Van alle vrachtwagens die je dagelijks ziet rijden is zeker 50% leeg of deels leeg. Quicargo springt in dat gat. Niet door complete trucks door te verhuren, maar ruimte te bieden voor het vervoer van pallets. De planningssoftware van het platform koppelt lading aan ruimte. Dat gebeurt volledig geautomatiseerd. Enerzijds geven transportbedrijven door hoeveel ruimte ze over hebben en welke route gereden wordt. Anderzijds laten producenten weten wat ze willen vervoeren en waar naartoe. ” Met een matching algoritme kunnen we de prijs bepalen. Die verandert elke keer. Wij optimaliseren doordat we één truck met meerdere bedrijven kunnen combineren”, aldus chief executive officer Avishai Trabelsi.

De uit Israel afkomstige Trabelsi groeide op in een transportgezin. “Mijn familie hield zich bezig met landbouw en logistiek. Toen ik me ging bezighouden met transport vond ik het lastig om daar een winstgevende business van te maken. De kosten van transport gingen elk jaar omhoog en het is een heel concurrerende markt dus de marges zijn heel klein. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat de enige manier om daar verandering in te brengen was beter gebruik maken van de trucks die toch al op de weg zijn, aangezien je dan al hebt betaald voor benzine en chauffeurs.”

“ Programmeurs moet je ruimte geven”

De transportmarkt is een traditionele markt. Partijen werken vaak jarenlang op precies dezelfde manier. Daar komt weinig technologie aan te pas. “Verladers zijn niet perse gericht op het zo efficiënt mogelijk opereren, maar vooral gericht op het maken van winst. Dus toen ik in 2016 begon zei iedereen wij doen niet mee, jullie verpesten de markt. De marges zijn al zo klein. Maar wij lieten zien dat de marges omhoog konden en dat er minder kilometers gereden hoefde te worden met minder vrachtwagens. De uitdaging is de mindset van de mensen veranderen. Zij moeten die verandering omarmen. We zien wel wat vooruitgang, maar het kost veel tijd. Steeds meer bedrijven die eerst fel tegen waren gaan overstag en sommigen van hen zijn zelfs bezig hun eigen platform te bouwen.”

Het gaat om precisiewerk. “Niemand rijdt met een lege vrachtwagen van Warschau naar Amsterdam. Maar vrijwel iedereen heeft wel wat ruimte over: 3 of 4 pallets. Maar als je maar 1% marge hebt maakt dat juist het verschil. Dus wat wij doen is dat we een truck vullen met spullen van verschillende klanten met behulp van een slim algoritme met veel integratie van verschillende datasets.  Het moet heel precies allemaal. ” De belangrijkste les die Trabelsi leerde: je moet programmeurs anders managen dan chauffeurs. “Ik heb heel veel goede mensen verloren. Ik was te precies met mijn opdrachten, gaf veel te weinig vrijheid en ruimte. Je moet developers ruimte geven.”

“Bedrijven gered”

Trabelsi is ervan overtuigd dat verandering op de transportmarkt noodzakelijk is. “Ik ben ervan overtuigd dat traditionele vervoerders niet overleven zonder samenwerking en delen met andere platformen. Dan heb ik het met name over de kleinere familiebedrijven.” Dat klinkt hard uit de mond die het familie bedrijf van zijn vader kon overnemen. Maar in plaats van zelf spullen te vervoeren, kiest Trabelsi voor een wereldwijde transport revolutie.

“De transportmarkt van Europa heeft een omvang van 320 miljard euro. Alle platformen samen pakken nu slechts 2%, dus er zijn nog heel veel mogelijkheden en kansen. Er zijn heel veel bedrijven actief in de eerste mijl en in de laatste mijl, maar niet zoveel op de middelste mijl. Dat is het transport van fabrieken naar steden. Daar zijn wij actief. Dat is een moeilijke markt waar je heel veel technologie voor nodig hebt. We staan pas aan het begin van de revolutie.”

Quicargo hoopt het komende jaar een grote investeringsronde af te sluiten. Het bedrijf hoopt 8 miljoen euro op te halen, geld dat met name bestemd is voor een versnelling van groei. “Over twee jaar willen we in ieder geval 3% van de Benelux hebben en een voet aan de grond hebben in Duitsland en de UK . Over 5 jaar willen we hét sterkste platform in West Europa zijn.” Ondertussen treft covid-19 ook een deel van de transportmarkt. “Er zijn sectoren die helemaal stilvallen, denk aan bloemen, maar voedsel en e-commerce gaan juist heel goed. Wij zijn naar de bedrijven toegestapt die nooit iets anders hebben gedaan dan het vervoer van bloemen. De helft van de tijd hadden ze geen werk meer en dat had betekent dat ze binnen een paar maanden failliet zouden gaan. Wij zijn die trucks in gaan zetten om essentiële goederen te vervoeren. Hierdoor zagen ze groei, terwijl ze zonder ons ten onder waren gegaan. Dat was een mooi moment. Wij hebben bedrijven gered en dat heeft me veel energie gegeven om door te gaan.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!