Vi.sions.tv is een redactioneel curatie platform voor online video. Daarmee bedoelt initiatiefnemer Jonathan Looman dat de inhoud centraal staat. “Dat gaat van personal robotics tot hoe je een earthship bouwt tot de Todays Art programmering. Heel veel verschillende onderwerpen. Vaak onderwerpen die in andere mediatakken niet renderen, maar wel interessant zijn.” De inhoud kan op dit moment van zowel YouTube als Vimeo komen. En om de toon van het kanaal te zetten is het een redactie die kijklijsten samenstelt.  “Een beetje zoals Medium dat doet. Die zeggen: we hebben een frontpage met kwalitatief goede artikelen, maar de tools zijn ook beschikbaar voor lezers en bloggers die dan zelf een artikel zouden kunnen schrijven. Die daarmee niet persé automatisch op de frontpage komen.”

De vraag is: is er behoefte aan zo’n platform? Op YouTube kun je ook uitstekend speellijsten maken. “Wij proberen boven de al bestaande platformen uit te steken, zodat wij platform onafhankelijk zijn. Hierdoor kunnen we dus een rijker aanbod aan content aanbieden.” Zo zijn er op Vimeo meer kwalitatief hoogstaande producties te vinden. “Er zit vaak heel veel tijd en moeite in om door middel van complexe dingen als bijvoorbeeld bewegende inforgraphics dingen te vertellen. Die gebruiken wij nu vaak om een verhaal in de leiden. Dat is de kracht van Vimeo. En daarna kunnen we met YouTube verder omdat daar heel veel op staat. Maar dat is pas stap één naar een lange termijn doel. We willen eigenlijk nog meer diensten toevoegen zodat je kunt mash-uppen: het remixen en het hergebruiken van bestaand materiaal. En daarmee nieuwe inzichten en nieuwe waarden creëeren, zoals dat in de jaren 80 met hiphop is gedaan bijvoorbeeld. Dat willen we graag met video doen.”

“ Vi.sions.tv focust op longform video ”

Om het lange termijn  doel te bereiken mag een goede editing tool natuurlijk niet ontbreken op Vi.sions.tv. “Het is wel ons doel dat we bijvoorbeeld uit een lezing van twee uur een stukje kunnen isoleren en dat de persoon die dat doet meerwaarde creëert voor de kijker. Dat iemand de tijd heeft genomen het te reduceren tot de essentie.  Technisch gezien, kan dat nu nog niet maar daar zit wel de meerwaarde.” Die meerwaarde zit volgens Looman nu ook al in het samenstellen van afspeellijsten. “Wij willen graag focussen op wat meer longform video, dus niet perse op clipniveau.” Daarbij staat het gebruiksgemak voorop. “Het begint meteen te spelen, je hoeft geen interacties te doen. YouTube heeft heel veel user interface er omheen, heel veel informatie die eigenlijk afleidt van waar het om gaat en wat je wilt doen. Meestal moet je toch na één clip alweer een keuze maken wat de volgende clip gaat worden. Of je wordt ergens anders heen geleid naar wat YouTube graag zou willen. En wij zien de meerwaarde van de verhalenverteller, dat die heel doelbewust een bepaald onderwerp, een bepaalde reeks video’s bij elkaar heeft gevonden.”

Als voorbeeld noemt Looman de samenwerking met Todays Art: een electronische muziek en transmediaal kunstfestival in Den Haag. “Wat we daar doen is het programma door middel van al bestaand materiaal toelichten. Eigenlijk wat iedereen al doet door het programma door te lezen en dan op Soundcloud of Vimeo of Youtube dingen op te zoeken. Dat heeft de organisatie al gedaan voor hun bezoekers.” Eigenlijk net als wat er ook op muziekgebied op 22Tracks wordt gedaan door diverse organisatoren. Het verschil is dat Vi.sions.tv met video werkt. “22Tracks vind ik een heel interessante vergelijking: de redactie stelt een bepaalde lijst samen en die kun je beluisteren op een hele intuïtieve, gebruiksvriendelijke, mooi ontworpen plek.” In navolging van 22Tracks gaat ook Vi.sions.tv op zoek naar curatoren. “We hebben een aantal contacten lopen, maar we zouden heel graag met een Naomi Klein of mensen van Tegenlicht echt inhoudelijk heee diepe, boeiende onderwerpen laten zien. Onderwerpen die niet alleen belangrijk zijn voor mijn generatie, maar ook voor de generaties daarna. Die breed uitgemeten moeten worden om er een grote groep mensen voor te vinden.”

“Vi.sions.tv is tv met visie”

Want waar het op YouTube vaak vooral draait om de lol en het vermaak, is het bij Vi.sions.tv meer ernst. “Wij zien allebei dat mensen die jonger zijn dan wij, ik ben 32, geen tv abonnement hebben. Die zijn helemaal afhankelijk van gratis diensten of dingen die toevallig te vinden zijn online.” Een grote groep mensen die afhankelijk is van bijvoorbeeld YouTube voor hun nieuwsgaring, informatie en entertainment.” Daar word je als weldenkend mens niet altijd gelukkig van. “Een kakofonie aan informatie waar ik niet veel wijzer van word. Ik heb gewoon behoefte aan een redactie zoals die van een tijdschrift, die allerlei flarden van informatie in een logische, behapbare en vriendelijke structuur stoppen. (…) De neoliberale tendens is nu dat ideologie dood is en dat een toekomstbeeld eigenlijk geen zin meer heeft. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens en ik denk heel veel mensen met mij ook niet. En Vi.sions is hun manier om dat te beïnvloeden.” Door informatie te verschaffen en mensen te laten zien dat de wereld ook anders ingericht kan worden.

Op dit moment is vi.sions.tv nog in beta. Wanneer mensen zich aanmelden worden ze wel automatisch toegelaten. Eén dezer dagen zal de site live gaan. De editing tool, “ons kindje”, zal pas eind dit jaar/begin volgend jaar worden toegevoegd. Hoe er precies geld verdiend gaat worden is op dit moment nog niet duidelijk. “We zijn heel veel met potentiele klanten aan het praten om te zien waar toevallig een businessmodel kan zitten. Op de korte termijn denken we aan waarde toevoegen voor verhalenvertellers. Onafhankelijke journalisten, schrijvers, mensen die een boek hebben, mensen die dagelijks bloggen of 1000 trouwe volgers moeten pleasen. Wanneer we die mensen features kunnen bieden waarmee we waarde toevoegen, dan kun je onderzoeken of je dat kunt monetizen.” Dat eerdere initiatieven op dit terrein niet succesvol zijn gebleken, laat Looman niet uit het veld slaan. “Het ligt er een beetje aan hoe je succes definieert denk ik. (…) Maar succes is voor ons niet persé een beursgang. We zijn al geslaagd wanneer het een op zichzelf staand iets kan zijn.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.