Voys wil de zakelijke telefonie vernieuwen. En daarmee de industrie opschudden. Mark Vletter van Voys schoof bij Top Names aan, toen Fast Moving Targets onlangs Groningen bezocht.

Voys heeft op dit moment een marktaandeel tussen de 0,6 en 0,7 %. Verwaarloosbaar dus wanneer je het vergelijkt met een grote aanbieder als KPN, die een marktaandeel van 62% heeft. Maar toch is Voys een aanbieder om rekening mee te houden. Al twee jaar op rij het snelst groeiend en bovendien uitstekend beoordeeld door klanten. “Wij snappen goed wat klanten willen”, aldus Mark Vletter van Voys. In een notendop: goede kwaliteit, uitstekende service en lage kosten. En dus is Voys alles wat de mainstream aanbieders niet zijn. Bij Voys geen betalen per minuut maar per seconde, geen extra lange voicemailberichten om zo extra geld te verdienen voor de aandeelhouders en bellen via internet wat de kwaliteit van gesprekken ten goede komt.

“Liever een kwaliteitsmerk dan een prijsvechter”

Bij Voys bel je 30% goedkoper vast en 70% goedkoper mobiel, dus je bespaart effectief 50% op jaarbasis. Maar wat volgens Vletter nog veel leuker is : je bent 12% beter bereikbaar. Wat weer goed kan zijn voor de omzet van een bedrijf. Waarbij voor Vletter de prioriteiten duidelijk zijn: “Ik ben liever een kwaliteitsmerk dan een prijsvechter.” Dus kiest Voys ervoor om zich blijvend te ontwikkelen. Het bedrijf is in 2010 opgesplitst in twee delen: één bedrijf dat de technologie  open source door ontwikkelt en ook verkoopt aan derden. En één bedrijf dat zich richt op de b2b markt en daar in praktijk  laat zien wat er met de technologie mogelijk is. Inmiddels staan er meer dan 1000 reviews van zakelijke klanten online. Enorm veel waardevolle feedback, wat weer leidt tot nieuwe ontwikkelingen. “Doordat wij nooit iets gepatenteerd hebben hebben we onszelf verplicht om te blijven innoveren.” Blijft de vraag of een klein bedrijf als Voys het gaat redden tussen de al bestaande telecom giganten. Iets waar Vletter zich geen zorgen over maakt. “Kijk naar What’s App, daar is het ook gelukt” En als straks 4G gemeengoed is en de roamingkosten verdwijnen dan zijn innovatieve bedrijven in het voordeel. En dan groeit het marktaandeel van Voys automatisch door. “En als we 10% marktaandeel hebben dan zijn we groot genoeg om anderen wakker te schudden.”

Bekijk alle afleveringen van de Groningen special.

[De Groningen-special van Fast Moving Targets kwam mede tot stand dankzij StreamzillaSMC050Mercure HotelsEMG FaktorsVoysde NOM, de Europese Unie, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies Drenthe, Groningen en Friesland.]