Toen de oma van Chantal van der Velde vijf jaar na haar dood nog steeeds ‘doorleefde’ op Facebook was het genoeg. “Elk jaar weer kreeg ik de mededeling: feliciteer je oma, terwijl mijn oma er niet meer was.” Het inspireerde Van der Velde om haar baan op te zeggen en zich samen met een vriendin op Closure te storten. “Closure is een online platform voor nabestaanden om alle abonnementen, contracten en accounts op één centrale plek af te ronden nadat iemand is overledenHet gaat om telecom, gas, water en licht, bankzaken, verzekeringen, goede doelen, maar ook social media. Het klinkt eenvoudig, maar er komt veel bij kijken.”

Het idee achter het platform is het ondersteunen van nabestaanden door te ontzorgen. Na het overlijden van een geliefde komt er zoveel op je af dat je niet echt zit te wachten om dagenlang bezig te zijn met het opzeggen van allerlei diensten. Als nabestaande kun je bij Closure aankloppen en aangeven wat moet worden opgezegd of op een andere naam moet worden gezet. “Op basis van wat er wordt geselecteerd berekent ons platform welke gegevens we nodig hebben. Wij weten precies welk bedrijf wat nodig heeft. Dan sturen wij de overlijdingsmelding naar de bedrijven en de nabestaande heeft een dashboard waarin die kan zien wat de reacties zijn van die bedrijven.”

“Voor bedrijven is dit net zo goed een probleem”

Ieder mens heeft heel veel lopende abonnementen. “Social media is maar een heel klein onderdeel. En ieder bedrijf hanteert een ander proces: de ene moet je bellen, de ander moet je mailen. Soms heb je een webformulier. Je staat ook vaak heel lang in een rij, dus het kost je als nabestaande heel veel tijd en het is veel gedoe.” Maar ook bedrijven kost het de nodige tijd. Gemiddeld is er sprake van meermalen contact voordat de juiste gegevens boven tafel zijn. “Dat was een grote pivot. Eerst dachten we: het is een dienst voor nabestaanden, maar gaandeweg kwamen we er achter dat dit voor bedrijven net zo goed een probleem is want zij hebben hele hoge klantenservice kosten, omdat nabestaanden echt 4 of 5 keer contact hebben voordat ze de juiste data aanleveren. Dat nemen wij weg. Wij weten exact wat ze nodig hebben en in plaats van 5 contactmomenten hebben wij er maar 1.”

Om die reden probeert Closure de bedrijven ook te laten opdraaien voor de kosten. Dat geldt inmiddels al voor de KPN en een grote begrafenisondernemer. “Wij willen eigenlijk niet aan de nabestaanden verdienen. Wij proberen het volume zo hoog mogelijk te krijgen zodat we zoveel mogelijk mensen kunnen helpen.” Dat gaat goed. Dankzij het contact met de begrafenisondernemer, de grootste van Nederland, helpt Closure sinds juni dit jaar duizenden mensen per maand. Het feit dat Closure een duidelijke focus heeft lijkt het bedrijf te helpen. “Onze business is echt alleen maar abonnementen beëindigen en niks er omheen. We hebben een sterk team en technologie in huis en wij zijn heel erg gemotiveerd om hier een succes van te maken en dat zie je terug.”

“ We kunnen het platform overal uitrollen”

Closure heeft inmiddels een lijst met 1000 bedrijven in binnen- en buitenland die je via hen kunt opzeggen. Wanneer daar niet elk abonnement bij zit dan kun je bedrijven en diensten toevoegen. “We zijn nog niet compleet. Mensen kunnen altijd diensten en abonnementen doorgeven bij ons, daar profiteert een volgende van. Dus het wordt steeds breder. Op dit moment is het nog heel arbeidsintensief, maar we werken toe naar het moment dat dat niet meer geldt. In principe is het contact met bedrijven al geautomatiseerd, maar het komt nog voor dat een bedrijf anders reageert dan we willen dus dan nemen wij contact op met die bedrijven. Daar zit nu nog veel arbeid in.” Inmiddels worden gesprekken gevoerd met een Belgisch bedrijf en lonken landen als Frankrijk en Amerika.

“Het platform, de technologie, kunnen we zo overal uitrollen maar we hebben wel echt goede salesmensen nodig. Wij hebben ook de ambitie om daar zelf bij betrokken te zijn. Dus ik zou zeggen over twee jaar naar het buitenland waar wij samen met lokale mensen, ik denk dat dat belangrijk is voor het netwerk, het platform voor de Amerikaanse markt gaan uitrollen.” Blijft de vraag: moet je alles wel willen opheffen wanneer iemand overlijdt. Soms zit er in de Facebook of Twitteraccount een half leven. “De keuze ligt bij de nabestaanden. Die denken daar in de stress na een overlijden misschien niet goed over na. Dat is wel een goed punt. Ik denk dat we dit mee gaan nemen om te kijken wat we ermee kunnen doen. We lichten mensen wel voor, maar misschien kunnen we dat nog verbeteren.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.