Of je er nu ervaring mee hebt of niet, vrijwel iedereen kent Tinder. De populaire dating-app waarbij je al swipend zoekt naar een match. Voor het dan tot een date komt, ben je naar verluidt gemiddeld 38 uur verder. Breeze wil het anders doen. Je krijgt slechts twee profielen per dag te zien en heb je het gevoel dat je iemand leuk vindt dan volgt een ontmoeting in levende lijve. “Wij benadrukken dat het echt laagdrempelige dates zijn: gewoon eens een drankje doen om iemand te leren kennen. Wie weet hou je er een goede vriend aan over. Zo proberen wij de druk eraf te halen en laten zien dat het ook gewoon zo kan”, aldus co-founder en CEO Joris van Doorninck.

Swipen is makkelijk, maar gevoelsmatig ligt het anders. “Dat swipen voelt oppervlakkig, chatten met compleet vreemden is best moeilijk en er is een fenomeen ghosting: dat mensen niet antwoorden op een chat. Dus wij dachten: laten we al het digitale gedoe weghalen en om online daten weer om offline interacties te laten draaien.” Per date betaal je 7,50. Daar zat voor de sluiting van de horeca een gratis drankje bij. Inmiddels zijn veel dates wandeldates geworden. Breeze telt op dit moment een kleine 5000 gebruikers en er zijn 1400 dates geweest.

“ Leuk nieuw geluid”

Breeze matcht mensen op basis van een algoritme. “We hebben basisinformatie: leeftijd, geslacht, hobbies en je vult wat vragen in. Maar waar we het meest uithalen is gedrag. Welke mensen vond jij in het verleden leuk en als je een date hebt gehad hoe leuk vond je dat. Dat is informatie die wij uitvragen. Het werkt hetzelfde als Netflix  werkt. Die vraagt ook niet heel veel, maar kijkt hoe je je gedraagt: waar kijk je naar. Dat is bij ons: met wie ga je op date en hoe leuk vond je dat. Zo krijgen we een steeds beter idee wie bij wie past.”

Mensen gebruiken Breeze omdat ze op zoek zijn naar een app die werkt. “Mensen komen bij ons omdat ze deze andere manier van online daten een leuk nieuw geluid vinden. Ze hebben vaak heel veel apps gebruikt waar maar weinig dates uitgekomen zijn. Dus ze zijn benieuwd of het bij ons anders is.”

In plaats van het vinden van de ware te beloven is Breeze heel nuchter of het resultaat. “Wij zeggen eigenlijk: je gaat mensen ontmoeten en een paar leuke dates hebben. Kijk maar wat eruit komt. Dus het komt erop neer dat we je af en toe een leuke avond met iemand beloven.” Maar de kern blijft dat een echte ontmoeting vaak beter werkt dan een online afspraak. “Wij denken dat je je tijd beter besteed face to face dan face to phone.”

“ Snel leren schakelen”

Breeze is ontstaan vanuit een zogenaamd ondernemerscollectief: een groep mensen die elkaar kenden van de studie. De zeven mensen zijn met z’n allen verantwoordelijk voor de strategische lijn. “We hebben heel lang gebootstrapped en nu hebben we net een kleine investeringsronde opgehaald bij vrienden en familie. We doen dit echt omdat we het online daten willen veranderen. Als het hier in Nederland lukt dan willen we ook zeker internationaal gaan. Dus de ambities zijn hoog.”

Maar eerst moet Breeze nog groeien in Nederland. “Ik denk dat als we blijven groeien dat we bij een volgende investeringsronde geld ook in uitbreiding in het buitenland willen stoppen. Maar dat betekent eerst verkennen en dan pas live gaan.”

Corona maakt het allemaal niet eenvoudiger. Zeker met de laatste maatregelen, waarbij de horeca is gesloten en je wordt aangeraden contacten tot een minimum te beperken, is daten complex. “Voor ons was ondernemen nieuw. Het was niet de beste tijd om te beginnen, maar wel super leerzaam. We hebben geleerd om snel te schakelen.” Videodaten, wat werd bedacht na tijdens de eerste lockdown, werd onvoldoende getest en sloeg niet aan. Daarna werden nieuwe plannen altijd voorgelegd voor ze werden geïntroduceerd. “We hebben mensen geïnterviewd. Daardoor wisten we waar de samenleving naartoe ging en daar zijn we wat voor gaan ontwikkelen: wandel dates. Dat werd heel goed ontvangen, Nu moeten we weer gaan schakelen: het weer leent zich minder voor wandelen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!