In navolging van de likes en dislikes online, worden mensen steeds vaker gevraagd hetzelfde te toen in de fysieke wereld. Probleem: wanneer je iets liked of disliked is niet altijd direct duidelijk waar het betrekking op heeft. Een dislike in een wc kan bijvoorbeeld zeggen dat de wc vies was, dat het stonk, dat het wc papier op was of dat het te druk was. Trylikes biedt je de mogelijkheid om dat aan te geven. “Wij geloven in de eenvoud van feedback vragen”, aldus co-founder Janneke van den Heuvel. Niet door bij de uitgang van een winkel één algemene vraag te stellen, maar voor door de winkel heen gerichte vragen te kiezen.
“Vind je de groenten en fruit er vers uitzien? Word je snel geholpen bij de kassa? Dan kunnen mensen door één druk op de knop, door een like of dislike uit te delen, aangeven wat ze daarvan vinden. En die data geven we realtime terug aan de mensen die daar werken. Dan kun je zien: elke woensdag om 4 uur ‘s middags ze je dat het minder goed gaat op afdeling x of y. Moeten we daar niet wat meer aandacht aan besteden?” Trylikes werkt met hardware. Knoppen kunnen op verschillende plekken een ander uiterlijk hebben. “Als het over de snelheid bij de kassa gaat, dan is het bij ons een slak en een haas waartussen je kunt kiezen.“
Trylikes werkt niet met schermen. “Wat we zien is dat consumenten op plekken waar het heel druk is gewoon aan schermen voorbij lopen, omdat er vaak extra vragen volgen. Daar hebben ze geen zin in. Het verschil is echt gigantisch. We hebben een test gedaan met 3000 respondenten in een week. We hebben dat gedaan met een tablet. Die tablet was gefreezed, waardoor het dezelfde look and feel had als de panelen waarmee wij werken: je zag één vraag. En er deden maar 17 mensen mee.”
De fysieke knoppen werken veel beter. “Onze kracht is eenvoud en real time. Daardoor kun je ook voorspellen. We proberen op basis van de data te voorspellen wat er gaat gebeuren. Ons algoritme ontdekt op een gegeven moment een trend in de data: vrijdagmiddag om een uur of 3 piekt het altijd in de dislikes. Dan kunnen wij om half 3 een message sturen naar de medewerkers van die winkel: let op over een half uur wordt het weer drukker. Zo ben je dan het probleem voor.”
Winkels kunnen er ook voor kiezen om de real time terugkoppeling openbaar te maken. “Wij kennen een kledingwinkel die dat doet. Daar zie je als consument als je binnenkomt: hun service is x. Dat is best gedurfd maar wel top. Dat kan ook boven de groenten en fruit. Dat is een belangrijke afdeling voor een winkel. Dat bepaalt of je in een winkel blijft, dus als je een hele lage score ziet hangen dan draai je misschien om. Zeker in Amsterdam is er nog wel een alternatief dichtbij, dus dat moet je durven.”
Trylikes heeft inmiddels ook een test ontwikkeld om te onderzoeken of een bedrijf wel écht op eerlijke feedback zit te wachten. “Dat klinkt misschien een beetje zwaar, maar we weten dat we zoveel realtime data ineens terugkoppelen dat we goed kijken: wil je ECHT weten wat de klanten en medewerkers vinden? Of zeg je dat maar en ga je je vervolgens verstoppen, want dat staat garant voor een backfire.”
Trylikes heeft meegedaan aan Startup Bootcamp. Na lang twijfelen. “We vroegen ons af: is het niet te veel marketing? Te veel het mooie plaatje, want daar zijn zij goed in. We hadden ook al een aantal startups gehad en al klanten. Dus we dachten: we doen het niet.” Na een gesprek gingen ze alsnog overstag. “Ik moet eerlijk zeggen dat dat 1000% is meegevallen. We hebben daardoor heel veel connecties kunnen aanspreken, die ook echt heel waardevol bleken. Veel goede partnerships met corperates kunnen sluiten. Wij wilden een netwerk en leren pitchen. Pitchen wordt in Nederland echt onderschat. Dat is wel echt heel belangrijk. Zeker toen wij meededen met awards. Wat wij deden was niet het meest spannende, maar als je dan met je pitch kunt vlammen en dat echt heel goed doet, dan win je toch de harten van mensen. Het dwingt je goed na te denken over je verhaal, maar ook over je product.”
Trylikes is inmiddels actief in meerdere landen. “We krijgen ook veel vraag uit de US, maar hebben dat nog een beetje afgehouden omdat we wel gezond willen groeien. We wilden niet te snel investeringen ophalen. Komend jaar staat wel in het teken van meer UK, meer Duitsland en meer US.” Amerika lijkt het perfecte land voor Trylikes. “In de US zijn ze een stuk verder op het gebied van customer experience en serviceverlening. Ze zijn zich veel meer bewust dat het een feestje moet zijn voor degene die op bezoek komt. Of dat nu een winkel of een ziekenhuis is. Ze snappen ook dat het belangrijk is om de data snel te ontvangen en er iets mee te doen. Dus daar wordt ons product nog enthousiaster ontvangen.”
Voorlopig blijft de koers volgens Van den Heuvel “bootstrappen en doorbeuken”. Al staat het vinden van een investeerder wel op de wensenlijst. “Ik denk dat we over een jaar wel een professioneler bedrijf hebben en mogelijk een investeerder aan boord. Het wordt nu wel tijd om echt een naam in de markt te worden. Iets rustiger en professioneler en wat meer mensen en in drie landen echt goed actief zijn. In 12 maanden? Dat moet wel lukken.“
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.