De mobiele telefoon is in het uitgaansleven een steeds belangrijker rol gaan spelen. om contact te houden met je vrienden, maar ook om middels een app te weten waar je moet zijn. WOOV tilt de standaard festival app naar eigen zeggen naar een hoger niveau. ” Het is een applicatie waar de festival-, en evenementenmarkt al jaren om aan het schreeuwen was. In de basis brengt het mensen bij elkaar en geeft antwoord op de 5 wezenlijke vragen van mensen die zich aan het oriënteren zijn of uitgaan: wie, wat, waar, wanneer, waarom”, aldus founder Irfan van Ewijk.
WOOV is meer dan een app. WOOV is een platform. Geschikt om bij meerdere evenementen ingezet te worden. Dat is fijn voor de gebruiker, want die hoeft niet bij ieder evenement een nieuwe app te downloaden. WOOV informeert over de activiteiten op het festival, maar laat ook zien waar ieders vrienden zijn. Je blijft met elkaar in contact dankzij het platform. En hoeft niet voor ieder evenement een app te downloaden, maar kunt hergebruiken.
Het is danook prettig voor de organisatoren. Zij zijn geen geld kwijt aan het ontwerpen van een dure app. Met als gevolg dat WOOV inmiddels al op 350 festivals is ingezet. Zo is de app al meer dan 700.000 keer gedownload in zeker 24 verschillende landen. Dat zorgt er voor dat je als festival al een publiek hebt en mensen niet hoeft te verleiden tot weer één downloaden. “Ik hou van underpromise and overperform. Dat is een hele bewuste keuze geweest. Het product is leading bij ons: de klant, de gebruiker, het product. Dat is onze filosofie. Maar er komt een kentering. We gaan nu naar buiten. Het product is er naar. We gaan nu hard op de trom slaan.”
Richtte WOOV zich aanvankelijk puur en alleen op muziek festivals, imiddels wordt er breder gedacht. “We werken niet alleen meer voor dancefestivals maar ook voor de Nijmeegse vierdaagse, de Tilburgse kermis, de TT van Assen. En we werken ook officieel en intensief samen met de gemeente Utrecht en de gemeente Amsterdam tijdens koningsdag. Dat is officieel overheidswerk. Dan zit je in een veiligheidsbunker en kijken we mee met de veiligheidsdiensten. We kijken mee met crowdcontrol.”
Toch blijft het muziek gerelateerde evenement de kern van WOOV. Dat is een wereld die Van Ewijk en zijn compagnon goed kennen. Van Ewijk was co-founder van ID&T. Na de verkoop van het bedrijf had hij aanvankelijk geen plannen voor iets nieuws. Compagnon Sebastien Westerduin wist hem te overtuigen.
“Ik zag in Sebas een spiegelbeeld van mezelf. Duncan Stutterheim en ik zijn indertijd vanuit dezelfde argumenten evenementen gaan organiseren: passie, maar ook het besef dat er maar wat aangeklooid werd en dat het met alle respect beter kon. Die mix van frustratie en passie en een bepaalde vorm van een mentaliteit waren de factoren waardoor we gezegd hebben ‘let’s do it’. Ik zag dat bij Sebas precies hetzelfde. Hij zat naast me met zijn vieze Allstars dat hele verhaal te presenteren. Hij had overal over nagedacht. Ook het sociale element van festivalbezoek. Hij had product, visie en een idee, een echte founders gedachte. En ik had de markt. Er zijn legio aan apps die allerlei dingen proberen, allerlei mogelijkheden en kansen zien in de industrie, maar helaas voor velen: ze hebben geen markt entry. Ze komen er gewoon niet in. Dat heeft verschillende oorzaken en redenen. Maar dat lukt ons wel.”
Zowel gebruikers van de app als organisatoren van evenementen hoeven niet te betalen voor WOOV. Het bedrijf richt zich voorlopig vooral op groei. “Ons businessmodel zit in de hoek van payment. Daar zit nog een hiaat.” De app levert voor festivals bruikbare data op. “Met de data die wij genereren kunnen organisatoren betere festivals organiseren. Zij krijgen de data ‘om-niet’ terug. Alles is overigens keurig gdpr compliant. Data die je van ons kunt verwachten: gender, entry time, exit time, leeftijd, maar ook occupation op een dansvloer, dus wanneer is het ergens druk. De insights die je daaruit kunt halen zijn legio. Het wordt alleen gebruikt voor de organisatoren, verder nergens voor.”
De organisatoren zorgen voor naamsbekendheid van WOOV. “We willen heel groot worden en zodoende hebben we ervoor gekozen om een gesloten ecosysteem te hanteren waarbij de gebruiker bereidwillig is om informatie te delen met een organisator. Wij lenen op die organisator als het gaat om marketing en mensen te onboarden. De organisatie maakt mensen duidelijk dat wij bestaan. In ruil daarvoor krijgen zij een app die ze aan hun bezoekers kunnen geven.”
De prestaties van WOOV zijn des te knapper, wanneer je bedenkt dat festivals elkaar onderling vaak enorm beconcurreren. “Het is ons ook gelukt, vraag niet hoe, om in die hevig competitieve markt veel concurrenten op één platform te krijgen. Die festivals concurreren hevig met elkaar. En het is ons toch gelukt.”
Blijft de vraag of het wenselijk is dat iedereen tijdens het uitgaan afhankelijk is van een telefoon. Van Ewijk is duidelijk: “Wij zijn overigens 100 % van mening, ook Sebas die vergroeid is met zijn telefoon, dat uitgaan in het ideale geval uit je gewone leven gaan moet zijn. Het is even wat anders ervaren. Ik wil niet als een oude lul overkomen door te zeuren over die telefoons, maar het ontneemt je gewoon een heel groot gedeelte van de ervaring en het is ook nog een keer onnodig.”
Toch is WOOV daar niet mee in tegenspraak. “Wij zeggen dan: laten we ervoor zorgen dat die techniek van de telefoon ervoor zorgt dat je sneller komt op de plek waar je wezen moet, of dat nu gaat over mensen of je interesseveld. Dat dat sneller en more seamless gaat dan normaal gesproken het geval is. Dat is wel de kern.”
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.