Frank is de naam van een webwinkel. Het Groningse bedrijf zit inmidels in zo’n 13 landen. “We hebben daar in totaal 450 webwinkels en we groeien heel hard. Wat ons onderscheidt is dat we per webwinkel een hele breed assortiment hebben. Dus in plaats van één groot warenhuis hebben wij per webwinkel heel veel producten van een specifiek onderwerp. Wij gaan de diepte in per product. Bijvoorbeeld wereldbol.nl, daar koop je wereldbollen. Dompelpompexpert daar koop je dompelpompen en op telescoop.nl koop je alleen maar telescopen. En dat hebben we ook vertaald naar meerdere landen”, aldus CCO Benjamin Derksen.

Er zijn in het verleden meer partijen geweest die zo zijn begonnen. Denk aan Fonq of Cool Blue. Die zijn uiteindelijk naar één domein gegaan. “Dat is ook iets wat wij overwegen, want 450 domeinnamen beheren is wel lastig. Een groot verschil is dat wij echt niches opzoeken. Wij zitten niet in de consumenten-elektronica.” Op basis van zoekvolume en de leverbaarheid van producten wordt bepaald welke niche wordt bediend. “Als een product moeilijk te bestellen is, dan laten de snelle geldverdieners het vaak links liggen. Ik denk juist door in productgroepen te zitten die je online niet heel veel ziet, dat je daarmee wel het verschil maakt.”

“Een goede customer lifetime circle”

Frank groeit op dit moment 90% per jaar. Er werken zo’n 200 mensen. “Ik ken ze niet eens meer allemaal. In het magazijn hebben we heel veel flexers, mensen die komen als het heel druk is en niet komen als het minder druk is. Die kan je bijna niet allemaal kennen, ook al probeer ik het wel. Maar de grootste uitdaging is nu: hoe kunnen we die groei zo duurzaam mogelijk behappen, want ik wil dat elke klant tevreden is, dat is echt een belangrijke doelstelling.” Een belangrijke doelstelling, maar niet de enige. “Wel willen we ook nog één overkoepelend platform lanceren en binnen twee jaar naar 25 landen. Dus dat is ambitie, maar ook een hele toffe uitdaging, denk ik.”

Het nieuwe platform wordt op dit moment ontwikkeld. “De essentie is dat je een goede customer lifetime circle hebt en dat is iets waar we mee aan de slag gaan. Het is heel moeilijk om een dompelpomp of een werkschoen te verkopen op eenzelfde site waar je ook een rollator verkoopt, want dat zijn totaal verschillende doelgroepen. Dat is de uitdaging.”

Een uitdaging die best een paar jaar mag duren. Ondertussen timmert Frank hard aan de weg. “We hebben een magazijn van 10.000 vierkante meter. Daar groeien we over anderhalf jaar uit, dus dat is ook een uitdaging.” De paketten worden door bekende bezorgerpartijen thuis afgeleverd. “We proberen daar zo milieuvriendelijk mogelijk in te zijn. Maar het probleem is: mensen willen steeds meer. Ze willen eigenlijk hun pakketje gisteren al hebben nog voordat ze bedacht hadden dat ze het wilde hebben. Ik denk dat dat geen duurzaam model is wanneer je daar op in gaat spelen. Je ziet dat de opkomst van binnen 4 uur leveren of tijdvak leveren dat dat met name in Nederland heel erg aan het groeien is. Je ziet daar ook een groot verschil in met andere landen. In Denemarken of Zweden waar we ook zitten vinden mensen het prima dat ze binnen vier dagen geleverd krijgen. In Nederland schieten we daar echt wel eens in door.”

“Duurzaam groeien ”

Op dit moment koopt zo’n 13 tot 14% van de mensen fysieke producten online. “Dat gaat binnen tien tot vijftien jaar naar 80% is mijn verwachting. Dus daar gaat nog een enorme verandering in plaatsvinden. Ik denk dat de online markt een grote concurrent is. Je ziet dat heel veel grote partijen eigenlijk geen rekening houden met winst of verlies maken. Er zit zoveel geld achter. Marktaandeel moet desnoods ten koste van marges behaald worden. Heel veel grote Nederlandse partijen zijn niet winstgevend.”

Dat geldt niet voor Frank. Het bedrijf is vanaf de start winstgevend en volledig met eigen geld gefinancierd. “We hebben geen investeerder. We hebben niemand anders aan wie we moeten rapporteren, we doen het allemaal zelf. Dat limiteert je in de groei, ook al groeien we 90%. Er zijn ook bedrijven die sneller groeien, maar er over een paar jaar niet meer zijn. Dat wil ik niet. Dat is niet goed voor de markt, voor je klanten, voor jezelf. Uiteindelijk moet je proberen duurzaam proberen te groeien en altijd goed in de gaten houden waar je kosten liggen. Dat is de kern van ons bedrijf.”

Derksen is tevreden met zijn thuisbasis Groningen. De bindende factor van Groninger ondernemers is volgens hem saamhorigheid en vriendschap. “Groningers zijn zijn allemaal verbonden met clubjes en gunnen elkaar dingen. Ik denk dat dat wel een heel groot verschil is met het westen waar heel vaak wordt gevochten om klussen. Ga nou gewoon proberen om samen daarmee aan de slag te gaan. Dat is denk ik ook het mooie van het noorden. Het is toch een soort van status aparte, maar ik ben heel blij dat ik hier woon. Ik denk dat het noorden echt hele toffe ondernemers heeft.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.