Bedrijven die in het bezit zijn van emailadressen van hun klanten zouden daar veel meer mee kunnen doen. “Ondernemers richten vaak 80% van hun tijd op nieuwe klanten, maar de omzet komt van de bestaande klanten. Door die veel meer aandacht te geven en de email die je uitstuurt relevant en herkenbaar te maken krijg je een hele compacte flow van e-mail marketing”, aldus Fabian Stenger founder van Slashlead. Het bedrijf biedt een platform voor e-mail-marketing gericht op de MKB-er.

Stenger is ook founder en CEO van Araneum. Dat bedrijf biedt online marketingcampagnes op maat voor grote bedrijven. Met succes. Bedrijven en organisaties als Shell, Nuon, de ANWB, Canon en de Europese Centrale bank zijn klant. Mooie, maar intensieve klanten. Tijd dus voor een SAAS oplossing: hoog volume, lage prijs, maar wel super schaalbaar. Dat is wat Slashlead moet zijn. Klinkt mooi, maar de praktijk is weerbarstiger. MKB-ers zijn moeilijker te winnen dan gedacht.

“Mensen houden niet van verandering”

Slashlead richt zich op een markt die ook door Mailchimp bediend wordt. “Als je aan duizend ondernemers vraagt of ze spontaan een Mailchimp campagne in kunnen richten dan verzeker ik je dat 90% dat absoluut niet gaat doen omdat ze dat niet kunnen. Bij ons kun je zonder kennis in 15 tot 20 minuten een e-mail campagne opzetten: een gepersonaliseerde e-mail, een landingspagina, een dankpagina formulier, de bevestiging. Die flow. Wij hebben dat talloze keren gedaan voor onze grote klanten en dat duurde altijd 4 tot 6 weken. Dit riedeltje kun je nu in 20 minuten doen.”

Je moet natuurlijk wel goed blijven nadenken over de boodschap die je wilt verspreiden. “Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste: de boodschap om jou te verleiden om bij mij een extra dienst af te nemen of naar een evenement te gaan. Het blijft iedere keer door de ogen kijken van je klant: waarom heeft die klant iets nodig van mij? Hoe kan ik waarde toevoegen? In feite verandert er niet zo heel veel aan het proces, maar wij maken het makkelijker.”

Makkelijker of niet, het blijft een lastig te nemen stap. “De meeste mensen houden niet van verandering. Dus als zij iets moeten gaan leren wat er vrij technisch uit gaat zien dan haken ze snel af. Dat heb ik zelf ook: als ik veel tutorials moet lezen of kijken dan haak ik af. Daar hebben we ons op verkeken. We moeten mensen aan het handje nemen met een online demo: dit zijn de stappen die je moet doorlopen.” Maar zelfs nu dat geboden wordt gaan mensen nog niet direct aan de slag. “Het is lastig. Als ik iemand vraag: ga je ermee aan de slag dan zeggen ze: dat ga ik vanavond doen. Wij hebben heel veel systemen gebouwd en ze gaan het nooit ‘s avonds doen. Dan ploffen ze op de bank neer en de volgende ochtend beginnen ze met e-mails beantwoorden. Dus wij moeten ze blijven lastig vallen. Op het moment dat het converteert, dat het klanten, deals, afspraken of aandacht oplevert, dan gaan ze ermee aan de slag.”

“Het MKB is taaie business”

Een pivot heeft ervoor gezorgd dat Slashlead zich nu richt op de re-sellers. Partijen die toch al met het MKB in aanraking komen. “Wij zeggen je kunt een extra inkomensstroom genereren met jouw MKB klant die normaal het budget niet heeft voor een online marketing campagne op maat. Het enige wat je hoeft te doen is teksten en plaatjes op maat te maken. Dan kun je bijvoorbeeld zeggen ‘voor 375 euro sturen wij een campagne uit die goed is qua tekst en plaatjes’. Met die propositie zijn wij nu de markt op gegaan. We merken dat het wel het aanslaat. ” Tegelijkertijd is er ook een white label en een private label op de markt. “Daar is ook wel interesse in. We praten met een aantal grotere spelers, maar dat duurt lang.”

Aanvankelijk hoopte Stenger de Amerikaanse markt te veroveren. Inmiddels weet hij dat je dan een Amerikaanse bedrijf op zult moeten zetten. Dus is de site inmiddels ook in het Engels en Spaans beschikbaaar. “Uit een Europees onderzoek blijkt dat Nederland goed scoort qua internetconnectivity. Met name de klant van de MKB-er was heel goed online, maar van de MKB-ers zelf deed maar 15% iets met sales of marketingactiviteiten online. Dus 85% doet helemaal niks op dat gebied. Dat is natuurlijk absoluut een mindset. En e-mail marketing is een ontzettend goedkoop product om resultaat mee te boeken. Het is doodeenvoudig om een mailtje te sturen en dan te bellen en daar een bepaalde tractie in te krijgen.”

Eenvoudig, simpel, makkelijk, maar echte tractie moet nog op gang komen. Slashlead heeft op dit moment 80 klanten. Dat moeten er aan het eind van dit jaar 961 zijn. Waarbij de resellers een sleutelrol moeten vervullen. “De grootste les tot nu toe: ik wist dat mensen niet van verandering houden, maar het is echt een grote uitdaging. Het MKB is taaie business.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.