Het idee voor ProctorExam werd geboren uit eigen ervaring. Bedenker Daniel Haven besloot een massive open online course (MOOC) te gaan volgen aan Harvard, maar kwam er achter dat om zijn examen te kunnen halen hij moest overvliegen naar Cambridge, Massachusetts om dat daar ter plekken te maken. Dat moet anders kunnen dacht hij direct en ging aan de slag met het idee. Sinds anderhalf jaar timmert hij succesvol aan de weg.
Het probleem dat opgelost diende de worden: hoe kun je iemand die thuis examen doet op eenzelfde manier in de gaten houden als iemand die datzelfde examen op de universiteit af legt. ProctorExam maakt daarbij gebruik van de in de computer ingebouwde camera. Hierdoor kun je zien wie er examen doet. Een gegeven dat gecheckt wordt door middel van een foto id. Maar daarmee heb je nog geen zicht op datgene wat er naast, boven of onder de computer gebeurt. Dat probleem is opgelost door de mobiele telefoon van een examenkandidaat in te zetten. “Eigenlijk heeft iedere smartphone vandaag de dag een camera. Laten we die gebruiken om een nieuwe invalshoek te creëren. Door middel van een app en een code die we de student toesturen, maakt deze extra invalshoek een koppeling met de camera van de laptop. Op dat moment heb je 2 invalshoeken: de ene voor je en de ander achter je. Zo creëer je in principe 360 graden van de ruimte. Vooraf vragen we ook de student of die even de ruimte onder zijn bureau kan laten zien plus het plafond, want we hadden studenten die sticky notes op het plafond aan het plakken waren. Dus wij worden steeds beter, de studenten ook. Het is een kat en muis spel, maar het is heel erg vergelijkbaar met wat er gebeurt in een offline omgeving.”
Daarbij heeft online examineren zelfs voordelen boven de real life variant. “Elke sessie wordt opgenomen en op het moment dat er gefraudeerd wordt heb je voor het eerst echt bewijsmateriaal dat er iets gebeurd is in plaat van een welles/nietes verhaal.” Maar de voordelen gaan verder dan dat. Dankzij ProctorExam wordt het voor studenten uit bijvoorbeeld Azië of Afrika ook mogelijk om examens af te leggen. “Het is ongelooflijk gaaf dat we studenten hebben die in Jakarta zitten. Daar hoor je de scooters links en rechts voorbij gaan. Zo’n jongen zit letterlijk op de vloer, heeft geen bureau maar doet wel examen aan de Universiteit van Amsterdam omdat hij daartoe de mogelijkheid heeft. Zo iemand zou het simpelweg nooit kunnen betalen om hier 2 keer per jaar naartoe te vliegen om examen te doen.”
ProctorExam hanteert op dit moment twee verschillende producten. “Eén is het premium product waar er live meegekeken wordt. Om het schaalbaar te houden hebben we vandaag de dag één persoon aan onze kant en 9 studenten die tegelijkertijd bekeken worden. Daarvoor hebben we ook een surveillance systeem gecreëerd. Het andere product, dat op dit moment met name in België wordt gebruikt, neemt het examen op. Achteraf wordt het door ons versneld afgespeeld en dan bekeken wordt of er iets fout is gegaan. Dat is ongelooflijk flexibel want dat betekent dat studenten ook ‘s nachts examens kunnen doen. Of op zondag. Dus we proberen flexibiliteit mee te nemen in het onderwijs, want het studeren gebeurt al flexibel online, maar het examen nog niet.” Al mag Haven niet klagen. Zijn bedrijf heeft in anderhalf jaar tijd al 900 examens afgenomen in 13 verschillende landen. Per examen verdient Proctor Exam tussen de 10 en 25 euro, afhankelijk van het gekozen examen model. Het bedrijf heeft nu heeft 7 klanten in Nederland en België. Maar daar blijft het niet bij. “We zijn deze week van start gegaan in Frankrijk met de grootste online e-learing provider in Europa. En in het Verenigd Koninkrijk gaan we van start in een andere vertical. Want voorheen waren we alleen actief in het onderwijs en in de UK gaan we het toepassen in de financiële industrie.” Bankiers moeten allemaal gecertificeerd worden en op dit moment betekent dat nog reizen. Dat hoeft niet meer dank zij ProctorExam. Het bedrijf sluit uitbreiding in de wereld van accountants, advocaten en de overzeese inburgering dan ook niet uit.
De grootste tegenslag die Haven tot op heden heeft moeten overwinnen was het afhaken van een hele grote Nederlandse certificeringsinstelling. “Op een gegeven moment hebben ze besloten om niet met ons aan de slag te gaan. Toch omdat we een startup zijn. Ze vonden het te risicovol.” Maar Haven liet zich niet uit het veld slaan. “Doen, doen, doen”, luidt zijn devies. ook zonder het benodigde startkapitaal. “Ik heb voor mezelf een budget opzij gezet en daarmee hebben we het eerste prototype goedkoop in de Oekraïne geoutsourced, om in ieder geval te laten zien dat het technisch allemaal mogelijk was. Daarmee klopte ik aan bij een potentiële klant. Dan verkoop je iets dat eigenlijk niet bruikbaar is, Maar als je dan een enthousiaste reactie krijgt kun je daarmee naar een potentiële geldschieter. Vervolgens ga je om je heen kijken naar technische jongens.” Het is dus belangrijk om niet eerst op zoek te gaan naar geld, maar naar sales. “Het is met name in Nederland ongelooflijk moeilijk en lastig om een visie te verkopen. Dat lukt haast niet omdat mensen daar toch te conservatief voor zijn en het startup eco systeem daar niet groot genoeg voor is. Focus je dus altijd op je sales pipeline, op potentiële leads, een letter of intent. Dan raken de investeerders pas echt geïnteresseerd.”
Ondanks het huidige succes denkt Haven al verder over de toekomst. “Over een jaar moeten we dominant zijn in 5 Europese landen. In principe in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België, Frankrijk en we hopen in Duitsland sterk vertegenwoordigd te zijn. Daarnaast we willen absoluut de stap maken van het onderwijs naar andere sectoren, zoals de financiële sector en de advocatuur.” Haven is ervan overtuigd dat het huidige onderwijs z’n langste tijd heeft gehad. “Vandaag de dag zelfs kun je de vraag stellen: wat is onderwijs? Moet ik naar een universiteit toe om mijn informatie te ontvangen of kan ik gewoon op Wikipedia of op het internet gaan surfen. Ik weet niet wat daar het antwoord op is. Maar als ik kijk naar bijvoorbeeld Google dan zie ik dat die niet meer zoveel waarde hechten aan het papiertje.” Waarmee niet gezegd is dat het allemaal heel snel zal veranderen. “Er is op dit moment enorm veel technologie beschikbaar waarmee je in principe gepersonaliseerd kunt leren en je de hele tijd feedback momenten hebt. Over 5 jaar is toetsen achterhaald. Desalniettemin vind ik dat het onderwijs in Nederland structureel achterloopt, dus dat betekent dat wij de komende 5 jaar nog business hebben.”
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.