BankiFi heeft zich tot doel gesteld om ervoor te zorgen dat kleine bedrijven sneller aan hun geld kunnen komen. Daarvoor wordt technologie ingezet. “We brengen alles wat boekhouden en bankieren is in één omgeving bij elkaar. Dat doen we niet in een app, maar in micro business services. Dat is de benaming voor kleine stukjes software die je als legoblokken aan kunt bieden aan een bank. Daar kunnen banken omgevingen mee bouwen voor zakelijke klanten. “, aldus co founder Conny Dorrestijn. Klinkt abstract, maar de kracht van BankiFi zit hem in het anticiperen en meedenken dankzij inzichten die mogelijk zijn een omslagpunt in techniek en regelgeving.

Veranderingen moet je altijd proberen door te voeren op het juiste moment. Te vroeg is lastig. Dan wordt de kans van slagen erg klein. BankiFi zag in de psd2 en de avg de ‘window of opportunity’. Daarbij was techniek goedkoper geworden. “Toen we met ons vorige bedrijf begonnen moesten we alleen al 5 miljoen in kas hebben om de licenties van de computers te betalen waarop we de software programmeerden en wilden draaien. Dat kan nu met 50.000 euro of misschien zelfs met maar 5000. Dus de technologie is zo krachtig en agile, het is elastisch geworden. Vroeger moesten banken voor betalingsverkeer tot de top van hun vermogen, zeg maar de dag voor kerst, capaciteit inkopen. De rest van het jaar stond dat niks te doen. Daar werden andere bedrijven rijk van. Nu heb je technologie die mee rekt omhoog als de vraag hoog is en die gaat naar beneden als de vraag minder is en dat is net zo veilig. Toen we dat zagen dachten we we kunnen dit nu ook echt bouwen.”

“ Noodzaak om te innoveren”

Nederlandse banken zijn over het algemeen niet erg happig op innovatie, vindt Dorrestijn. “Dat komt doordat Nederland zo ongeveer het beste, het goedkoopste en het meest veilige betalingsverkeer ter wereld heeft. Er gaat gewoon vrijwel niks fout. Daarom is het ongelooflijk moeilijk om in zo’n markt te innoveren. Er is geen reden.” Vandaar dat BankiFi van start is gegaan in Engeland. “Daar is de noodzaak om te innoveren echt heel groot. Daar zeggen klanten: zoek het maar uit, ik ga naar een fintech toe. In Nederland doen de banken het netjes. Wij hebben weinig te klagen. Een bankrekening kost iets van 35 euro per jaar. Als je in Italië woont betaal je 300 en mag je 16 keer naar de bank als je een rekening wilt openen. Dus die verschillen zijn nog steeds enorm.”

Voordat een bedrijf als BankiFi ergens voet aan de grond hebt gekregen, ben je jaren verder. “Het is nog steeds een verhaal van een hele lange adem. Jaar één ben je optimistisch. Jaar twee kom je er achter dat het allemaal langer duurt en jaar drie moet je je rug recht houden. Met ons vorige bedrijf van Clear2Pay, hebben we indertijd ook een kantelpunt gepakt: de SEPA in dat geval, en daar hebben we iets rondom verzonnen. Dat leverde ook veel weerstand op. We hebben toen drie jaar lopen knokken voordat mensen het door kregen. Maar daar is uiteindelijk payment hub uit voortgekomen, de wereldwijde standaard voor betalingsverkeer.” BankiFi is in 2018 naar de markt gegaan. Het bedrijf telt nu zo’n 20 medewerkers. Van banken zelf ondervindt het bedrijf geen concurrentie. Dat komt met name door de cultuur bij banken.

“Denken vanuit de klant ”

Banken zijn voornamelijk verticaal georganiseerd. Er zijn aparte afdelingen voor betalingen, voor leningen en voor boekhouden. “Zij denken ik ben de bank, ik weet wat goed voor je is, ik bouw een product en dat bieden ze aan. Ze hebben het zelfs over product duwen: een klant moet dat kanaal maar gaan gebruiken. Die tijden zijn echt wel heel erg definitief voorbij. Je moet nu denken vanuit de klant. Dat kunnen de grote tech bedrijven en de fintech bedrijven wel. Banken kunnen dat tot op de dag van vandaag eigenlijk bijna niet.” Dat komt ook door alle regelgeving waaraan banken moeten voldoen. Daarbij heeft de techniek bij banken vaak een lange geschiedenis, met alle gevolgen van dien. Een samenraapsel van systemen is lastig om te vormen naar een vernieuwend systeem. “Je hebt echt talent nodig die die gloednieuwe technologie ook echt snapt. En die vinden het vaker leuker om bij een bedrijf als dat van ons te werken dan bij een hele grote bank.”

Ondanks dat veranderingen in de financiële wereld niet snel gaan is Dorrestijn positief. Ze werkt vanuit een duidelijk principe. “Mijn doel in het leven is dat alles wat ik aanraak of waar ik tijd in stop moet bedoeld zijn om mensen meer kracht te geven en zelfstandig te worden” BankiFi helpt kleine ondernemers door banken automatisch te laten anticiperen op financiële zaken. Dorrestijn heeft een duidelijke ambitie.  “Wij willen dat over een paar jaar 10 tot 15 grote internationale banken onze technologie gebruiken. Dan zijn mijn mede-oprichter Mark en ik naar andere functies gezakt in het bedrijf en dan hebben we nieuwe en jonger leiderschap. Dat is hoe we het graag doen: opbouwen en dan een stap opzij. Dat past het allerbeste bij mijn karakter. Ik vind dingen opbouwen heel leuk. Ik kan ook heel goed loslaten. Maar voorlopig is het nog belangrijk om ons bezog te houden met onze strategie en visie over het voetlicht te brengen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!