Cynthia Schultz was lange tijd bekend als Miss Lipgloss. Een zeer populaire beauty blogger. “Ik heb 10 jaar op mijn beauty blog gepubliceerd. Ik ben op mijn 16e begonnen, maar op een gegeven moment was de koek een beetje op. Ik had er steeds minder zin in. Ik was er klaar mee.” In 2017 werd Miss Lipgloss aan de kant gezet voor een breder blog: cynthia.nl. Inmiddels helpt Schultz onder de naam Structuurjunkie mensen structuur in hun leven te brengen. “Grip op de chaos te krijgen. Dat doe ik met planners, notitieboeken, online en offline trainingen. Iets heel anders dan wat ik acht jaar geleden deed.”

Na het afscheid van Miss Lipgloss kwam er opeens ruimte voor andere zaken. Uitgeverij Blossom Books zag in Schultz een deskundige op het terrein van planning. “Ik blogde al over planning, productiviteit en structuur. Daar hebben we toen een boek over gemaakt. Dat werd een succes. In korte tijd werden circa 10.000 boeken verkocht.” Vragen naar aanleiding van het boek leidden tot het geven van workshops. Eerst in de echte wereld en later ook online. De eerste training via Instagram sloeg aan.  “Inmiddels het ik via mijn eigen online academy 3000 mensen geholpen met hun issues op het gebied van planning en structuur.”

“Gemak en tijdswinst ”

De kern van de leer van Schultz is dat het brein pijn wil vermijden. “Je brein wil plezier en genot. Je wilt niks lastigs of vaags. Dan ga je liever wat anders doen. Dat is een soort van beloning. Onder dat uitstellen kunnen allerlei dingen zitten: perfectionisme of faalangst. Maar de basis is dat je brein pijn wil vermijden. Wat voor de meeste mensen heel goed werkt: hele kleine stapjes zetten. Stel je houdt niet van sporten. Dan begin je met 5 minuten. Dan is het vaak zo dat als je dan eenmaal je sportkleding aan hebt en bent begonnen, het makkelijk is. Het kan in mijn geval ook een nieuwe online training opzetten zijn. Dat is vaak zo’n groot iets, dat het onoverzichtelijk wordt. Dan kan de eerste stap een onderwerp kiezen zijn. Of een polletje op Instagram zetten. Een klein taakje dat weinig tijd kost. Doordat je in beweging komt blijf je in beweging en word je ook gemotiveerd om verder te gaan.”

Schultz is de eerste om toe te geven dat de kennis die zij tegen betaling verspreidt, ook gratis op internet kan worden gevonden, maar door voor iets te betalen lijken mensen iets meer serieus te nemen. “Ik zeg het ook altijd op mijn Instagram: ik verzin en vertel niet zo veel nieuws. Ik stop het alleen in een vorm die voor mensen leerzaam en behapbaar is. Maar je kunt alles Googlen. Je vindt van alles. Maar mensen weten ook: als ze structuur willen, dan moeten ze bij mij zijn. Voor elk issue op het gebied van focus, planning, productiviteit. Daar vertrouwen mensen op. Ik kan ze helpen. Wanneeer je bij mij een training koopt over bijvoorbeeld uitstelgedrag dan hoef je niet meer zelf alles bij elkaar te zoeken. Ik heb dat al voor mensen gedaan en biedt dat aan in behapbare brokken. Dat vinden mensen fijn. Het is niet moeilijk, maar wel heel veel gedoe om alles bij elkaar te zoeken en uit te zoeken. Ik biedt gemak en tijdswinst en dan ook op een een leuke, goede, praktische manier.”

“ Nooit iedereen tevreden”

Met Miss Lipgloss vroeg Schultz geen geld aan haar kijkers. Toen waren het de adverteerders die voor haar inkomen zorgden. “Nu verdien ik geld met mijn volgers. Die betalen om mijn content te zien, ze betalen geld voor mijn training. Vroeger had ik daar een YouTube serie van gemaakt, nu verkoop ik het via een training. Dat had ik een paar jaar geleden nooit gedaan. Ik was ervan overtuigd dat mijn volgers niet zouden willen betalen voor mijn content. Verder doe ik voor een groot deel hetzelfde: ik maak filmpjes en leg dingen uit, maar nu doe ik dat achter een betaalmuur. Dat is voor mij een hele grote shift geweest: dat mijn volgers betalen voor mijn content in plaats van dat adverteerders betalen.” 

Schultz neemt haar eigen bedrijf ook serieuzer dan een aantal jaar terug. Ze werkt met een businesscoach en verdiept zich in de marketing. Inmiddels al meer dan tien jaar ondernemer heeft ze ook het nodige geleerd. “De belangrijkste les is dat ik nooit iedereen tevreden kan maken. Er is altijd een groep die iets niet leuk vindt. En als je luistert naar groep A en die probeert  gelukkig te maken, is groep B weer ontevreden. Ik heb geleerd dat los te laten. Ik werk nu veel meer vanuit wat ik denk dat goed is, waar ik vroeger als beauty blogger veel meer aan het kijken was wat willen mijn lezers zien.  (…) Ik liet me leven. Ik moest naar de pijpen van de adverteerders dansen. Dat was veel gedoe. Wie betaalt die bepaalt. Nu heb ik duidelijke grenzen en bepaal ik wat ik belangrijk vind. Daardoor is het veel rustiger geworden. Ook in mijn hoofd.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!