Pieter van der Steen heeft een achtergrond in zoetwaren en zijn dochter Floor van der Steen in duurzame voeding. Samen besloten ze een duurzame pepermunt op de markt te brengen. Pepermunt is feitelijk suiker met een smaakje. “De suiker is zonder bestrijdingsmiddelen geteeld. Dat is wat er biologisch aan is. We hebben er ook voor gekozen om geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen toe te voegen, en om geen gelatine toe te voegen wat je vaak wel in pepermunt ziet. Dat zijn de grootste verschillen op productniveau. Daarnaast verpakken er het in blik, omdat dat altijd recyclebaar is. Het wordt bij een sociale werkplaats verpakt”, aldus Floor van der Steen, co-Founder van Max’s Organic Mints

Het ontwikkelen van het product kostte alles bij elkaar zo ongeveer een jaar. Daarvan is veel tijd gaan zitten in de ontwikkeling van de verpakking. Max’s Organic Mints zitten in tweekleurige blikken doosjes. Naast de bekende muntsmaken worden de snoepjes ook met een gember-, drop-, citroen- of koffiesmaak verkocht. “Het moest een product zijn dat niet alleen aantrekkelijk is voor mensen die toch al duurzame boodschappen doen, maar juist ook voor al die consumenten die daar niet zo heel erg mee bezig zijn. Die bij het zien van het doosje denken: hey dat ziet er leuk uit, dat wil ik wel een keer proberen. Dus dat maakt de verpakking wel heel erg belangrijk.”

“ Beperkte schapruimte”

Een product bedenken, ontwikkelen en op de markt brengen is één, vervolgens moet je het in de winkel zien te krijgen. Dat blijkt in praktijk lastiger dan gedacht. “Wat we in Nederland merkten is dat het vrij makkelijk was om in de schappen te komen van de biologische retail, maar waar we het meest verschil kunnen maken is op zogenaamde ‘onderweg locaties’. Op tankstations, treinstations en luchthavens. Ik kom overal aan tafel, alle partijen vinden het interessant, maar niemand durft echt het eerste schaap te zijn dat de dam overgaat.”

In het buitenland gaat het makkelijker. “Internationaal is het eenvoudiger omdat er dan nog een partij tussenzit. Dat zijn distributeurs die vertegenwoordigen meerdere merken. Die leveren ze al  aan eindklanten en één product extra meeschuiven dat is niet zo moeilijk. Dus in Polen liggen we in de Starbucks, in Dubai in de Carrefour en hier is dat nog niet zo. Ik heb nog steeds de verwachting dat ergens dit jaar de eerste over de brug komt en de rest volgt, maar het is heel lastig.”

Van der Steen is teleurgesteld over hoe lastig het loopt. “We hadden vooraf meer verwacht dat als je een lekker product maakt wat er goed uitziet, in een wereld die steeds meer vraagt om duurzame producten, één plus één drie zou zijn. Dan komt dat gewoon op zo’n schap te liggen en zo werkt het niet. Er is maar beperkt schapruimte. Een tankstation weet precies was ze hebben qua omzet snelheid en qua omloop snelheid  aan de huidige pepermunt die ze verkopen en ze weten niet wat wij gaan doen.”

Bovendien wordt het assortiment van tankstations door het hoofdkantoor bepaald. Dus of die moet je zien te overtuigen, of je moet vraag in de markt creëren.  “Dan zou je eigenlijk alle locaties langs moeten gaan om mensen te overtuigen, die dat dan weer doorgeven aan hun hoofdkantoor. Dat is heel tijd- en kosten intensief.”

“ Een duidelijk en uitgesproken merk”

Max’s Organic Mints is tot nu toe gefinancierd uit eigen middelen. “Dat kunnen we nu nog volhouden, maar over een jaar is er zeker geld nodig. We zijn ons nu aan het oriënteren wat daarvoor de beste manier is, met name omdat we dit gestart zijn zonder exit strategie in gedachten. We wilden een verschil maken en niet snel een bedrijf groot maken en dan verkopen en veel geld te verdienen. Dat is wel wat een investeerder vaak wil. Dus we zijn de opties aan het onderzoeken. Als het puur om voorraad financiering gaat dan schijn je ook werkkapitaal bij de bank te kunnen lenen, maar tegelijkertijd vind ik het aantrekken van een investeerder die ook daadwerkelijk betrokken is en toegang heeft tot bepaalde markten wel heel interessant.”

Wat betreft Floor van der Steen zijn de pepermuntjes pas het eerste product. Er zouden meer producten kunnen volgen “We zijn een geregistreerd bedrijf onder de naam Bricks Food en Max’s Mint is daar een merk van. Op dit moment het enige merk, maar het wil niet zeggen dat het zo blijft. Ik hoop dat het volgende kauwgum wordt, maar ik weet nog niet hoe.”

Het staat in ieder geval vast dat het ook een duurzaam product zou moeten worden. Bang om ondertussen te worden ingehaald door concurrenten is Van der Steen niet. “Ik denk dat we een duidelijk en uitgesproken merk hebben neergezet en goede smaken hebben. Ze mogen wat mij betreft hun best doen, maar ik geloof dat we aan alle kanten, zowel op verpakking, als op smaak, als op duurzaamheid, een mooie bijdrage hebben geleverd en een goed product hebben neergezet. We hebben ook een voorsprong. We zijn goed bezig.  Uiteindelijk wil ik graag dat we met z’n allen verduurzamen, dus als het wordt gekopieerd mits het duurzaam is, nou ja…”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!