Het aantal webwinkels en hun bestellingen is fors gegroeid sinds de uitbraak van corona in maart dit jaar. Daar plukt Picqer de vruchten van. Vanaf april zagen ze dat veel bedrijven besloten hun magazijn te automatiseren. “Sindsdien doen we elke dag het volume van Black Friday”, aldus co-founder Casper Bakker. Picqer maakt software speciaal voor webwinkels. “Wij automatiseren alles wat zich in het magazijn afspeelt. Van de binnenkomende goederen die je hebt gekocht bij een leverancier, het op voorraad leggen op een bepaalde plek in het schap en het uitleveren van een bestelling aan een klant nadat het is besteld. En eventueel ook retouren verwerken: terug in de voorraad of naar een opkoper.”

Picqer richt zich op de middelgrote webwinkels. “Wij komen pas om de hoek kijken als je meer dan 100 orders per dag hebt. Het instaptarief daarvoor is 350 euro per maand wannneer je 50 tot 200 bestellingen per dag uitlevert. Vanaf 100 bestellingen per dag heeft eigenlijk iedereen iets nodig als Picker. Dat verdien je zo terug.” Het bedrijf telt inmiddels 11 medewerkers, vier meer dan vorig jaar. Daarmee worden 5% van alle e-commerce orders in Nederland verwerkt.

“ Eigen niche gevonden”

De bestaande software was feitelijk gebouwd voor groothandels. “Bij webwinkels gaat het vaak om veel kleinere bestellingen waarbij snelheid belangrijk is. De interface moet daarom simpel en snel zijn. Bij veel traditionele groothandel-pakketten moet je je door allerlei pop ups heen worstelen. Dat is bij ons niet zo.”

Daarmee heeft Picqer een eigen niche gevonden. Een niche die ze zelf omarmen. “Dat is ook waarom we tijdens het sales traject best wel goed kijken: wat voor problemen heeft die potentiële klant en als wij daar niet goed op aansluiten dan raden we gelijk aan dat iemand voor een ander pakket kiest. Je bent welkom, maar weet dat we minder naar jouw feedback zullen luisteren. Jij bent niet onze targetklant. Wij kijken specifiek naar de webwinkel. Alle veranderingen die daar spelen, daar springen we direct op in.”

De typische klant is een webwinkel die begonnen is op een zolderkamer of in de schuur. Na verloop van tijd gaat het dan zo goed dat wordt overgestapt op een echt magazijn.”Daar weten ze vaak niet goed wat ze moeten doen. Het is vaak heel inefficiënt georganiseerd omdat ze geen idee hebben. Ze huren ook niemand in. We hebben Picker sessions, een soort van meetups, en daar delen we veel kennis. Dat doen we ook via onze blogs: hoe moet je dingen inrichten.”

De afgelopen jaren ziet Bakker de markt steeds professioneler worden. Dat betekent ook steeds meer regels. Grote partijen spelen daar makkelijk op in, maar als je een beperkt aantal pakketjes per dag verstuurd dan is het lastig. “Daar proberen wij klanten mee te helpen. Het kost ons veel tijd om alles te laten draaien zoals het draait.”

“ Leuke werk/thuis balans”

Bij Picqer staat groei niet centraal. “Begin 2014 hebben we  besloten om met alles te stoppen behalve Picqer. We hadden toen 40.000 omzet per jaar met Picqer  en dachten laten we het maar proberen. We hebben onze andere bedrijven verkocht. We hadden geen zin in investeerders. Binnen een jaar waren we cashflow positief. Daarna zijn we mensen gaan aannemen. We hebben tot op heden geen investeerders en ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren. Dit is heel fijn. We hebben vrijheid en hoeven alleen verantwoording af te leggen aan ons personeel. Bedrijven die wel met investeerders in zee gaan kunnen harder groeien, maar het levert ook veel stress op. (…) Wij geloven dat groei een resultaat is van de dingen die je doet en dat het heel lastig is om groei als doel neer te zetten. Als je te hard zit op groei dan worden klanten ontevreden. Als je alles alleen maar op basis van bonussen en groei doet dan krijg je een andere sfeer en andere communicatie. Daar wordt niet iedereen gelukkig van.”

Toch lonkt het buitenland wel, een beetje. “Je kunt met een creditcard met dollars betalen en we hebben ook internationale vervoerders. Het lijkt ons altijd wel leuk. We zitten nu ook in de Shopify app, daarmee kunnen we dan uitzoeken of we een fit hebben en waar nog gaten zitten.”

Maar veel verder gaan de ambities op dit moment niet. Anders dan een fijn bedrijf hebben “Mensen zijn heel zelfstandig, maar we willen een paar dingen nog fijner maken. Om het werkplezier nog hoger te maken. En wij gewoon met een gerust hart twee maanden weg kunnen.” 

Personeel wordt binnengehaald zonder aandelen weg te geven. “Wij geven geen aandelen weg. Wij denken dat we dit over 20 jaar nog steeds doen. Wij vinden het gewoon heel leuk. Je wordt bij ons geen miljonair, maar we betalen een goed salaris waar je leuk van kunt leven. Met een leuke werk/thuis balans. Het gaat ons om een leuk team, leuk werk. We hebben geen focus op groei. Groei is een resultaat. ”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!