Familiebedrijf AFAS uit Leusden bestaat sinds 1996. De software leverancier, voortgekomen uit Getronics, begon met 40 man, maar telt inmiddels 320 personeelsleden verdeeld over 3 vestigingen. En ook in tijden van crisis groeit het bedrijf.  Afgelopen jaar zelfs 10%. Het geheim? De transparante bedrijfscultuur, waarin iedereen weet waar hij of zij voor werkt. En de snelheid waarmee geschakeld kan worden. Medewerker werving en selectie bij de afdeling support, Gert van Assen, legt uit. 

Zelf kwam Van Assen op 19-jarige leeftijd in dienst van AFAS. Inmiddels 13 jaar geleden. Volledig tegen de trend in om elke paar jaar op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever, maar daartoe ziet hij dan ook geen enkele noodzaak. “Het is een goed bedrijf. Met veel vrijheid en ruimte om te groeien.” AFAS verkoopt standaard software. Meer exact, AFAS verkoopt Profit. Een systeem waarmee volledige bedrijfsprocessen kunnen worden geautomatiseerd. Niet op maat gemaakt, maar één uniform, allesomvattend systeem. Dat systeem wordt ook door het bedrijf zelf gebruikt. Bij AFAS wordt het zo ingezet dat het leidt tot volledige transparantie.

“ Iedereen weet wat AFAS wil bereiken en we doen het met z’n allen”

“We werken met cockpits, daarmee kan ik iedereen precies volgen. Hoeveel procent van het target al binnen is, wat er nog op het programma staat… Maar ook ik kan worden bekeken: hoe doe ik het op support? Hoe beoordelen klanten mij? Dus alles is inzichtelijk.” En dat inzicht is niet alleen bereikbaar voor leidinggevenden. Iedereen in het bedrijf heeft inzicht in wat de rest doet. Zelf schoonmaakster Betty. “Iedereen heeft hetzelfde doel. Of je nou schoonmaakster bent, of account manager of support manager. Iedereen weet wat AFAS wil bereiken en we doen het met z’n allen. Vandaar dat AFAS twee jaar geleden heeft gekozen voor winstdeling. Alle medewerkers delen via een vooraf vastgelegde verdeelsleutel mee in de winst. Die verdeelsleutel is duidelijk uitgelegd en toegelicht. “Daar kun je geen discussie over krijgen.” Die discussie wordt juist wel aangegaan met klanten. Elk jaar worden in het begin van het jaar klanten voor de zogenaamde inspraaksessies uitgenodigd om hun ervaringen en visie te delen. In november worden diezelfde klanten opnieuw gevraagd om langs te komen en krijgen ze te horen wat er met hun suggesties is gedaan. Een procedure die uiteraard veel tijd en energie kost, maar ook het nodige oplevert.

“Hoe wordt je als bedrijf aantrekkelijk? ”

De complete bedrijfsfilosofie van het bedrijf is vastgelegd in twee boeken. Nieuwe sollicitanten moeten kunnen aangeven hoe hun kennis en kunde aansluit op die filosofie. Daarbij wordt vooral gekeken naar wat Van Assen ‘EQ en een accu’ noemt.  “Want uiteindelijk geldt: als je graag wilt en je bent gemotiveerd dan komt de rest ook wel.” Eenmaal aangenomen krijgen werknemers niet alleen te maken met de cockpit, maar ook met de rest van de bedrijfscultuur: regelmatig versgebakken appeltaart, medewerkerscafé op vrijdagmiddag kwart voor vijf in het eigen inpandige theater, waar ook eens per maand de AFAS Goed Nieuws Show wordt georganiseerd en mensen van alles met elkaar kunnen delen, een eigen  sportschool en restaurant, grappige posters op de toiletten. Je zou bijna denken dat software niet genoeg is. “Dat verzint marketing. Want dat is het lastige: hoe maak je saaie software aantrekkelijk? Hoe wordt je als bedrijf aantrekkelijk?”

“De kracht is de binding met onze klanten. Wij willen vrienden zijn met onze klanten. Wij creëren de emotie bij onze software en dat moet een positieve zijn, met heel veel inzet en trots voor het bedrijf.”  Wanneer je dat weet over te dragen aan klanten, gaan diezelfde klanten zich gedragen als ambassadeurs. Dat is bijvoorbeeld terug te zien op social media. “Wij vanuit webcare hoeven niet te reageren, maar klanten reageren zelf op negatieve uitingen.” De openheid in alles zorgt ook voor een groei aan vertrouwen aan de gebruikerskant. “Vertrouwen moet je winnen en dat doe je door heel transparant te zijn. Door uit te leggen en zelfs te laten zien. We zijn met klanten naar ons datacentrum gegaan om daar te laten zien hoe de data worden beveiligd. We gaan nu richting de helft van de  klanten die werken in de ‘cloud’.”  AFAS vaart dus wel bij de gekozen strategie. Transparant, eerlijk, klantgericht en direct schakelen wanneer dat nodig mocht zijn. En… “Het wordt direct gedeeld en uitgelegd.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.