Een smartphone is voor veel mensen een onmisbaar apparaat. Niet alleen om te bellen, maar vooral ook om informatie op te zoeken en apps te gebruiken. Blinde en slechtziende mensen kunnen echter moeilijk met de smartphone overweg. Het touch screen biedt te weinig houvast wanneer je slecht kunt zien. Hable One gaat daar verandering in brengen. “Wij maken een braille toetsenbord voor smartphones”, aldus co-founder Freek van Welsenis.

De iPhone heeft Voice Over. “Dat is software die uitspreekt wat er gebeurt op je telefoon. Wanneer je op Whatsapp bent, dan zegt hij: je bent op Whatsapp en als je er dan dieper ingaat dan vertelt hij wat er verder gebeurt. Dat is heel erg mooi. Dat heeft Apple met de invoer van de iPhone echt fantastisch gedaan. Maar het nadeel blijft nog steeds het touchscreen. Dat is nog steeds niet iets waar je als blind persoon iets mee kan: zo’n vlak scherm dat voel je niet. Dus de invoer van dingen is iets waar mensen heel veel problemen mee hebben, wat heel erg lastig is. Daar hebben we ons op gefocust.” Resultaat is een soort afstandsbediening met 8 braille knoppen waarmee je door middel van combinaties de smartphone kan besturen.

“ Eerst verkopen, dan bouwen”

Het product is tot stand gekomen in nauw overleg met de doelgroep. “Wij vinden het constante valideren en testen met de eindgebruiker essentieel. Mijn compagnon is heel kritisch. Je mag nooit zomaar iets aannemen en alles voortdurend bewijzen door middel van testen. Ik denk dat we daardoor een beter product in de markt kunnen zetten.” Recent werd een pilot gedraaid. De reacties die daarop volgden waren zodanig enthousiast dat besloten werd tot het daadwerkelijk in de markt zetten van het product.

“De oudste truc uit het boek van ondernemen is eerst verkopen en dan maken. Dat hebben we gedaan omdat heel veel mensen ons verteld hebben dat we dat moesten doen. Het is ook wel een hele fijne gedachten: dat je eerst iets test voordat je er duizenden van laat maken en een gigantische investering doet. Het is belangrijk voor de financiers en ook voor onszelf: houden we onszelf niet voor de gek? Want het is één ding dat mensen iets mooi of handig vinden, maar er 200 euro voor betalen is punt twee.”

Van Welsenis verwacht zo’n 100.000 exemplaren per jaar te kunnen verkopen. “Maar we zijn niet van plan het bij één product te houden. Doordat wij zoveel met die klant praten hebben we hele goede ideeën over wat wij in de toekomst nog meer kunnen betekenen, wat nog veel grotere groepen zal aanspreken. Dan ga je wel naar miljoenen per jaar.”

“De markt serieus nemen ”

Van Welsenis en zijn compagnons hebben een sterk technische achtergrond. “Dat is best wel lastig. Wij hebben de neiging om te focussen op technische perfectie, maar dat niet altijd het belangrijkste. Het belangrijkste is dat je maakt wat je klant nodig heeft en dat hoeft helemaal niet zo technisch te zijn. Het moet gewoon een probleem oplossen. Dus dat hebben we onszelf moeten aanleren. En marketing en sales is nieuw voor ons. Wij bellen dan altijd eerst mensen die er wel ervaring mee hebben. Wij zijn heel leergierig en hebben dus nu een heel team van adviseurs om ons heen verzameld. Mensen met kennis en ervaring.” Veel mensen blijken ook zonder meer bereid een jonge startup te willen helpen.

De interviews met klanten zijn ook een mooie manier om sales te genereren. “Het gaat wel om de manier waarop je het doet. Wanneer je mensen dingen vraagt omdat je informatie nodig hebt dan moet het doel niet een sale zijn. Je wilt een sale maken als een persoon er daadwerkelijk iets aan heeft. Als je iets verkoopt dat vervolgens op de kast belandt  dan is dat een volledig verkeerde strategie. Dan kom je nooit naar de volgende plek in de markt. Je moet geen dingen verkopen die je niet hebt. Dus het interview is geen sales  praatje. Je gaat samen kijken naar het product en daar leer je van. Als ze er dan ook nog geld voor over hebben: nog beter.”

Hable One is een bedrijf met een winstoogmerk. Daar is bewust voor gekozen. “Zo laten we zien dat we die markt ook serieus nemen. Aan de andere kant zijn wel wel redelijk idealistisch. Ons product is bijvoorbeeld helemaal gemaakt van gerecycled plastic. We hebben geprobeerd alles zo lokaal mogelijk te produceren. Onze supply chain bevindt zich voor een deel in Nederland en we zijn bezig iets op te zetten waardoor een deel van de winst naar een goed doel gaat. Dus we hebben een winstoogmerk, we vinden het belangrijk om te laten zien dat het juist in deze markt ook kan en daarmee hopen we ook een beetje dat er misschien nog extra competitie komt. Dat is gewoon goed voor een markt. Maar aan de andere kant zijn wij ook wel als ondernemers bezig met de sociale kant.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!