In Nederland worstelen veel mensen met schulden. Het gaat om zulke grote aantallen dat lang niet iedereen persoonlijk geholpen kan worden. Buddy Payment wil een oplossing bieden door ervoor te zorgen dat mensen minder snel in de problemen komen. Via de Buddy app worden je vaste lasten apart gezet. Daardoor zie je direct welk bedrag je nog over hebt om te besteden. Daarnaast geeft de app een seintje wanneer er dingen veranderen in je inkomen.

Het is de bedoeling dat Buddy Payment via de gemeenten wordt uitgerold. Daarvoor wordt op dit moment een aanbestedingsprocedure doorlopen. Meedoen is altijd vrijwillig. De Buddy app werk alleen wanneer iemand zelf toestemming geeft dat derden je rekening kunnen inzien en betalingen kunnen initiëren. “Bij traditionele hulpverlening is de drempel soms te hoog en soms is het te duur. Er zijn mensen die een groot risico lopen, maar die hebben nog geen schulden. Dan ga je niet bij een schuldhulpverlener aan tafel zitten. Daarvoor zie je de urgentie niet. In dat geval zou je bijvoorbeeld een Buddy app kunnen gebruiken”, aldus CEO Camiel Kuiper.

“Aanbesteding was schrikken”

Een buitenstaander toestemming geven om je rekening in te zien en gegevens te gebruiken klinkt gevaarlijk. Maar die buitenstaander staat altijd onder streng toezicht. “Van de Nederlandse bank, maar ook van de AFM en de Autoriteit Consument en Markt. Dus niet iedereen vraagt en krijgt een vergunning. Het is echt niet makkelijk.”

Buddy heeft een partner die alle lokale regelingen in een database heeft gezet. “Wij toetsen eigenlijk bij iedere mutatie op iemands banktransacties een hele uitgebreide regelset, meer dan 1600 regelingen, om te kijken of er iets veranderd is in je situatie. Als dat zo is dan gaat er een vlaggetje omhoog: beste gebruiker, wist je dat…Daar komt dus geen mens aan te pas. Het wordt bepaald door het algoritme en levert automatisch een app-je.”Op basis van je inkomsten en uitgaven uit het verleden wordt de toekomst voorspeld.

De app is tot stand gekomen na intensieve samenwerking met gemeenten. “We zijn een heel technische club uit Rotterdam en hebben dus vooral een technische kijk op zaken. We zijn met z’n elven en kijken heel erg theoretisch en technisch naar dit probleem. Wanneer we in gesprek gingen met budgetbeheerders zagen we dat de praktijk er toch vaak anders uitzag. De verschillende werkgroepen die we hebben gevormd  hebben ons geholpen om het product  te verbeteren en te fine tunen. Ook partijen als Stichting Lezen en Schrijven hebben meegekeken naar de teksten. We waren er al een tijd mee bezig en toen kwam de gemeente Rotterdam opeens: dit moet worden aanbesteed. Dat was schrikken. Dus we zitten nu in een aanbestedingstraject. Voordeel is: er zijn in totaal 66 gemeenten die bij die aanbesteding aangesloten zijn. Als we er doorheen komen dan kunnen we het project ook echt uitrollen. 

“ Een revolutie ontketenen”

Het is de bedoeling dat de gemeenten gaan betalen voor de inzet van de Buddy app. Als het goed is kunnen ze ook veel besparen dankzij de tool. “We zijn o0k in gesprek met leveranciers van vaste lasten, in een andere context ook wel schuldeisers. Een partij die bijvoorbeeld de stroom levert, maar door een groep mensen slecht betaald wordt. Die partijen zijn ontzettend veel kosten kwijt om aan te manen, na te heffen, de rekeningen worden hoger en hoger. Eigenlijk kent dat hele traject alleen maar verliezers. Wij hebben gezegd: kun je niet in je tweede aanmaningsbrief de Buddy app aanbieden. Daar wordt ontzettend enthousiast op gereageerd. Dus we kijken wel of we het kunnen verbreden, want er zijn meer stakeholders in dit veld.” Buddy Payment heeft een partnership met de Rabo Bank.

Buddy Payment begeeft zich op gevoelig terrein. Het is een moeilijke balans tussen behoeden en bemoeien. Dat laatste gaat veel mensen te ver, terwijl anderen dat prettig vinden. Kern is en blijft vertrouwen. “Als dat weg is dan kunnen wij wel inpakken. Wij bouwen dat in door om toestemming te vragen en dingen heel goed uit te leggen. Uiteindelijk willen we het liefst dat het mensen helpt. Door het vergelijken van vaste lasten kun je bijvoorbeeld 300 to 400 euro per jaar besparen en misschien nog wel meer. Dat kan het verschil maken. Dus ik kan me voorstellen dat we mensen vragen: sta je ervoor open dat we je daar advies over geven. Als het antwoord ja is dan kunnen we dat doen.” Maar het blijft lastig. “Het is soms best wel moeilijk om als jonge fintech onderneming te ondernemen met instanties die iets bureaucratischer zijn. Wat helpt is dat er een hele grote groep mensen is met heel veel ervaring en autoriteit op dit terrein die zeggen dat Buddy een revolutie gaat ontketenen. Dat geeft ons heel veel energie: we zijn echt op de goede weg.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!