Vroeger hadden advocaten en notarissen een alleenrecht op specifieke kennis. Maar die tijd is voorbij. Mensen zoeken online naar wat ze willen weten, Google draait overuren. Daar zou je je als advocaat of notaris heel erg druk om kunnen maken. Of je accepteert de situatie en kiest voor een nieuwe strategie. Dat laatste deed Dirkzwager advocaten en notarissen, een kantoor uit de omgeving Arnhem/Nijmegen.  Delen van kennis staat nu centraal.

“Laten zien waar je goed in bent ”

“Delen van kennis is eigenlijk altijd een  extra service geweest, maar een paar jaar geleden zijn we het echt actief gaan uiten. Aanleiding  was de vercommercialisering van de branche.” Aan het woord zijn Jeroen Zweers en Pieter Sonneveld, twee van de drijvende krachten achter de nieuwe lijn. In 2010 werd die ingezet. Medewerkers werden zoveel mogelijk aangemoedigd kennis te delen. “Laten zien waar wij goed in zijn.” En met resultaat. Inmiddels haalt Dirkzwager 5 tot 10 5 procent van de klanten binnen dankzij die strategie. Dat weten ze doordat klanten altijd wordt gevraagd hoe ze het kantoor gevonden hebben.

Er wordt ook heel slim gedeeld. Iedereen wordt geadviseerd om in te spelen op de actualiteit. Wat ook wel “news jacking” wordt genoemd.”Wanneer zo’n verhaal over Henk Krol naar buiten komt, schrijft diezelfde ochtend bij ons een pensioenrechtadvocaat over dat thema. Dus een opinie schrijven over wat er op dat moment in de pers speelt, maar vanuit je eigen specialisme bezien. Dat creëert reuring. Dat zorgt er ook voor dat we beter bij Google naar voren komen. Die Google rating is niet alleen belangrijk naar potentiële klanten toe, maar het heeft er ook voor gezorgd dat mediapartijen ons eerder aan het woord laten wanneer er wat speelt.” Het draagt dus aan alle kanten bij aan een sterke reputatie.

“Verhalen met impact ”

Dirkzwager kon deze stap zetten, doordat de interne it-afdeling positief was. Die hebben gezorgd voor een eerste app en site. Daar ging een kleine groep enthousiast mee aan de slag, waarmee andere werknemers ook over de streep werden getrokken. Het hoeft dus niet veel te kosten, benadrukken Zweers en Sonneveld. Ook de huidige site en app zijn low budget, met hulp van lokale, jonge talenten, gebouwd. Medewerkers hoefden tot nu toe ook niks anders te doen dan hun kennis te delen in een blog. Twitterberichten kwamen daar geautomatiseerd uit voort. Puur zenden dus. Maar desondank met resultaat. “Ook mensen die zelf niet Twitteren ontdekten dankzij klantcontacten dat hun verhalen impact hadden, dat het heel positief werd ontvangen. Daar worden mensen heel enthousiast van.” De bezoekcijfers van de sites zijn dan ook overtuigend. In 2012 telde Dirkzwager met zo’n 1000 artikelen per jaar 1 miljoen pageviews door bijna een half miljoen unieke bezoekers.  “Dit jaar zagen we 40 % groei.”

“Serieus genomen door de hele branche als innovatieve speler ”

Inmiddels neemt het unieke van het kennisdelen wel af. Steeds meer bedrijven zien dat het werkt. Maar Dirkzwager wil innovatief blijven. Zo werd voor de app Layar ingezet en wordt inmiddels nagedacht over een samenwerking met Peecho. Ook is het kennisdelen verder doorgetrokken dan alleen online: de bedrijfsbibliotheek is ook toegankelijk voor clienten. “Het imago van het bedrijf is enorm veranderd. We zitten nu met de top 5 kantoren aan tafel te praten over toekomstontwikkelingen, terwijl wij een top 15 of lager kantoor zijn. We worden opeens serieus genomen door de hele branche als zijnde innovatieve speler. Innovatief, trendsetter, ze gaan niet meer om je heen. Je merkt opeens dat je als kantoor aan de andere kant van Nederland wordt meegenomen in de innovatie van de branche.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.