De Amsterdam Club oftewel DA Club. Een exclusieve club met goeie koffie waar je kunt werken, mensen kunt ontmoeten of gewoon niks kan doen. Aanvankelijk alleen op doordeweekse dagen tijdens kantooruren.  In januari gaan de deuren open. Gevestigd in een mooi monumentaal pand in de gouden bocht op de Herengracht in Amsterdam. Alleen voor leden, die allemaal 1000 euro per jaar betalen. En alleen lid mogen worden wanneer ze door de ballotage komen. “De mensen die we zoeken zijn jong van geest en hebben een bepaald ambitieniveau. Dat is de omschrijving van de leden. Dat is heel vaag, maar daar kom je ook heel ver mee”, aldus één van de initiatiefnemers Boris Veldhuijzen van Zanten

Veldhuijzen van Zanten, ook één van de mensen achter The Next Web, was eind jaren 90 zelf ook lid van een exclusieve club: Club Baby op de Amsterdamse Keizersgracht. Een plek waar je kon werken en mensen kon ontmoeten die na twee jaar failliet ging. “Over de jaren heen, begon ik die club steeds meer te missen.” Dus toen de kans voor een eigen club zich voor deed, werd die met beide handen aangegrepen. “Het is enorm spannend want we hebben geen idee wat we doen. Ik heb een beetje een idee van de sfeer en we hebben het pand gevonden en een goede deal gesloten. (…) De basis is goed en de rest komt wel goed. Ik vertrouw daarop. Ik denk dat er minder geregeld hoeft te worden dan je denkt.”  En dus is er op dit moment nog geen logo, geen huisstijl. Wel is bekend dat DA Club in januari open gaat, maar is er nog geen datum bekend.

“Geen grote business plannen vooraf, starten en meebewegen”

DA Club wordt door de initiatiefnemers benaderd als een technologie startup. Je bedenkt een plan, bouwt wat, zet het live en gaat dan schaven en aanpassen, tot het werkt. Een concept dat in de horeca niet echt gangbaar is. Maar waar Veldhuijzen van Zanten ondanks de verschillen, het gaat hier ten slotte om een tastbaar concept: een gebouw, toch aan vast wil houden. “Geen grote businessplannen vooraf, starten en meebewegen. (…) Op je gevoel afgaan.” Een opzet die zowel risico’s als voordelen met zich mee kan brengen. Omdat je zo de kans loopt dat het echt een heel nieuw concept wordt. Door niet te kijken naar voorbeelden en best practices wordt de neiging om dingen te kopiëren ook kleiner. “Ik heb gewoon gedacht : als ik die club ga opzetten, hoe wil ik dat dan?”

De komst van DA Club betekent overigens niet dat de andere werkzaamheden van Veldhuijzen van Zanten op een laag pitje komen te staan. Zijn werk voor The Next Web loopt gewoon door. Inmiddels een mooie mix van activiteiten. naast het blog, de evenementen in Amsterdam, Sao Paulo en New York, een magazine en een academy.  Waarbij het geld uit alle bronnen komt, maar events en advertenties op dit moment het meeste opleveren. “We hebben een hele sterk brand, maar het zijn wel casual readers. Geen mensen die allemaal pro-member worden. Dat willen we wel en er is ook wel een markt , maar toch anders dan vroeger.” Zoals er in de uitgeef wereld veel niet meer hetzelfde is. “ik zie wel dat alles aan het veranderen is maar ik denk dat ons bedrijf goed geoutilleerd is om mee te bewegen.”

“Dan komt daar het moment waarop je denkt kunnen we hier goed geld aan verdienen”

The Next Web heeft het makkelijker dan veel traditionele uitgevers. Volgens Veldhuijzen van Zanten zijn er twee belangrijke redenen waarom. “Technologie is voor ons een warm bad.” Waardoor bijvoorbeeld  advertenties er vaak net even beter uitzien. Wat weer meer ‘reach en clicks en eyeballs’ oplevert. Bovendien heeft the Next Web niet de ballast die veel traditionele uitgeverijen wel mee moeten dragen. “Ik heb die eerste twee issues van het magazine zelf gemaakt. Ook omdat ik het leuk vond. (…) Ik dacht: ik doet het met kauwgom en plakband, zo kan het ook, voor 500 euro per maand.” Maar een uitgever zet er direct een project manager en ruim personeel op, dan wordt het onbetaalbaar.

En dus hebben veel traditionele uitgeverijen het moeilijk, terwijl het goed gaat met The Next Web. “We hebben jaren met een soort oogkleppen op gestreefd naar het grootste blog van de wereld te worden. En wereldwijd staan we nu op nummer 15, bij technologie zelfs op nummer 4. Dat is misschien wel best goed (…) Dus dan komt daar het moment waarop je denkt: kunnen we hier goed geld aan verdienen? Wat doe je met die positie als je die eenmaal hebt? En dat is nu de volgende uitdaging.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.