Na zestien jaar onafgebroken naar het Burning Man festival te zijn geweest, besloot kunstenaar Dadara: het is mooi geweest. Om anderhalf jaar later te besluiten toch weer te gaan. Maar ditmaal in een grote zwarte doos die gedurende het festival niet verlaten zal worden. Vier kunstenaars zullen in de doos op basis van verhalen van bezoekers weergeven hoe volgens hen de werkelijkheid er buiten de doos uitziet. Na het vastleggen van die werkelijkheid kan het publiek het resultaat met een virtual reality bril komen bekijken. 

Het project is één groot spel met realiteit en virtual reality. Wat waar is en wat niet, is de vraag. Dat geldt overigens ook voor de kunstenaars. Zij weten niet of de verhalen die zij horen van bezoekers ook de werkelijkheid zijn. “Realiteit is altijd een fascinatie geweest. Mijn werk kun je zien als een soort spiegel van de werkelijkheid. Mijn werk is op het eerste gezicht pretty dark, maar ik zie altijd wel een uitweg.”

“ De grootste high tech conferentie ter wereld”

Dadara gelooft dat Virtual Reality enorme impact gaat hebben op de wereld. Dat was voor hem een reden om zich in het fenomeen te gaan verdiepen. “Het eerste wat ik heb gedaan is boeken lezen. Allemaal boeken waarin je in een soort dystopische wereld zit. Onze wereld gaat naar de kloten en mensen sluiten zich op in een virtuele wereld, een soort van virtual reality. Die boeken zijn al meer dan 25 jaar oud. Maar wat gaat er gebeuren als we straks compleet in een virtuele wereld leven?” Bij andere grote technische innovaties, zoals de mobiele telefoon of het internet, is de mens pas achteraf betrokken geraakt. “De impact op ons als mens is zo groot: waarom zouden er niet direct kunstenaars en filosofen betrokken worden nu er een nieuw medium aankomt met de potentie om ook heel groot te worden. Om daar nu al over mee te denken. En niet pas achteraf voor de leuke kleurtjes.”

Dat is ook een belangrijke reden om het project op Burning Man neer te zetten. Het festival is misschien niet meer zo wild en woest als in de begindagen, maar het heeft nog altijd impact. “Je kunt bijna zeggen dat het de grootste hightechconferentie ter wereld is. Maar dan wel een plek waar ze open staan om iets verder te kijken dan een gewone conferentie met badges en lezingen. En als je een project maakt over technologie en kijkt naar hoe wij als mens met technologie moeten omgaan en de menselijke versus technologische realiteit naast elkaar zet, dan is dat waanzinnig interessant om dat op een plek te doen waar al die tech mensen zijn.”

“Iedereen gaat steeds meer in een eigen werkelijkheid leven ”

Het project Solipmission maakt het begrip filterbubble tastbaar.  “We gaan steeds meer in een eigen werkelijkheid leven. Mensen zien andere dingen dan die ik zie. Dat is ook interessant in die doos. Hoe weten wij dat mensen iets vertellen dat waar is? Dat weten we niet. De enige manier waarop wij informatie krijgen is via een datastroom van mensen. Dat hebben we in onze werkelijkheid ook. In Amsterdam kan ik zien wat er om me heen gebeurt, maar de meeste andere dingen op deze planeet…geen idee. (…) We zien allemaal een andere werkelijkheid en dat wordt vandaag de dag ook nog eens gigantisch versterkt. Eigenlijk zitten we allemaal ik kleine zwarte doosjes.”

De grote zwarte doos is inmiddels al gebouwd in Virtual Reality. Of hij er ook echt gaat komen hangt af van het al dan niet slagen vaneen crowdfundingscampagne. Op Indiegogo wordt campagne gevoerd om 30.000 euro bij elkaar te krijgen. Daarvan is inmiddels meer dan de helft binnen. “We hebben de campagne met een event afgetrapt en op zich is het netjes dat we na een paar dagen al 6000 euro binnen hadden, maar het betekent ook dat we er met nog ruim 13.000 euro te gaan nog lang niet zijn. Dat is ook realiteit.” Maar of het einddoel nu gehaald wordt of niet, voor Dadara is Solipmission nu al een prachtig project. “Solipmission is er voor een deel al. Daar leer je enorm van. Als je weet wanneer het geslaagd is dan zou ik er niet aan beginnen, want dan ben je alleen met dat doel bezig. Terwijl de weg er naartoe…”

Steun de Solipmission hier

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.