structuur, een andere kleur. In plaats van dat we die bomen altijd een naam kunnen geven, kunnen we zeggen dat er bepaalde clusters van bomen staan. Regenwouden zijn extra ingewikkeld, want je hebt verschillende strata. Onder de boomtoppen heb je nog verschillende lagen met andere vegetatie.”

20treeAI heeft deelgenomen aan een accelerator. Dat leverde een investering van 120.000 euro op. Hoewel er nu dus al geld wordt verdiend zoekt het bedrijf naar nog meer investeringsgeld. Met name om sneller te kunnen schalen. En het kan helpen om focus op het product te houden. “Een product is meer dan het draaien van analyses en het ontwikkelen van algoritmes. Een product is echt iets om een klant van begin tot eind goed mee te helpen. En daar is veel ontwikkeling voor nodig. Dus extra geld kan ons helpen om focus te houden.” Die focus gaat verder dan alleen bedrijven helpen. “Het isonze missie om iedere boom op onze planeet realtime te kunnen  monitoren. Dat is de droom die we nastreven en daarmee willen we diverse klanten te kunnen bedienen. Maar daarnaast ook een hele positieve impact op de planeet hebben. De droom is om naast een succesvol bedrijf ook een positieve impact op de planeet te hebben.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!