Het achterste van hun tong laten ze bijna geen van allen zien. De Nederlandse startups die zich in het kader van de Amsterdam Startup Week hebben gemeld in de Top Names studio. “Het gaat goed”, is steevast het antwoord op de vraag hoe het met het bedrijf gaat. De teleurstellingen, strijd en mislukkigen komen niet ter sprake. Liever wordt er gepraat over de succesen. En misschien moet dat ook wel, als je vooruit wilt. Omkijken heeft geen zin.

Maar dat het ondanks de positieve geluiden nog beter kan, staat vast voor Lucien Burm (Nine Connections) en Timan Rebel (Snowciety), initatiefnemers van de Amsterdam Startup Week die deze week plaats vindt. “Wij kennen alletwee alle startups van Amsterdam en toch hadden we het gevoel dat we er alleen voor stonden.” beschrijft Rebel de oorsprong voor het initatief.

“Aanslingeren van een vliegwiel”

De Amsterdam Startup Week heeft als doel het creeëren van een levendige scene. Een situatie waarbij bestaande startups kennis en ervaringen kunnen uitwisselen, zodat er een golf omhoog ontstaat waar dan ongetwijfeld succes uit volgt. En vanuit succes volgt meer succes. Omdat Amsterdam dan op de kaart staat en een positief klimaat talent en geld aantrekt. Een beetje wat ook in Berlijn heeft plaatsgevonden. “Dat vliegwiel proberen wij aan te slingeren”, aldus Burm. En dus vinden er deze week 35 events plaats, allemaal georganiseerd door de startups die meedoen. Die zorgen ook zelf voor de marketing. De onderlinge sfeer lijkt in ieder geval goed. Er heerst “een familiegevoel”. En al meer gevestigde bedrijven, zoals bijvoorbeeld het in 2009 gestartte 22tracks, zijn ook bereid tot serieuze kennisuitwisseling.

“Slecht investeringsklimaat”

Wat opvalt na meerdere gesprekken met Nederlandse startups zijn vooral de overeenkomsten:  zo wordt al snel duidelijk dat het bouwen van een goede succesvolle startup tijd kost. “Het kost altijd meer tijd dan je denkt”, meldt Nico Schoonderwoerd van Peerreach. En hij is de enige niet. Ook Wiggert de Haan van Roamler, Philip Actor van Droam en Lucien Burm van Nine Connections noemen tijd een factor waar ze voordurend tegenaan lopen. Iets dat voor veel Nederlandse startups zwaar weegt, aangezien velen actief zijn zonder investeringsgeld. Al dan niet bewust. Zo heeft 22tracks aanvankelijk heel bewust gekozen om niet op zoek te gaan naar een investeerder. Dit gaf hen de mogelijkheid sneller te schakelen. Ook de jongens van Chordify uit Groningen, Foodzy en Thijs Suijten van de Webwinkelchecker doen het zonder serieuze financiële backing: zij hebben nog ander werk waardoor hun idee niet persé direct geld hoeft op te leveren. Anderen hebben wel financiële backing of zijn op zoek. Waarmee een volgende gedeeld punt duidelijk wordt: “Het investeringsklimaat in Nederland is buitengewoon slecht” , zo verwoord Bert Kok van Imgzine de situatie.

“Focus!”

Een andere overeenkomst tusen de bedrijven is het zoeken naar en vinden van een duidelijke focus: wat houdt de startup precies in en waarmee gaat er geld worden verdiend. Iets waar Timan Rebel van Snowciety over mee kan praten. Zijn app die op dit moment naar eigen zeggen zo’n 7000 gebruikers heeft blijkt nu, toch niet geheel verwacht, een goudmijn aan informatie op te leveren over bijvoorbeeld wachttijden bij skiliften. Voor andere bedrijven staat de focus al vast, maar draait het om uitbreiding, ook in het buitenland. Zo heeft Springest, een bedrijf dat cursussen trainingen en opleidingen vergelijkt, de ambitie om de Amazon van het leren te worden. Vergelijken ze nu nog 80.000 cursussen, dat moeten er een miljoen of meer worden. En een bedrijf als Cleeng dat incasseren voor content mogelijk maakt, belooft in 2013 vooral in Nederland meer bekendheid te gaan vergaren.

“Het kan altijd beter”

Het was een leuke Top Startup Names avond, met inspirerende bedrijven en gesprekken. Samenvattend kan worden geconcludeerd dat de Nederlandse startup scene een levendige scene is. Ondank gebrek aan (investerings)geld en traditie. Gaat het daarmee goed? Ja, het gaat best goed, zeggen ze allemaal. Al kan het altijd beter. “Wij hebben erg weinig aan de stad Amsterdam gehad”, stelt Gilles De Smit. Wie weet kan de Amsterdam Startup Week daar verandering in brengen. Vandaag en ook morgen zijn nog diverse programmaonderdelen. Zie daarvoor de site.

Bekijk alle interviews.

(Een verslag van Leonieke Daalder: @daalder)