Mensen met een tech achtergrond kunnen overal werk vinden, maar de praktijk komt er op neer dat ze dan wel altijd nog eerst moeten solliciteren. Talent.io pakt het anders aan. Het platform biedt tech talenten de kans om zich te etaleren, waarna bedrijven op een kandidaat moeten solliciteren.

“We willen vooral als online platform te boek staan, als IT bedrijf. Wat ons onderscheid is dat we zowel aan de kant van de kandidaat als aan de kant van de organisatie een voorselectie doen. Mensen kunnen zich aanmelden, maar op dat moment zijn ze nog niet direct toegelaten op ons platform. We hebben ballotage en zijn een selectief wervingsplatform. Het gat wat Linkedin niet kan vullen doordat ze zo groot en succesvol zijn, dat vullen wij op”, aldus Flip van Eijndhoven, country manager Nederland.

Talent.io is een van oorsprong Frans bedrijf. Daar werd het in 2015 opgericht. Later volgde uitbreiding in Berlijn en Londen. Nu in een tweede seed ronde 8 miljoen euro werd opgehaald, volgt ook Nederland. De eerste focus qua werkgevers ligt op startups en scaleups. Die worden nader tegen het licht gehouden, want de bedrijven moeten wel interessant genoeg zijn om ook werkzoekenden naar het platform te kunnen trekken.

“Het is zo dat startups en scale ups graag nieuwe dingen proberen. De mensen die wij zoeken, de tech-talenten, die vinden het heel leuk om bij nieuwe en vernieuwende bedrijven te werken, die een nieuw product maken. Dat matcht heel goed. Ons moederbedrijf in Frankrijk, dat al drie jaar bezig is, kijkt inmiddels wel of ze ook met grote bedrijven in zee moeten gaan en daar hebben we ook al een paar grote namen aan ons weten te binden. Maar daar hebben ze ook een team van 50 tot 60 man aan het werk.”

“Amsterdam is populair ”

Er komt veel handwerk te pas aan Talent.io. Het screenen van bedrijven en kandidaten is allemaal mensenwerk. Maar daarvoor begint al het het vinden van geschikte mensen. “De developer vind je overal. In eerste instantie met headhunten of via Github, Overflow of Linkedin. We doen ook veel met marketing campagnes, meetups en events om daar het verhaal duidelijk te maken. Omdat we ook al actief zijn in andere landen hebben we een al een redelijke naamsbekendheid in Parijs, Londen en Berlijn. En developers kennen geen grenzen, die vinden ons wel. Ik had het zelf andersom verwacht: dat we meer moeite zouden hebben met het vinden van de kandidaten in plaats van de organisaties, maar het tegendeel is waar gebleken. Ze weten ons gewoon te vinden.”

Amsterdam is een populaire plek onder developers. “Je kunt als kandidaat bij aanmelding aangeven op welke plekken je wilt werken in de wereld. Daar zitten ook locaties bij waar we nu nog niet actief zijn. Amsterdam stond heel erg hoog op het lijstje. De overheid heeft veel geïnvesteerd om het aantrekkelijk te maken. Internet is heel goed. Er is een goede infrastructuur. Er zijn veel pilots en heel veel startup en techbedrijven die zich hier vestigen. Kijk naar Booking of Uber die hier hun hoofdkantoor hebben. Het is hier heel aantrekkelijk voor tech. Uit mijn hoofd gezegd is Amsterdam de vijfde stad qua hoeveelheid developers op één plek.”

“Draait on de user experience”

Van Eindhoven heeft zelf eerst tien jaar in de traditonele recruitment gewerkt. Daar was hij wel een beetje klaar mee. Werken bij Talent.io bevalt hem prima. “Wat mij echt heel plezierig stemde toen ik begon was dat het 100% gaat om de user experience. Dat is ook iets van deze tijd. De service en klantgerichtheid moet top zijn. Ook als iemand afvalt moet het een fijne ervaring zijn. Als hij op het platform staat moet het ook een goede ervaring zijn en door zeker 3, 4 of 5 bedrijven benaderd worden voor een gesprek. Mensen moeten dus altijd met een positief gevoel over ons praten en denken. Dat moet ook voor een klant het geval zijn. Daar speelt technologie een rol. Klanten kunnen echt in één overzicht zien wie er allemaal matchen.”

Voor een match vraagt Talent.io 15% van het jaarsalaris. Vanaf deze maand zullen wekelijks 30 nieuwe kandidaten aan het platform worden toegevoegd, die na een maand weer afvloeien. “Wij gaan er vanuit dat ze dan een baan gevonden hebben.”

Om kwaliteit te waarborgen is het belangrijk dat de medewerkers van Talent.io goed getraind zijn. Zij moeten de verhalen van de kandidaten goed kunnen beoordelen. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk tussen een bedrijf en een kandidaat. “Er moet wel een gesprek plaatsvinden en hoe zij dat gesprek inrichten is aan de werkgever en de potentiële kandidaat.”

Afgelopen jaar heeft Talent.io 1400 mensen aan een baan geholpen, dit jaar moet dat aantal verdubbelen. “Dat willen we binnen de huidige sector doen omdat we IT ademen, lezen en schrijven. Daarin willen we ons specialiseren en vanuit die startup/scale up markt misschien ook naar wat grotere bedrijven in de toekomst. Er is ook nog een grote freelance markt die we nog niet aanraken, dus  er is nog genoeg groei mogelijk.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.