Arjen Noorbergen kent de klappen van de zweep. Zijn bedrijf Quby stond aan de basis van de slimme thermostaat Toon, één van de succesnummers van energieleverancier Eneco met inmiddels zo’n 200.000 klanten. En nu is daar Triggi: een online service waarmee het mogelijk wordt om webdiensten en de connected devices in-, en buitenshuis aan elkaar te koppelen. “Iedereen kent natuurlijk Twitter of Facebook, maar om combinaties te maken tussen die diensten en verschillende slimme apparaten binnen – en buitenshuis waarbij je zelf regels kunt instellen daar gaan we nu een webdienst voor bouwen.”
Klinkt overzichtelijk, maar is in praktijk best lastig. Noorbergen weet waar hij het over heeft. “Die technologie die we hebben ontwikkeld om van alles aan elkaar te koppelen die zit ook in Toon.” Maar voordat het daar stabiel draaide werden de nodige technische hobbels overwonnen. “We hebben met Toon zeker in het begin met die eerste pilots best een paar tegenslagen gehad waarmee we ook wat schade in woningen hebben aangericht. Dat er een signaal naar de cv ketel ging: ga maar stoken en het signaal ho stop maar kwam nooit meer aan. We hebben een case gehad van een marketing manager van Eneco die was op wintersport en die kwam thuis in een huis van 32 graden. Zijn parket stond helemaal bol, dat was helemaal uitgedroogd. Dat was niet best.” Maar die fase is inmiddels voorbij. Toon draait zonder problemen en het is de bedoeling dat het platform Triggi dat vanaf half januari 2016 ook gaat doen.
Triggi gaat de concurrentie aan met het Amerikaanse IFTTT, ofwel If This Then That. De dienst stelt gebruikers in staat om zelf regels op te stellen waarmee je apparaten in huis een seintje kunt laten geven. Bijvoorbeeld als de voordeur open gaat dan wil ik een sms ontvangen. De regels die mensen zelf verzinnen kunnen vervolgens gedeeld en gebruikt worden door andere gebruikers. “Wat wij nu gaan doen lijkt wel op IFTTT, alleen we willen ze overtroeven qua kwaliteit, snelheid, robuustheid en stabiliteit.” Daarbij moet Triggi ingewikkeldere regels mogelijk maken. Dus niet alleen if this then that, maar ook if this and this then that. En dan zo dat ook een leek ermee aan de slag kan. “We willen er een professionele robuuste dienst van maken waar je gewoon op kunt vertrouwen dat ie het gewoon doet. Wij willen het naar een volgende groep brengen, de massa die niet over programmeer kennis beschikt, die makkelijk eenvoudige en ingewikkelde regels kan samen stellen, op een wijze waarvan wij zeggen dit is waardevol.”
Daarbij zal het dus niet alleen om apparaten binnenshuis gaan, maar ook om diverse objecten in de publieke ruimte. In de stad Amsterdam worden steeds meer objecten voorzien van sensoren. “De gemeente schat zelf dat ze in 2020 ongeveer 4 miljoen sensoren in de stad hebben: parkeerpalen, bushokjes, tramhaltes, glasbakken, uiteindelijk zit er op alles een sensor. En als je die data of events daaruit beschikbaar stelt dan kun je die mooi gebruiken in allerlei toepassingen.” Denk bijvoorbeeld aan parkeerplekken die bij vrijkomen een berichtje sturen. Om gebruikers op weg te helpen zal Triggi met een systeem werken waarbij je aan kunt geven welke apparaten of diensten je wilt gebruiken. “Wanneer je dat aangeeft dan komen wij met een aantal suggesties. Aanbevelingen om een aantal regels te pakken: dit zou je kunnen doen. Daarmee kun je aan de slag zonder dat je zelf zo’n regel hoeft te verzinnen. Want als je gewoon tegen mensen zegt ga maar beginnen dan weten mensen vaak niet goed hoe of wat en door met een aantal ideeën te komen wat je zou kunnen doen kun je mensen snel aan de gang zetten.”
Triggi moet, als alles volgens plan verloopt, binnen een 10 jaar 100 miljoen gebruikers hebben. Een grote ambitie, maar volgens Noorbergen niet onmogelijk. “Als je met helemaal niks begint dan heb je een hele lange weg te gaan. Maar wanneer je kijkt wat Eneco alleen al in Nederland met Toon heeft weten te bereiken. Met de aantallen die Eneco nu verkoopt zijn ze Europees marktleider op het gebied van slimme thermostaten. Eneco heeft Toon in 2012 gelanceerd en er worden er nu per week net zoveel verkocht als in het jaar van de lancering. Op de totale klantenbase van Eneco is er nog een lange weg te gaan, maar dat begint echt tractie te krijgen. En door daar bij aan te sluiten en zo de gebruikers van connected devices te kunnen vinden is wat wij willen. Je moet niet in het wilde weg gaan roepen, maar door die gebruikers van slimme thermostaten aan te spreken moet je gewoon een goede gebruikers base kunnen bouwen.”
Vooralsnog maken commerciële toepassingen geen onderdeel uit van het businessmodel van Triggi. Steden of gemeentes die het platform willen gebruiken om hun burgers op de hoogte te stellen van werkzaamheden liggen meer voor de hand. “Amsterdam loopt wat dat betreft echt voorop in dit soort ontwikkelingen en als we het hier echt voor elkaar kunnen krijgen en daar gaan we ons echt voor inzetten dan gaan we natuurlijk kijken of Barcelona 1000 euro per maand wil betalen om aangesloten te zijn en London 2000 euro en Parijs 3000. Nou ja goed, dan moeten we gaan kijken of daar een business in zit. Dat weten we gewoon eerlijk gezegd nog niet. We vermoeden van wel maar dat moeten we zien. “
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.