Eind 2012 droomde Daan Weddepohl al voorzichtig van een overstap naar Amerika. Inmiddels heeft Peerby, de site waarmee je eenvoudig spullen bij buurtbewoners kunt lenen, de eerste kleine communitys in New York en San Francisco. “En ik zie steeds vaker plaatsjes oplichten waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Maar vooral Brooklyn loopt goed”, aldus oprichter Daan Weddepohl. Peerby big in Brooklyn. Het is relatief. De grootste community vind je in Amsterdam. Daar hebben inmiddels bijna 6000 mensen zich aangesloten en worden oproepen vaak binnen 30 minuten gehonoreerd.

Maar niet alleen Amsterdam loopt goed. Wekelijks stijgt het aantal transacties binnen Peerby met 5 %. En niet alleen dat. Mensen die zijn aangesloten tonen zich ook heel betrokken. De mailtjes die worden uitgestuurd wanneer iemand iets zoekt worden in 50% van de gevallen geopend. Terwijl dat percentage, zelfs als je het heel goed doet, over het algemeen niet veel hoger ligt dan rond de  30%. Allemaal indicatoren dat het goed gaat met de deeleconomie. Een steeds grotere groep mensen lijkt minder te hechten aan bezit. Een beweging waarin Weddepohl zich herkent: “Ik heb ook een tijdlang een leaseauto gehad. Ik wilde dat die er goed uitzag. Ik zag het als verlangstuk van mezelf. Maar ik merk dat ik  auto’s minder belangrijk vind: ik wil van a naar b en waarin maakt me niet uit. Ik zie het niet meer als statussymbool. Die verandering bij mezelf zie je ook steeds meer in de rest van de maatschappij.”

“ Je neemt veel plezier weg bij interacties als je daar geld aan gaat toevoegen”

Dat mag zo zijn, maar feit blijft dat Peerby er als enige wereldwijd  in is geslaagd om een goed werkende leenwebsite op poten te zetten. “Alle andere sites lijken te denken dat spullen uitlenen een actieve behoefte is van mensen.  Dus die vragen aan hun leden: maak eens lijsten met alles wat je hebt. Maar daar hebben mensen helemaal geen zin in. Wij beginnen met de vraag, mensen die iets zoeken. Daarmee maken we gebruik van een ander menselijk principe: dat mensen het leuk vinden om hun buurman een handje te helpen en dan gaat het wel werken.” Het zorgt er ook voor dat je minder mensen nodig hebt voor een goed draaiend ecosysteem. Bovendien kunnen vragers en aanbieder makkelijk van rol wisselen.

Een ander opmerkelijk gegeven is dat een groot deel van de aanbieder geen geld vraagt voor het uit te lenen object. “Het hele idee van de homo economicus, dat de mens wordt gedreven door financiële drijfveren, is op z’n best totaal onvolledig. Sterker nog: het is misschien wel helemaal niet waar. Als je kijkt naar wat de mensen die meedoen met Peerby drijft, wat volgens mij universeel menselijk is, dan zie je dat ze op zoek zijn naar verbondenheid. Ze willen zich competent voelen en ze willen autonoom zijn. Volgens mij is dat belangrijker dan die financiële drijfveer. Sterker nog:  je neemt veel plezier weg bij bepaalde interacties als je daar geld aan gaat toevoegen.”

“Het is heel Europees en Nederlands om het direct over geld verdienen te gaan hebben ”

Geen geld betekent ook geen inkomsten voor Peerby.  Maar daar lijkt Weddepohl zich nog niet al te druk om te maken. Dit jaar zal de mogelijkheid worden geïntroduceerd om een vrijwillige verzekering af te sluiten bij een ruil. Dat levert wellicht wat geld op.  Maar dat zet pas echt zoden aan de dijk wanneer de gebruikersaantallen sterk stijgen. En dat is volgens Weddepohl vooral een kwestie van tijd. “Het is heel Europees en Nederlands om het direct over geld verdienen te gaan hebben.  Als Facebook in jaar één advertenties was gaan serveren dan hadden ze waarschijnlijk ook maar 1000 dollar per jaar verdiend. De potentie zit in eerst groeien en daarna het verdienmodel neerzetten.”

“Je ziet dat initiatieven die vroeg begonnen zijn zoals  Airbnb en het van oorsprong Franse BlaBlaCar inmiddels miljoenen leden hebben”. Aantallen waar investeerders ook blij van worden. Peerby is bezig met een nieuwe ronde geld ‘ophalen’. Daarbij worden ze geholpen door het feit dat ze door de accelerator Techstars zijn uitgekozen uit 1300 inschrijvingen. Het leverde Peerby allerlei mentoren en andere contacten, kantoorruimte in London, 120.000 dollar en bovenal een belangrijk kwaliteitstempel op. Hierdoor kom je toch makkelijker binnen bij investeringsfondsen.  Nu nog een geldschieter zien te vinden die gelooft in de potentie van het bedrijf.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.