Huiswerkbegleiding betekent op dit moment nog vaak wachten. Wachten op het moment dat je met de vragen van die week hulp krijgt. Mr. Chadd doet het anders. “Wij zijn begonnen omdat wij vinden dat je altijd vragen moet kunnen stellen. Dus in plaats van al je vragen van een week verzamelen en die in een uur oplossen, zeggen wij: wanneer jij er niet uitkomt zitten wij voor je klaar. Je kunt elke schooldag vanaf half 10 direct contact krijgen met iemand”, aldus oprichter Jan Gustavo Kuipers. Mr Chadd is huiswerkbegeleiding voor middelbare scholieren via een app.

“Je kan voor alle reguliere middelbareschoolvakken vragen stellen en onze usp is dat je altijd binnen 10 seconden connectie hebt met een coach en binnen 5 tot 7 minuten kun je weer verder met je huiswerk. Dan heb je uitleg gekregen. Wij zijn geen antwoordenboek, maar geven echt een didactische onderbouwing naar een antwoord toe.” De coaches werken vanuit huis. “Neem als voorbeeld een gemiddelde vraag voor wiskunde: je moet eerst je vraag typen, want het is heel belangrijk dat onze coaches direct de context gepresenteerd krijgen waarbinnen jij een vraag hebt. De vraag wordt aangeboden aan alle wiskunde coaches die op dat moment online zijn. Een coach accepteert de vraag en die gaat ermee aan de slag. Om de vraag verder te verduidelijken is het mogelijk  dat een gebruiker een foto van een boek of een schrift doorstuurt. Context kan worden gegeven door tekst, foto’s en chatten.”

“We bieden flexibiliteit ”

Het succes van Mr. Chadd valt of staat met de kwaliteit van de coaches. Die worden via een zelf ontwikkelde procedure geselecteerd. “Wij draaien online campagnes en halen coaches binnen via Facebook of add words en vervolgens geven zij zelf aan in welke vakken zij coaching willen geven. Dat moeten er altijd minimaal 3 zijn, om de mensen zo effectief mogelijk in te zetten. Ze moeten zelf minimaal vwo hebben gedaan en minstens een 8 hebben gehaald op hun eindcijferlijst voor de vakken waarin ze bijles willen gaan geven. Vervolgens hebben wij een online assessment tool waar ze helemaal doorheen moeten waar we scannen op vakinhoudelijke kennis, didactiek, snelheid, zoeksnelheid en type snelheid. We hebben alles zelf ontwikkeld. Mijn compagnon en co-founder is echt het onderwijskundige hart van onze dienst. Zij heeft een dubbele master gedaan in pedagogiek en onderwijskunde, dus zij heeft de assessment helemaal bedacht.”

Mr. Chadd kost nu nog 18,95 per maand. Dat wordt 23,95. Ook bestaat er een freemium model waar op dit moment 145.000 leerlingen gebruik van maken. De coaches krijgen per seconde betaald. Om te voorkomen dat zij daardoor onnodig lang over uitleg wordt gedaan kan aan de achterkant worden meegekeken met hun werk. Ondanks die controle is het een gewilde bijbaan. “Het zijn meestal echte strebers die volledig voor hun eigen opleiding gaan en daarnaast op zoek zijn naar een flexibele bijbaan waarbij ze zelf volledig in controle zijn van hun schema. Dat bieden we ze ook. Ze moeten 9 uur per week in shifts van 3 uur ingelogd zijn, ze bepalen zelf wanneer. Dat maakt dat het een baan is die studenten heel graag willen doen. Je kunt het ook doen vanuit het buitenland. Die flexibiliteit spreekt aan.”

“Bijdragen aan de verbetering van het onderwijs ”

Naast het feit dat Mr. Chadd een uikomst is voor scholieren, wil het bedrijf ook bijdragen aan de verbetering van het onderwijs. “We hebben vanaf dag 1 alle vragen die binnenkwamen gelabeld via de leerlijn die de overheid meegeeft aan uitgevers waarop ze de content maken. Dus wanneer je in HAVO 3 zit en een vraag stelt, dan krijgt de coach na afloop de leerlijn gepresenteerd en selecteert de coach het onderwerp waar de vraag over ging. Dat zijn inzichten die we op klassikaal niveau terug willen geven aan de leraar. Onze onderwijsvisie van de toekomst is eigenlijk dat wanneer je dinsdag les geeft en de week daarop opnieuw voor de klas staat dat het heel interessant is om te weten waar de meerderheid van  groep tegenaan loopt op onderwerp niveau. Stel dat dat voor wiskunde de stelling van Pythagoras is en daar wordt door 40% een vraag over gesteld dan weet de leraar: dat moet ik activeren. Dat is voor ons het lerarenportaal: de feedback geven aan de leraar.”

Mr. Chadd kan veel sneller inzichten verkrijgen dan hoe dat traditioneel gebeurt. “Als je kijkt hoe onderwijsmethodes nu in de markt worden gezet, dan is het twee jaar lang testen, twee jaar lang analyseren en vervolgens gaan ze nog twee jaar lang optimaliseren. Dat is een cyclus van zes jaar. Dat is achterhaald. Daar proberen we iets aan te doen.” Ondertussen wordt ook nagedacht over mogelijke andere toepassingen van het systeem. Zo valt niet uit te sluiten dat een rechtsbijstandsverzekering ook modules in kan gaan zetten in de toekomst. Dat zal dat wel een white label constructie worden. Maar voorlopig blijft Mr. Chadd de hoofdfocus. “We willen de onderwijskundige impact aantonen en daarmee zo snel mogelijk een nummer 1 marktpositie bereiken. Niet alleen binnen Nederland, maar ook in ieder geval binnen andere Europese landen.” Noordhoff Uitgevers heeft al interesse getoond voor overname. “Maar we zitten nu in een fase waarin we zelf aan het roer willen staan. Wie weet dat dat in de toekomst anders is en concreet gaat worden, dat zou kunnen, maar we hebben nu nog niet die behoefte. Ik ben 28 en vind het nog veel te leuk. We hebben ook nog wel een vertaalslag te maken naar de mensen buiten onze bubbel. Dat is de uitdaging voor het aankomend jaar.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.