Het begon allemaal met een vergeten mobiel aan de andere kant van het land. Zouden er geen transportbedrijven zijn die de telefoon konden ophalen? Die bleken er niet te zijn. Daarmee werd Brenger geboren. Brenger maakt gebruik van de onbenutte ruimte van veel koeriersbedrijven. “Via ons krijgen ze de mogelijkheid die ritten efficiënter te maken”, aldus co-founder Derk van der Have. Brenger is een platform. Het bedrijf vervoert zelf niks, maar brengt partijen met elkaar in contact.
Brenger richt zich op het vervoer van grote voorwerpen. Denk aan banken, tafels of andere meubels. Dat is alleen al op Marktplaats een markt van 40 miljoen verkochte spullen in Nederland per jaar. “Ons platform heeft zich in twee jaar ontwikkeld. Het was in het begin heel vrijblijvend: je kon een verzoek plaatsen en zelf de prijs bepalen. Dan moest je zelf onderhandelen over de prijs en de datum. Tegenwoordig staat de prijs vast en kun je een datum kiezen. Dat kunnen we doen doordat we schaal hebben.” Zodoende brengt Brenger inmiddels 2000 voorwerpen per maand rond.
Bij de start van het bedrijf wisten Van der Have en zijn compagnon ieder 10.000 euro van hun ouders te lenen. daarmee werd een eerste versie van het platform gebouwd door een externe partij. “Daarmee hebben ze een minimal viable product kunnen bouwen. Dat deed misschien wel pijn aan je ogen, maar het werkte wel. Het was genoeg om te valideren. Zodoende hebben we eerste klanten gekregen, waarna we ook een investering konden binnenhalen. Dat was in oktober 2016.”
Inmiddels heeft Brenger in totaal al zo’n 2 miljoen euro aan investeringsgeld opgehaald. “Het gaat heel goed. We hebben 15 mensen werken. Een intern development team van 5 man. Dat is cruciaal voor de kosten en voor de snelheid. We hebben allerlei partnerships gesloten. Met Marktplaats, maar ook met veilinghuizen en meubelzaken.”
Ondanks het feit dat de oprichters van Brenger beiden geen technische achtergrond hebben, werken ze met groot enthousiasme aan hun platform. Ze hebben in korte tijd heel veel geleerd en bereikt. “Ik word blij van heel veel dingen. De zaken die we bedenken, testen, kijken of het werkt en daar vervolgens iets mee doen. De snelheid waarmee dat gaat. We zijn een jong ambitieus team dat samen de wereld wil veroveren. Er zijn 2 of 3 vergelijkbare concepten in Nederland. In Europa zijn er nog een paar. Ik denk dat we ons onderscheiden door transparantie en het gemak en de service die we bieden. Maar logistiek, transport, het vervoeren van grote spullen is niet nieuw.”
Op dit moment worden prijzen nog handmatig vastgesteld. Voor lastige ritten gaat deprijs omhoog. Het is wel de bedoeling dat dit wordt geautomatiseerd. “Er worden analyses gemaakt en gekeken wat de algemeenheden zijn. Het moet een zelflerend algoritme worden. Dat gaat hopelijk dit jaar nog gebeuren.”
De investeringen worden gebruikt om snelheid te kunnen maken en het product nog verder te verbeteren. “We hebben 1001 ideeën hoe we het beter kunnen maken. We kunnen het voor de koerier nog heel veel makkelijker maken. Het kwam voor dat een klant na een aanvankelijke oproep niet reageerde of toch voor een ander koos, waardoor een heel rondje minder interessant werd. Dus daar baalden ze van. Daarom laten we mensen nu direct afrekenen, waardoor koeriers erop kunnen rekenen.”
Brenger is zeven dagen per week bereikbaar. Service staat hoog in het vaandel. “De professionele koeriers hebben allerlei hulpmiddelen om een transport beter te laten verlopen daarom hebben we op dit moment voor hen gekozen en niet voor particulieren. Ons ideaal is dat dat ooit ook wel kan.” Die ritjes zouden dan misschien iets minder professioneel worden uitgevoerd en daardoor ook goedkoper zijn.
De belangrijkste tot op heden? Nooit alleen van je eigen ideeën uitgaan. “Je kunt zelf wel allerlei dingen denken, maar je weet het pas zeker als je het vraagt aan de klant. We onderzoeken alles wat we denken. We testen of doen klantonderzoeken. Een mening is maar een mening en de werkelijkheid is soms anders. We hebben een mooi product waar mensen blij mee zijn, maar wij denken dat het nog veel beter kan. De ambitie is om alle busjes die rondrijden zo efficiënt mogelijk te benutten. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. Dus het is de ambitie om in het buitenland uit te breiden.” In welk land als eerste is nog niet duidelijk, maar één van de grote Europese landen ligt voor de hand. Het moet in 2019 gaan gebeuren.
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.