Zijn eigen gezin met vier kinderen brachten Gaspard Jaspers op het idee: boodschappen doen moet goedkoper kunnen. Maar om zelf alle supermarkten af te lopen op zoek naar aanbiedingen kost heel veel tijd. Dus bedacht hij Sjoprz.”Wij zijn de supermarkt over alle supermarkten heen. Wij helpen jou om je boodschappen op elk moment zo goedkoop mogelijk te doen. Een gezin met 2 kinderen geeft ongeveer 9000 euro per jaar aan boodschappen uit. Je kunt daar 20 tot 30% op besparen. Dat kan door prijsverschillen maar ook door de aanbiedingen die iedere week anders zijn.”

Een doorsnee boodschappenlijstje kan makkelijk vijftien euro van prijs verschillen wanneer je kijkt naar de duurste en de goedkoopste supermarkt. Maar wanneer je ook nog eens rekening gaat houden met aanbiedingen kan dat verschil oplopen. Je levert bij Sjoprz je lijstje in en op basis van de gewenste producten rolt daar een advies uit waar je het goedkoopste kunt winkelen. Wanneer je geen zin meer hebt om zelf naar de winkel te gaan kan Sjoprz de boodschappen ook thuis bezorgen. De doelgroep van Sjoprz is gezinnen met kinderen. “Dat zijn de mensen die vaak de grote boodschappen mandjes hebben, weinig tijd en aan het eind van het geld hebben ze nog een stukje maand over. Ze willen het geld ook liever uitgeven aan leuke dingen. Dat zijn heel veel mensen.”

“Wat past er het beste bij jouw boodschappenmandje”

Doordat Sjoprz je adviseert om bij één supermarkt boodschappen te doen, zul je als consument wel moeten kiezen of de aanbiedingen of de huismerken het zwaarst wegen. “De vraag is hoe verknocht zijn mensen aan huismerken. Wc papier van het huismerk is tamelijk uitwisselbaar. Voor koffie kan wat anders gelden, omdat het dan over smaak gaat.” Sjoprz biedt je op basis van je eigen boodschappenlijst het goedkoopste alternatief. Of je dan wel of niet genoegen wilt nemen met andere huismerken dat is aan de consument zelf. Het algoritme kijkt ook goed naar de voorkeuren van consumenten. “Wanneer je een boodschappenmandje hebt met allerlei A-merken, dan zullen we je de Lidl nooit voorstellen als alternatief, want dan weten we dat er veel verschil tussen zit. Dus het algoritme kijkt wel: wat past er het beste bij jouw boodschappenmandje en dat komt bovenaan te staan. We kunnen de Lidl er wel bij zetten, maar dan help ik je in dat geval niet.”

Sjoprz haalt de prijzen van de diverse supermarkten van het internet. Wanneer supermarkten lokaal met dynamische prijzen gaan werken is dat niet goed mee te nemen. “Dat krijgen wij niet voor elkaar. Maar dat gaat maar om een klein gedeelte en altijd op de fysieke locatie.” Het is natuurlijk uiteindelijk de vraag of supermarkten overeind blijven. De mogelijkheid bestaat dat we toegroeien naar een systeem waar fabrikanten rechtstreeks aan consumenten gaan leveren. “Dat zal nooit om één pot pindakaas gaan. Je hebt een aggregator nodig. Dat zijn wij voor jouw boodschappenmandje. En je hebt een logistieke aggregator nodig waar alles wordt verzameld waarna het bij jou thuis wordt bezorgd. Omdat wij weten wat jouw boodschappenlijstje op dat moment bij de goedkoopste supermarkt kost kunnen wij ook zeggen dat we voor dezelfde prijs, de guaranteed best buy, gratis thuis bezorgen.”

“Leveranciers gaan direct aan de eindconsument leveren ”

Sjoprz is sinds eind 2015 actief. Het bedrijf wist een dikke miljoen euro aan funding op te halen. Inmiddels maken zo’n tienduizend mensen regelmatig gebruik van de site. Die groep is bereikt zonder een cent aan marketing uit te geven. “We zijn met een minimal viable product live gegaan en gaan testen. We zijn nu de transitie aan het doormaken om het boodschappenlijsten door te zetten naar dan wel de retailers dan wel de fabrikanten.”

Sjoprz is dus nog niet af. Naast het aanbod van de supermarkten zou het bedrijf ook graag drogisterijen en groothandels meenemen in het aanbod. “Maar je kunt niet alles tegelijk. Wij focussen ons nu op de bulk en dat zijn vooralsnog de grote supermarkten. Daar wordt iets van 92% van alle boodschappen gedaan en daar hebben we dus voorlopig onze handen vol aan.”

Sinds de start van Sjoprz is online boodschappen doen zich echt aan het ontwikkelen. “Leveranciers gaan direct aan de eindconsument leveren. Ze staan er steeds meer voor open. Je hebt hele kleine voorbeelden zoals de Dollar Shave Club die door Unilever is gekocht. Die verkopen rechtstreeks scheermesjes. In andere branches heb je andere voorbeelden. VandeBron bijvoorbeeld met energie. In de boodschappen markt zie je dat nog niet heel veel, maar ik zeg: elke schakel die geen toegevoegde waarde heeft wordt er online uitgesneden. En een retailer heeft online weinig toegevoegde waarde. Wij zijn dus geen retailer. Wij staan aan de kant van de consument. Wij zijn consumer obsessed. Wij dienen ook wel de producent maar nooit ten koste van de consument. Die gaat altijd voor.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.