Overvolle steden, onder de voet gelopen attracties, enorme mensenmassa’s waardoor je de schoonheid van een plek niet meer kunt zien of ervaren. Het zijn uitwassen van het hedendaagse toerisme. Dat moet veranderen meent Hugo van Donselaar. Samen met drie anderen startte hij ruim drie jaar geleden Campspace. “We zijn een vraag- en aanbod platform waar particulieren of kleinschalige kampeer-initiatieven hun plekken kunnen aanbieden en nieuwe stijl kampeerders die kunnen boeken.” Het platform telt inmiddels zo’n 1300 aanbieders in binnen- en buitenland.

“Reconnect outside is onze missie. Steeds meer mensen wonen in de stad, zijn aan hun telefoon gekluisterd. Steeds minder mensen praten echt met elkaar. Dus reconnect outside. Wat ons betreft is kamperen daar een goed middel voor. Je gaat met elkaar naar buiten, zet samen de tent op, maakt een kampvuur en gaat met elkaar eten. Echt een moment om met elkaar weer in contact te komen. Niet kamperen oude stijl met glijbanen en enge animatieteams, maar juist heel kleinschalig. Bij voorkeur bij particulieren in de tuin of op het land. Dat is wat we mogelijk maken.”

“ Een kwestie van lange adem”

Campspace lijkt op Airbnb. Maar waar die site mensen de steden intrekt, wil Camspace ze juist naar buiten zien te krijgen. Wie nu op de site kijkt ziet veelal unieke kampeerplekken bij particulieren, in de achtertuin of op eigen land. Ook zeer geschikt voor coronatijden. “Contactloos verblijf is bij Campspace sowieso aan de orde. Er is ook altijd een buitenkraantje. En er is altijd maar één partij die er gebruik van maakt.”

De prijzen voor een verblijf zijn nog uitermate redelijk. Maar dat blijft waarschijnlijk niet zo. “Ik denk dat door de huidige prijzen Campspace nog steeds gezien wordt als een goedkoop alternatief voor andere kampeerplekken. Je ziet dat onze boekingswaarde heel erg omhoog gaat. Airbnb was in het begin ook een goedkoop alternatief voor hotels, maar is dat het ook allang niet meer. Het gaat om een unieke vakantie ervaring. Die richting willen wij ook op. Daar werken we naartoe. Nu ligt onze focus op groei en daarna zal de focus liggen op het optrekken van de boekingswaarde per nacht. Maar we zullen zeker een lange adem moeten hebben.”

Het verwerven van nieuwe plekken kost veel inspanning. Hoewel het soms ook vanzelf gaat. “Het is ook een soort olievlek. Kampeerders zijn enorm bereid hun verblijf op nieuwe unieke plekken met vrienden te delen. Dus we merken veel organische groei. Begin 2019 hebben we ons scout programma gelanceerd. Dat betekent dat je plekken als eerste gaat testen en daarvoor lever je foto’s en een review aan, dat mag zowel goed als slecht zijn. Dat is een enorme marketing machine aan het worden. Die scouts werven ook nieuwe plekken.”

Campspace heeft daarnaast een aantal Europese concurrenten overgenomen. “Die overnamestrategie van kleinschalige vergelijkbare initiatieven is ook een onderdeel van onze strategie en een derde poot is dat we ook een platform willen zijn waar kleinschalige particuliere initiatieven die het de de laatste jaren moeilijk hebben gehad te bundelen op één plek om zodoende de strijd aan te kunnen gaan met grootschalige ketens. Door te bundelen kunnen we ze meer onder de aandacht brengen in Nederland en daarbuiten.”

“Een leidende positie in Europa ”

Campspace is tot nu toe met name gefinancierd door de vier oprichters. Daarnaast zit er wat geld van angels in. Een poging om via het televisieprogramma Dragon’s Den geld binnen te halen liep op niks uit. De Dragons vonden de waardering te hoog ten opzichte van de huidige omzet. ” Ik vond het zelf een saaie aflevering omdat er te lang over de waardering doorgingen. Wij vinden niet dat je ons puur moet beoordelen op omzet, maar ook op basis van potentie, groeisnelheid, terugkerende klanten. Daar heb je een nieuwe blik op investeren voor nodig, maar die is bij de Dragons niet aanwezig. Achteraf hebben we best een paar positieve reacties gekregen van investeringsclubs. Die snapten wel wat wij zeiden. Maar we hebben nog wel steeds geld nodig. Dat is niet eenvoudig in corona tijd.”

Van Donselaar is in ieder geval glashelder over de ambities. “Ik zou over 1 of 2 jaar graag een leidende positie in Europa willen hebben en ik zou vooral ook veel méér willen zijn dan dat boekingsplatform voor kampeerplekken bij particulieren. Reconnect outside dat doe je niet alleen met kamperen, daarom hebben we met Honeyguide en Columbus Magazine de handen ineen geslagen. Daar zijn we de beweging Stay Local mee begonnen waarmee we twee mooie trends ‘stay at home’ en ‘support your locals’ proberen te combineren. We willen toerisme dichtbij huis promoten. Ik zou het fantastisch vinden wanneer we daar met Campspace een kar trekkende rol in zouden kunnen spelen. Toerisme moet veranderen. Door de corona crisis worden we nu met de neus op de feiten gedrukt. Maar ook de cijfers laten zien dat het over toerisme in steden als Amsterdam en Venetië doet. Dat is tenenkrommend. En om over alle vliegbewegingen en plastic soep nog maar te zwijgen. We zullen ook binnen dat toerisme daar echt op een andere manier naar moeten gaan kijken.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!