Ruim een jaar geleden werden de ideeën van het Eindhovense Proxible nog sceptisch ontvangen, maar na de introductie van de iBeacon door Apple sloeg de stemming om. “Dat heeft voor ons  de zaken absoluut versneld. Vandaar dat we ook mee konden doen aan Startup Bootcamp High Tech XL. We hebben onze propositie nu duidelijk”, aldus mede-oprichter Bas van den Heuvel. Sterker nog: Quote bestempelde Proxible onlangs tot één van de mogelijke tycoons van de toekomst. Het bedrijf combineert hardware en software en biedt daarmee relevante informatie op een specifieke locatie. Van dierentuin tot museum, van individuele winkel tot de stad Eindhoven.

Voor de komst van iBeacons was het lastig om heel gerichte informatie een een bepaalde plek te verbinden. Gps en wifi waren te onnauwkeurig. “Met een beacon gaat het allemaal veel makkelijker. Het is een zender die met enige regelmaat een signaal uit zendt. Dat wordt opvangen door je telefoon en afhankelijk van de app die er op draait weet die app of hij er wel of niet iets mee moet doen.” Zo kun je je voorstellen dat op deze manier extra informatie krijgt in een museum. Mooi, maar dat is niet de sector waar het grote geld te verdienen valt. Daartoe moet naar toepassingen in de retail gekeken worden. Maar of klanten behoefte hebben om per winkel een nieuwe app te gaan downloaden? “Het is natuurlijk een nieuwe markt met een nieuw product en een nieuwe dienst, dat moet zich nog uit ontwikkelen.” De opzet van Proxible is op dit moment in elk geval zo dat nieuwe apps snel kunnen worden gemaakt. “Afhankelijk van de klant die bij ons komt, hebben we bepaalde kenmerken al in ons platform zitten. Dus met de templates die wij gebruiken zijn we binnen twee weken up and running. En dat is wel uniek”

“Als je echt een smart city wil gaan worden dan blijft het niet beperkt tot lantarenpalen en glasvezel”

Op dit moment werkt Proxible aan een groot project voor de gemeente Eindhoven. “We gaan de hele binnenstad actief maken met dit soort beacons, waardoor je de ervaring in de binnenstad absoluut kunt verhogen.” De app kan je bijvoorbeeld wijzen op restaurants, aanbiedingen en activiteiten in de stad. Daartoe komen een paar honderd beacons in de stad te hangen. “Ik denk dat ik hier veel cedits moet geven aan de burgemeester, die wil absoluut een innovatie gedreven stad zijn. Je hebt natuurlijk Amsterdam als airport region, Rotterdam als seaport en hij zegt: Eindhoven als brainport region. Dat kan alleen maar als je mensen de mogelijkheid geeft om dingen te proberen en te testen, want dat kun je groeien en leren. Dat betekent: maak de stad open voor bedrijven zodat zij innovatie kunnen gaan toepassen en echt kunnen gebruiken. Als je echt een smart city wil gaan worden dan blijft het niet beperkt tot lantarenpalen en glasvezel, dan moeten we ook dingen gaan proberen, bewoners en bezoekers erbij te betrekken en daar komen wij in de picture. Dat is fantastisch. ”

Maar niet alleen de burgemeester van Eindhoven kan op veel enthousiasme van Van den Heuvel rekenen. “Het ecosysteem hier is fantastisch. Zeker voor ons als techstarter. Hier zittten onze leveranciers, onze afnemers en de  technische kennis die we nodig hebben. Als ik vragen heb kan ik altijd bij IBM of Philips of Intel binnenlopen. Daar is altijd iemand die je te woord staat en je wil helpen.” Kortom, Proxible is tevreden in Eindhoven. En het bedrijf past mooi in de trend waarbij de combinatie software en hardware centraal staat. “Puur hardware ga je het niet meer mee redden en puur software ook niet. Die interactie is wat mensen zoeken en daarom zie je ook dat onze techniek werkt en waarom de telefoon zo interessant is. De jeugd spendeert ongeveer 30% van zijn tijd dagelijks op de telefoon. Wat ze daar zoeken is de interactie met whatsappjes , social media of games, dat proberen wij weer terug te brengen in de real world. Interactie met een muur is lastig, maar plak je er een ibeacon op dan kan het weer wel.”

[Fast Moving Targets was een dag in Eindhoven op de High Tech Campus om ondernemers te interviewen. Bekijk hier de 9 gesprekken]

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.