Iedereen die wel eens in een winkel komt kent de heisa. Je hebt een kortingskaart, een kaart voor spaarpunten, er zijn zegeltjesacties en je moet betalen met je bankpas. Al met al veel handelingen en het kost de nodige tijd. Hoe mooi zou het zijn wanneer dit allemaal in één handeling geregeld kon worden. OK belooft dat. Door een app te scannen bij de kassa , waarna een code moet worden ingevuld, worden alle transacties in één keer afgehandeld.

Het systeem werd in april dit jaar gelanceerd. Diverse grote winkelketens als Karwei, de Praxis en Deen doen mee. Bij Deen in de Rijnstraat in Amsterdam is het systeem al werkend te zien. De afgelopen jaren zijn er vaker nieuwe betaalsystemen gelanceerd. Die kunnen alleen rekenen op acceptatie wanneer de winkeliers het voordeel zien. Dat voordeel is er niet wanneer je het systeem beperkt tot betalen. “Wanneer je dat hele proces bekijkt van afrekenen: kopen, korting, punten, zegels, bonnetje, dan zie je dat afrekenen veel meer is dan betalen. Daar zitten wel mogelijkheden tot verbetering. Want dat hele proces duurt lang. Bij ons kun je dat altijd allemaal in 1 handeling doen, welke combinatie dan ook en automatisch. Het is niet sneller dan pinnen, maar duurt ook niet langer dan pinnen en al die andere dingen zijn ook geregeld. Dan heb je natuurlijk enorme tijdswinst, maar dat heeft nog nooit iemand voor elkaar gekregen”, aldus Chiel Liezenberg, founder van OK.

“Ons verdienmodel zit aan de kant van de winkelier ”

Het idee voor OK ontstond in 2011. “Na drie maanden hadden we betalen gefixt en de andere jaren zijn we bezig geweest om de rest voor elkaar te krijgen.” Het systeem is geïntegreerd met alle kassasystemen, banken en loyalty systemen. “Wij hebben vastgesteld dat er 17 verschillende soorten interacties zijn in de koopprocessen. Die moeten we dus allemaal kunnen ondersteunen. Punt.” Dat OK bestaat is mooi, maar het voortbestaan valt of staat met gebruik, zowel door consumenten als door winkeliers. Een klassiek voorbeeld van een kip/ei probleem. Doordat OK een totaal oplossing biedt verwacht Liezenberg dat het kip/ei probleem doorbroken zal worden.

Een belangrijke vraag is wat er gebeurt met de data die het systeem genereert. Volgens Liezenberg is dat goed geregeld. “Er gaat heel veel data om in het platform, maar waar we goed voor moeten zorgen is dat de data van de winkelier beschikbaar is voor de winkelier en dat de data ook beschikbaar komt voor de consument. In ons systeem zijn dat 2 kopieën.” OK verdient zelf geen geld met de data. “Wij vragen geen geld voor de app. Ons verdienmodel zit aan de kant van de winkelier. Die neemt eigenlijk de interactiediensten af. Dus als er een kortingsbon wordt verzilverd dan worden wij beloond voor het feit dat wij dat mogelijk hebben gemaakt. Er staat een fee op de verzilvering van een kortingsbon. Er is een fee voor het afleveren van een ticket op de app van de consument. Dat zijn allerlei verschillende fees voor verschillende toegevoegde waarden. Is die er niet dan vragen we ook geen fee.”

“Sceptisch over de blockchain toepassingen”

Liezenberg denkt dat consumenten klaar zijn voor zijn vinding. “Het zal even wennen zijn, want het is net even nieuw en anders, maar als je eenmaal het principe door hebt, dan werkt alles hetzelfde. Alleen dat wat je OK-t is elke keer een beetje anders. Dus jij bepaalt wat er in die portemonnee komt. Dat is best wel een belangrijk integriteitsaspect van een portemonnee: ik bepaal wat er in komt en uit gaat. Zo werkt de app ook.” Daarmee is OK volledig in lijn met de GDPR principes.”Toen wij in 2011 de ontwerpprincipes maakten was GDPR nog niet eens aan de horizon te zien, het was nog niet aan de orde. Als je over data, goedkeuring, privacy gaat nadenken dan kom je wel zo’n beetje uit op de principes van de GDPR. Ons hele platform is eigenlijk helemaal in lijn met die principes. Dat is dus heel gunstig. Dat betekent dat de consument moet beginnen en als de consument niet begint, dan gebeurt er niks.”

Blijft de vraag of vastleggen op de Blockchain geen betere optie was geweest. Liezenberg denkt van niet. “Ik ben heel sceptisch over blockchaintoepassingen. Alles wat er op gezet moet worden, moet er door iemand opgezet worden, dat is een kwestie van vertrouwen. Diezelfde persoon kan het ook in een database zetten. Dingen worden niet geboren op de blockchain. Met Bitcoin is dat anders. Bitcoins worden binnen dezelfde technologie geboren op de blockchain. Die worden er door niemand op gezet, dat is onderdeel van de constructie. Al het andere moet er worden opgezet en als dat verkeerd gaat staat het er forever verkeerd op. Eén valsspeler en we hebben voor altijd last van die fout.” Geen Blockchain dus voor OK. Het gebruik van de app zal nu moeten gaan groeien. “Over een jaar hebben we meer acceptatiepunten en ook veel meer consumenten. Want via allerlei verschillende partijen zullen steeds meer consumenten  om verschillende redenen de OK app downloaden en er dan achterkomen dat je die ook voor andere dingen kunt gebruiken. Dat gaat denk ik organisch groeien het komend jaar.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.