Nu oogt Google Glass futuristisch, over een aantal jaren zal het apparaat gedateerd overkomen. Want we staan nog maar aan het begin van het zogenoemde wearable computing. Maar de met internet verbonden bril van Google geeft ons wel een blik in de toekomst. Geeft een kijkje in een tijd waarin reeel en virtueel in elkaar opgaan en we afhankelijk van context relevante informatie in ons blikveld krijgen. Twee eigenaren van een Google Glass blikken vooruit en delen ervaringen in Top Names.

Fotografe Daphne Channa Horn is één van de Nederlanders die door het winnen van een prijsvraag een Google Glass mocht kopen. In de vier maanden dat ze hem heeft, is er al al één exemplaar gesneuveld, maar heeft ze dankzij garantie een nieuwe gekregen. Van haar oorspronkelijke plan waar ze de prijsvraag mee won, “intense verhalen maken”, is nog niet veel terecht gekomen. Maar aan journalistieke aandacht geen tekort. “Ik mag andere mensen ontmoeten en deuren gaan opeens open. Ik word als een soort ster behandeld, dus ja ik beleef mijn leven intenser, maar daar houdt het verder op.”

Raimo van der Klein, mede-oprichter van Layar, is sinds een week de eigenaar van een Glass en oprichter van GlassEffect, een bedrijf dat zich in eerste instantie richt op de bedrijfsmatige toepassingen van de nieuwe bril. “Nu zien mensen dat ding en denken wat moet ik ermee?  Ik wil labels plakken zodat ze denken: dit kun je ermee.”

Van der Klein vergelijkt de bril met de eerste mobiele telefoon. Nu nog relatief groot, lomp, grof en nog lang niet uitgekristalliseerd. De komende jaren zal het apparaat sneller en kleiner worden en zal duidelijk worden wat we er precies aan gaan hebben. Maar ook nu al tekenen de mogelijkheden zich af. “Wat ik ervaren heb, is dat je met Glass internet in je rug  hebt staan. Je kijkt naar de fysieke wereld. daar ga je mee aan de gang. Je gaat je werk doen of je hobbies of je bent sociaal bezig en het internet gaat voor je werken. Je kijkt niet meer naar het internet.” Als voorbeeld geeft Van der Kein een vriend die gereserveerd had voor een diner. Op het moment dat hij weg moest kreeg hij van Glass de navigatie naar het restaurant binnen. “Glass weet waar je bent, ziet je email, leest de tijd en de locatie , verbindt het allemaal, maakt er een kaartje van en stuurt het door: zo moet je rijden en zo lang duurt het.”

“Google Glass schurkt tegen de creepy line aan ”

Sommige mensen zullen een dergelijk scenario vooral ervaren als service, handig. Voor anderen is het de ultieme nachtmerrie. Het feit dat Google alles weet is voor velen beangstigend. Van der Klein relativeert: “Het is net als je Facebook timeline. Die bouw je ook zelf op: je kiest zelf vrienden en media. Dat zal met Google hetzelfde werken. Je zet dingen aan en uit en je volgt diensten wel of niet en je personaliseert , totdat je iets hebt wat lekker voelt. Google zal daar ook steeds slimmer in worden. En als het Google lukt om een timeline te creëren die vaak relevant is, dan hebben ze de kans om ook op dit gebied een heel belangrijk merk te worden, een heel persoonlijk intiem merk.” Maar dat gaat op dit moment nog wel eens mis. Daphne Channa Horn: “Ze schurken tegen de ‘creepy line’ aan. Dan krijg je op basis van mailtje opeens ongevraagd vlucht-informatie van vrienden.”

Het feit dat voor omstanders ook niet duidelijk is wat je met Glass precies aan het doen bent, zorgt ook voor argwaan. Zo zijn er wel vijf verschillende manieren om foto’s te maken. Soms dus zo dat niemand het door heeft. Of kun je, terwijl je auto rijdt, films kijken. Dat vraagt om duidelijke spelregels. Aangezien wetgeving vaak traag tot stand komt, zal dat nog wel even op zich laten wachten, maar ongevraagd fotograferen of filmen op plekken waar je een drempel voor over moet mag niet in Nederland. En je kunt ook zelf fatsoensregels instellen. Zo zet Channa Horn alle devices uit tijdens het eten. De verkeerspsycholoog die met haar meekeek in de auto terwijl ze haar Glass op had, gaat het ministerie inseinen dat de bril “erg gevaarlijk” is in het verkeer. Alle goede bedoelingen ten spijt: het blijft lastig te controleren. Van der Klein: “Ik kan foto’s en video’s maken wanneer er wat gebeurt, ik heb informatie ter beschikking. Je voelt je best wel machtig.”

“Apple is dood ”

Alle vragen en bezwaren zouden bijna doen vergeten dat Glass  juist veel goeds kan brengen. De bril kan je helpen met relevante informatie. Je richt je blik op de buitenwereld , communiceert, interacteert en de bril ondersteunt je met informatie die past bij omgeving of handeling. Van der Klein: “Ik ben niet constant aan het refreshen zoals gewoon op internet. Ik heb vertrouwen in Google dat het mij die informatie laat lezen die ik op dat moment nodig heb. Ik krijg geen tweets binnen als ik dat niet wil, ook geen Facebook, maar ik kies er voor om wel Gmail binnen te halen. Op die manier consumeer ik dus een stuk minder. Dus voor mij was het echt wel even afkicken.” Van der Klein vertelt dat ook beroepsmatig mooie toepassingen te verzinnen zijn. Van schoonmakers tot ambulancebroeders: iedereen die werkt met zijn handen heeft straks zijn handen niet meer nodig om relevante digitale informatie toe te voegen aan zijn werk. Van uitlegvideo’s tot noodzakelijke informatie, alles in beeld.

Voorlopig zal de bril nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Of er ooit een Nederlandse versie van komt is op dit moment nog de vraag. Het Amerikaanse publiek zou er vanaf half 2014 over moeten kunnen beschikken. En dat is pas het begin. “Google wordt 100% zeker die supercomputer in de cloud die ons gaat helpen om door het leven te navigeren. (…) Ik verwacht dat we vanaf 2016 met artificial intelligence  te maken gaan krijgen”, aldus Van der Klein. Een terrein waar weinig concurrentie actief is. “Ik zou niet weten waar dat vandaan zou moeten komen.” Daphne Channa Horn: “Apple is dood.”

Maar dat is een andere uitzending….

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.