Tribe Of Noise is een muziekstartup. Maar anders dan alle anderen. De meeste startups richten zich op de consument, Tribe Of Noise richt zich op bedrijven. Het levert bijvoorbeeld radiokanalen aan winkels in bepaalde genres of met bepaalde klankkleuren en doet dat voor minder dan de reguliere prijzen. Tribe Of Noise werkt namelijk met artiesten die niet bij de Buma/Stemra zijn aangesloten en kan er daardoor voor zorgen dat de afnemer kosten bespraart. Bijvoorbeeld winkels kloppen bij Tribe Of Noise aan. Maar ook reclamemakers weten het bedrijf van Hessel van Oorschot te vinden. Ook zij zoeken goede muziek voor een lagere prijs dan gewoon. Of willen de bij Tribe Of Noise aangesloten artiesten met een opdracht op pad kunnen sturen. En dat gebeurt in toenemende mate. Tribe Of Noise gaat uitbreiden. Na Nederland de wereld,  vertelt Hessel van Oirschot in Top Names in gesprek met Erwin Blom. Natuurlijk, in kleine stapjes 😉

Hoe Tribe of Noise werkt

Van Oorschot noemt Tribe of Noise zelf  ‘een huls die muzikanten via bedrijven een publiek laat vinden’. Waar via gebaande wegen volgens hem minstens een ton betaald moet worden om langs vele partijen een nummer in een spotje van vijf seconden te krijgen, heeft Tribe of Noise alleen van doen met een artiest en een bedrijf. Voor Van Oorschot begint het werk wanneer een bedrijf op zoek is naar een eigen geluid en daarvoor bij Tribe of Noise aanklopt. Zoals juwelierszaak Lucardi, één van de merken die in hun winkels graag jonge, hippe muziek wil draaien. Tribe of Noise gaat dan samen met alle vestigingsmanagers van het bedrijf om tafel om ‘jonge, hippe muziek’ te definiëren. Vervolgens trekt Tribe of Noise zich terug om te finetunen en in samenwerking met narrowcastingpartijen een playlist te maken. Met als resultaat dat elke Lucardi-vestiging nu Tribe of Noise-muziek draait.

Rechtstreeks samenwerken

Op de vraag wat Tribe of Noise verstoort antwoordt Van Oorschot zonder twijfel: “De publishing-industrie, en dan met name de tak die sync-deals afspreekt, waarbinnen bepaald wordt dat muziek voor commerciële doeleinden gebruikt mag worden.” In plaats daarvan werkt Tribe of Noise rechtstreeks samen met bijvoorbeeld winkeliers. Hier hebben artiesten baat bij, want als gevolg verdienen zij ook rechtstreeks geld. Om muziek in een campagne te mogen gebruiken betaalt een bedrijf €2000, en een winkel betaalt €25 per maand per afspeelpunt. Daarvan gaat een stukje naar Tribe of Noise en een stukje naar de muzikanten. De best verdienende artiesten kunnen op die manier op dit moment tot €1000 per maand innen. Dat is het bedrag dat de succesvoller namen halen. Het bedrag houden ze bij met de Tribe Calculator en vanaf €100 kunnen ze het verdiende bedrag met PayPal over laten maken.

Copy-paste

Zo faciliteert Tribe of Noise inmiddels 12.000 artiesten die met elkaar in contact komen of via bedrijven een publiek vinden. Daarbij streeft Tribe of Noise geenszins naar exclusiviteit en stimuleert zij om artiesten verder te kijken naar waar hun markten zitten. En dat lijkt vruchten af te werpen. Waar het verdiende geld heengaat? “Rechtstreeks de pot in, want we willen groeien. Eerste halte: copy-paste naar retailketens in Scandinavië en Engeland.”

(Een verslag van Anke Hans)