Xite is een pionier wat betreft on demand video’s op televisie. Het bedrijf, dat al ruim 7 jaar aan de weg timmert, lanceerde onlangs een app waarmee kijkers eenvoudig op de televisie een persoonlijke video playlist voorgeschoteld kunnen krijgen. De app wordt geplaatst tussen de reguliere televisiekanalen. “Dat ziet er in eerste instantie uit als een zender zoals alle anderen, maar uiteindelijk is het iets waarmee je kunt communiceren via de afstandsbediening. Juist door die interactie met de kijker bouwen wij, zonder dat de kijker daar heel veel moeite voor hoeft te doen of dat direct door heeft, een persoonlijke televisiezender. En dat is uniek”, aldus CEO Derk Nijssen.
Xite verkoopt het product aan kabelaars en mobiele operators in binnen-, en buitenland. Die betalen het bedrijf een licentievergoeding. Probleem van dat model: iedere partij heeft een eigen platform gebouwd. Dus voordat je de app overal goed werkend kunt aanleveren gaat er de nodige tijd en inspanningen overheen. “Het heeft ook wel een voordeel: op het moment dat je dat eenmaal hebt gedaan en het staat, dan heb je een stevige positie bij de klant.” Want kabelaars hebben allemaal behoefte aan content voor een jonge doelgroep. “Daar zit natuurlijk de pijn bij de meeste van dat soort partijen. Vroeger hadden zij een klantenbestand waarbij mensen die overleden aan de voorkant weer werden vervangen door nieuwe jonge mensen. Dat laatste gebeurt veel minder. Dus je ziet dat een bovenmatige hoeveelheid geld dat een partij als Ziggo verdient, wordt besteed aan het aantrekkelijk krijgen van het aanbod voor die klanten groep.”
Het idee voor Xite ontstond op het moment dat Nijssen weinig onder de indruk was van de toekomstplannen van Viacom, het moederbedrijf van MTV. “Ik dacht: wat zit er weinig innovatie in muziektelevisie.” We spreken over 2006/2007. “Ik dacht dat het televisiespel steeds meer een technologiespel zou gaan worden, maar als je dan kijkt naar een bedrijf als Viacom en dan zie je gewoon: dat is ouderwets. Met alle respect, want het is nog steeds een heel succesvol bedrijf, maar het is eigenlijk echt een marketing-, en contentbedrijf. Ik denk dat wat je in deze tijd nodig hebt is technologie en rechten en dat zijn 2 gebieden waar ze niet zo thuis in zijn. Je ziet dan ook dat ze het moeilijk hebben.” De afgelopen jaren zie je dat er veel geld, aandacht en ondernemerschap richting internet is gegaan. Daar gaat vernieuwing veel sneller en makkelijker. Nijssen heeft heel bewust voor de andere route gekozen. “Het is lastig om op internet je geld te verdienen. Je moet heel veel moeite doen om daar aandacht te krijgen.” Vandaar de keuze voor de kabelaars. Zoals gezegd: niet eenvoudig om binnen te komen. “Maar wel een omgeving waar je slechts 1 van de 100 of 200 kanalen bent. Dat is natuurlijk nog steeds veel beter dan de 7 miljard websites.”
Inmiddels is het binnen Xite verboden om te zeggen dat het bedrijf een tv-zender is. “Dat dekt de lading niet meer.” Over een goede alternatieve beschrijving wordt nog nagedacht. “Het beste dat we hebben kunnen bedenken is dat we een muziek video platform zijn. Maar platform: au, dat hoor je ook al zoveel, dus goeie ideeën zijn welkom. We hebben we een vrij simpele ambitie: Xite moet gaan behoren tot de top 3 van muziek video platformen in de wereld beschikbaar op alle logische schermen.” Klinkt hoog gegrepen, maar heel veel concurrentie is er niet. Dat komt door de rechten. Die moeten per platenmaatschappij, per land worden geregeld. Heel complex, zeker wanneer je dan ook nog verschillende dingen met de video’s wilt doen. “Het is echt niet zo dat je eenvoudig even alle rechten voor alle features kunt regelen, zo werkt het niet. Het is inmiddels per leverancier een hele stapel papieren. Er is ook niet een blauwdruk, dus op het moment dat jij nu zou besluiten: ik ga het ook doen, dan vraagt het label aan jou wat had u gewild? Ze zeggen niet: dit hebben we en dat kost het. Dus het kost je minimaal twee jaar.”
Terug naar de app. Xite ontwikkelde het systeem achter de aanbevelingen zelf. “Wij zijn het zelf gaan ontwikkelen, omdat video natuurlijk iets anders is dan audio. Bij video zie je ook iets, dus dat is een belangrijke nuancering. Wij geloven: als je echt een goed persoonlijk product wil bouwen dan moet je twee dingen doen. Je moet en technologie hebben, dus een algoritme bouwen en je moet handmatig cureren. Dus we hebben ook een team zitten in Nederland, die ook België en Duitsland doen, en de Verenigde Staten. In combinatie met de technologie zorgt voor jouw persoonlijke ervaring.” De teams lopen de database voortdurend na en voegen nieuwe metadata toe. Als kijker kom je dus niet in een vast bakje terecht. Kijkers kunnen va de afstandsbediening clips skippen of liken. “Het is constant lerend. Dus als jij vandaag het ‘thank God it’s friday’-channel opzetten, dan verschilt dat per persoon. Want we weten dat jij van iets anders houdt dan hij. Dus alles wat je ziet op ons kanaal is een gepersonaliseerd aanbod.”
Een gepersonaliseerd aanbod, maar wel alleen als onderdeel van een bundel. Terwijl het zogenaamde ontbundelen geldt als een belangrijke trend. “Dat moet genuanceerd worden. Netflix geldt altijd als voorbeeld van ontbundelen, maar ze zijn zelf natuurlijk een bundel. Uiteindelijk zullen klanten altijd behoefte hebben aan een partij die content verzameld en dat op een overzichtelijke en technisch juiste manier aanbiedt.” Nijssen vermoed ook dat er voor de klant weinig financieel voordeel te behalen valt wanneer iedereen een persoonlijk pakket kan samenstellen. Daarbij geldt televisie niet langer als het primaire doel. “Wij richten ons niet primair op televisie, omdat wij ook wel begrijpen dat televisie voor de jonge mensen zeker niet meer het primaire scherm is. Vaak is de mobiel het primaire scherm. Het leeuwendeel van het YouTube verkeer komt inmiddels van de mobiel. Het is ongelooflijk hoe hard dat is gegaan. Ik denk dat wij eigenlijk alleen nog maar meer een verschuiving zullen zien naar mobiel en ons product is daar ook geschikt voor. De televisiepartijen manifesteren zich ook steeds meer op al die andere schermen.”
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.