Bedrijven willen graag aantrekkelijk zijn voor hun personeel. Zeker wanneer dat personeel schaars is. De vraag is hoe zorg je dat je aantrekkelijk bent. Hogere salarissen is niet altijd de oplossing, laat staan dat het niet altijd mogelijk is. Crunchr kan bedrijven helpen. “Organisaties gebruiken onze technologie om vragen rondom personeel rationeel te beantwoorden. Veel van deze vraagstukken gaan over de mens of over de organisatie. Bijvoorbeeld ze willen zo aantrekkelijk mogelijk zijn voor talent of ze willen zeker weten dat iedereen gelijke kansen krijgt”, aldus founder en CEO Dirk Jonker. Crunchr gebruikt hiervoor zogenaamde elegante wiskunde.

De problemen spelen vooral bij hele grote bedrijven. Die willen misschien wel mannen en vrouwen gelijk belonen, maar kunnen in de praktijk vaak slecht overzien of dat daadwerkelijk ook gebeurt. Crunchr gebruikt aanwezige data om vraagstukken nader te bekijken. “Bedrijven hebben feitelijk ontzettend veel data rondom personeel. Iedereen die werkt krijgt elke maand een loonstrook en daar staat heel veel op: geslacht, waar je werkt, wat je verdient, hoelang je in dienst bent en wat voor type werk je doet. Daarmee kunnen wij al vergelijken of mannen en vrouwen hetzelfde verdienen.”

Organisaties proberen zelf vaak ook grip op de zaak de krijgen met bijvoorbeeld een medewerkers tevredenheidsonderzoek. Salarisdata zijn vaak ergens anders vastgelegd. “Als je die twee bronnen bij elkaar brengt op een goede manier kun je meten wat voor invloed beloning heeft op de tevredenheid van medewerkers. Dus door data te combineren krijg je ontzettend interessant inzichten die nogmaals het bedrijf helpen het bedrijf te zijn die ze willen zijn.”

“Echt goed personeel gaat voor ontwikkeling”

Crunchr begon een jaar of vijf terug, toen kunstmatige intelligentie vooral een hype was. “Je begon een startup, deed iets met AI, je kreeg keer 10 waardering en alles was cool en vet wat je deed. We zijn nu meer realistisch geworden wat heel goed is. Het gaat meer over het hier en nu. De hype is er een beetje vanaf en de vraagstukken zijn veel concreter geworden. En de focus is verschoven van puur wat is goed voor het bedrijf, naar wat is goed voor het bedrijf EN de mens.”

Die vraag is niet altijd beantwoord met meer geld.  Weet Jonker uit eigen ervaring. “Als techstartup nemen wij heel veel technisch hoogwaardig personeel aan. Die mensen zijn hartstikke lastig te krijgen. In Amsterdam zijn echt prachtige bedrijven als Adjen en Booking waar ze ook terecht kunnen. Ze kunnen overal terecht. Andere bedrijven hebben vaak diepere zakken dan wij hebben. Dus wij hebben de resultaten uit ons millenial onderzoek gebruikt om goed te snappen wat mensen aanspreekt. Goed personeel dat gaat voor salaris, maar écht goed personeel gaat voor ontwikkeling en die kunnen wij absoluut bieden.”

Nog een voorbeeld uit eigen praktijk: “Je moet slimmer zijn met het geld dat je uitgeeft. Twee jaar geleden wilden we ons team belonen voor de grote groei die we hebben doorgemaakt. Dan kun je twee dingen doen: geld geven, dat was in ons geval 500 euro per persoon. Dat zie je nauwelijks terug op je loonstrook. Of je zegt tegen mensen: je mag voor 500 euro de meest waanzinnige vakantie in een weekend organiseren. Dus we zijn met z’n allen naar Thessaloniki gegaan. We hadden bbq’s op hagelwitte stranden en huurden een zeilboot. Daar praten mensen nu nog over. Zo trek je personeel aan.”

“Goed en duurzaam ”

In de afgelopen drie jaar heeft Crunchr een aantal positieve ontwikkelingen doorgemaakt. Zo werd funding opgehaald. The Economist gaf het bedrijf uitgebreid aandacht. En ze kregen de kans om de technologie zo goed mogelijk te ontwikkelen. “Ongeveer anderhalf jaar geleden was onze technologie klaar om echt hele grote organisaties wereldwijd te kunnen bedienen en toen veranderde de focus. We zijn grote bedrijven gaan bedienen. Ik wil geen technologiebedrijf bouwen wat een soort Silicon Valley stijl all or nothing bouwt, het moet duurzaam en goed zijn. De organisatie staat nu. We zijn vorige maand in de top 3 gekomen in een wereldwijde benchmark, waar we echt supertrots op zijn. Nu is het showtime. Nu moeten we brand awareness creëren. Alle grote bedrijven wereldwijd moeten weten wat Cruncher doet.” Om dat te bereiken is Crunchr een aantal strategische allianties aangegaan.

Van concurrentie hoeft Crunchr voorlopig nog niet veel te vrezen. “Er ontstaan wel een paar concurrenten, maar er is niemand die die data bij elkaar brengt, organiseert, de dots connect en de data democratiseert. Voorlopig staan we dus nog aan de top”

Eén van de waardevolle activiteiten is het zogenaamde millenialonderzoek dat nu al een jaar of zes wordt gedaan. Hierdoor is een goed beeld van die groep ontstaan. Een veel gevarieerder beeld dan vaak wordt gedacht. “Wat we hebben gezien met de toepassing van de wiskunde is dat je nu kunt luisteren en differentiëren en dat je daardoor veel meer rendement haalt uit alle energie die je in de arbeidsvoorwaarden stopt.  Je haalt ongeveer 25% meer rendement uit je waarde. Dus 25% beter aantrekken, beter behouden, beter investeren van je geld op het moment dat je personaliseert en luistert. Dat is  een van onze grote inzichten. Door te luisteren, marktonderzoek te doen en te personaliseren maak je het simpeler en krijg je veel meer rendement.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!