Kijk naar buitenspelende kinderen en negen van de tien keer spelen ze met precies hetzelfde speelgoed als dertig jaar geleden: een bal, een fiets, een stok. Terwijl kinderen die binnen spelen tegenwoordig met piepjes, lichtjes, geluiden en schermen worden vermaakt. “Daar is helemaal niks mis mee, maar binnen worden die kids geëntertaind en buiten moeten ze dat zelf doen. Wij dachten, we moeten ze verleiden om van die bank af te komen met een cool gadget om naar buiten te gaan en daar lekker te gaan spelen. Met onze smartwatch combineren we de fun van die interactieve games met al het goede van buitenspelen”, aldus Ellie Karssemakers, co-founder van Wanderwatch.

Kinderen gaan buiten dus nog steeds aan de gang met een bal, een stok, een touw of een fiets, maar de Wanderwatch voegt daar iets aan toe. “We willen iets toevoegen aan het buitenspelen, maar het ‘unstructured play’ waarin kinderen zelf hun spel kunnen bedenken en hun eigen wereld vorm kunnen geven moet blijven bestaan. Dus we hebben allemaal interactieve tools gemaakt, waarbij je bijvoorbeeld moet denken aan de geluiden-app  waarmee je een politie sirene  aan kunt zetten, dat spreekt al heel snel tot de verbeelding. Je kunt ook de zwaardgeluiden aanzetten als je een stok vindt en daarmee een gevecht houdt.” Zo staat het horloge vol met allerlei interactieve tooltjes. Tegelijkertijd biedt de watch ouders de kans om hun kinderen in de gaten te houden. De Wanderwatch laat door middel van een gps tracker zien waar een kind is en heeft een chatfunctie waarmee berichten verstuurd kunnen worden.

“Ontwikkeld vanuit het perspectief van het kind ”

Karssemakers heeft zich samen met haar partner op de ontwikkeling van het horloge gestort. “Het begint met een wild plan en het werd steeds concreter en toen vonden we dat we er echt voor moesten gaan en hebben we onze banen opgezegd. Dat is nu 3,5 jaar geleden. Eind 2017 zijn we live gegaan in de Nederlandse markt in samenwerking met Intertoys. Voor ons op dat moment een droomspeler. Wij waren de eerste startup waar zij zaken mee deden. Voor ons en hen heel spannend. De voorwaarden waren anders dan normaal, anders waren we nu al failliet geweest. Ze hebben ons echt een kans gegeven en als je dan voor het eerst in het grote sinterklaas kadoboek staat is dat echt geweldig.” Inmiddels is Intertoys failliet, maar bestaat de Wanderwatch nog steeds. Er zijn tot op heden zo’n duizend exemplaren verkocht. Data laat zien dat de watch blijvend gebruikt wordt. “In de afgelopen week zijn er 3000 chatmessages gestuurd en 5000 positie updates gevraagd.”

Karssemakers is ondanks de stevige concurrentie redelijk zeker van de toekomst van de Wanderwatch. “Wij zijn de eerste en enigen die die watch hebben ontwikkeld vanuit het perspectief van het kind. Alle andere horloges zijn ontwikkeld vanuit het perspectief van de ouder. Er is een toegevoegde waarde voor ouders, maar kinderen denken dan: what’s in it for me. Wij hebben de propositie helemaal omgedraaid en het heel gedegen ontwikkeld. Het is echt een robuust product waarbij  de veiligheid voorop staat.” Marktonderzoeker Gardner voorspelt dat in 2021 ⅓ van alle verkochte smartwatches kindersmartwatches zullen zijn. “Dat zijn ongeveer 25 miljoen smartwatches per jaar die echt in te kindersegment zitten. Het is een premature markt, maar wel een snel groeiende.”

“Steeds nieuwe content aanbieden”

Wanneer de markt voor kinder-watches zo snel gaat groeien als verwacht, is het natuurlijk niet uit te sluiten dat ook grote spelers als Apple zich gaan roeren. Karssemakers snapt dat als dat zou gebeuren dat de Wanderwatch vrij kansloos is. Tegelijkertijd maakt ze zich niet echt veel zorgen. “Heel veel kinderen hebben een iPad, maar Apple heeft nog nooit een kinderversie gemaakt. Dus ik ga ervan uit dat ze mainstream massmarket blijven koersen en niet in de kinder niche duiken. Maar dat weet je nooit: time will tell.”

De verdere ontwikkeling van de Wanderwatch staat ondertussen niet stil. “Je kan natuurlijk steeds nieuwe content aanbieden. Dat kan heel simpel door een nieuw geluidje bijvoorbeeld. Je kunt de luchtgitaar doen bijvoorbeeld of een robotbal koppelen met bluetooth. Die kun je dan bedienen door het bewegen van je arm. Dat maakt het heel magisch voor kinderen. Ik ben geen gadgetfreak, maar die bal is echt geweldig.”

Karssemakers en haar partner hebben ook hun zinnen gezet op buitenlandse expansie. Daartoe brachten zij onder meer een bezoek aan de CES, de grootste speelgoedbeurs ter wereld. “Het is een waanzinnig spektakel, echt ongeloofelijk.  We hebben daar iedereen gesproken die we wilden spreken: investeerders, retailers, media, producenten van onderdelen, toeleveranciers. Iedereen en ook op het goede niveau. We hebben nu al wel investeerders aan boord, maar zijn ook op zoek naar nieuwe. Voor de internationale uitrol en opschaling. We hebben nu een sterke basis in Nederland, maar we willen groter. We zien om te beginnen in het Duitstalige gebied een grote markt. Een concrete markt ook en dan verder.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.