Achttien jaar wist Joris van Heukelom het vol te houden: een carrière in de ‘corporate’ wereld. Gedurende die tijd klom hij op tot in de directie van Sanoma Digital. Maar tien jaar geleden was het klaar. “Ik heb mijn corporate jasje aan de wilgen gehangen en ben gaan ondernemen. Ik ben toen begonnen met MakerStreet.” MakerStreet is vandaag de dag de paraplu boven een verzameling van 16 verschillende bedrijven in de creatieve industrie. Samen kunnen die bedrijven de hele cyclus van een product verzorgen.
“MakerStreet is de moeder, de investeerder, die ervoor zorgt dat alle bedrijven in het netwerk er kunnen zijn. Die heeft ook in al die bedrijven een meerderheidsaandeel. Het is allemaal gecentreerd in een aantal panden, dus er is fysieke nabijheid. Maar er is geen verplichte winkelnering tussen de verschillende bedrijven. Het zijn allemaal autonome bedrijven die allemaal een eigen deskundigheid vertegenwoordigen: ux, design, development, backend, frontend. Ze hebben elkaar wel vaak nodig om opdrachten te doen. Opdrachten komen binnen zowel bij individuele bedrijven in het fundament, maar ook af en toe bij MakerStreet. Dat werkt samen, maar dat hoeft niet.”
Het belangrijkste verschil met doorsnee andere bedrijven is de structuur. “In 2011 was ik best getraumatiseerd als gevolg van het corporate leven, ondanks dat ik daar dingen in bereikt heb. Ik was er klaar mee. Ik kwam gelijkgestemden tegen en zo kwamen we tot een plan: we willen werken met cellen, bedrijven mogen maximaal 18 tot 20 werknemers hebben en als je er meer hebt dan moet je gaan splitsen. Geen management lagen, geen CEO, geen piramide structuur. Daar geloof ik oprecht niet in.” Van Heukelom is ervan overtuigd dat werknemers liever contact hebben met ondernemers dan met managers.
Personeel dat goed presteert en boven de rest uitspringt krijgt ook de kans om door te groeien naar ondernemer. “Vorige week hebben we 8 nieuwe ondernemers in het fundament getild. Mensen die soms als werknemer binnenkomen en zich in de kijker spelen door de goede dingen die ze doen en het leiderschap dat ze tonen, kunnen aandelen kopen. Ondertussen hebben we 32, 33 ondernemers in het netwerk. We rollen op dit moment ook virtuele tokens uit voor de werknemers.”
Met die tokens wordt iedereen een beetje eigenaar van het bedrijf en kan dus meeprofiteren wanneer het goed gaat. “Het doel is dat het een actief instrument wordt om de werknemers te belonen en dat de werknemers deel kunnen nemen aan de waardestijging van bedrijven binnen de creatieve industrie. Het stuit ons tegen de borst dat alleen de ondernemer zou profiteren, zeker bij verkoop van een bedrijf. Dat zo iemand er wel bij vaart is op zich niks mis mee, maar als je een bedrijf verkoopt dan hangt de waarde samen met de maak kracht van dat bedrijf en daar speelt personeel een belangrijke rol in.”
Wie de creatieve industrie een beetje kent weet dat grenzen en een duidelijke richting belangrijk kunnen zijn. MakerStreet lost dat op met tijdelijke constructies. “Wij bedienen corporates en scaleups. Dat zijn projecten die drie tot vijftien maanden duren. In dat soort projecten richt je teams in en daarbinnen heb je rollen. En één van die rollen is leidinggeven. Dat noem ik functionele hiërarchie. Als het project klaar is kan het best zo zijn dat die 27-jarige maker niet meer de lead heeft in dat team. Hij gaat naar een ander team en heeft daar misschien een dienende rol, dus zo vang je dat op. Wij helpen en maken producten en diensten van onze klanten te transformeren. Dat soort dingen hebben een kop en een staart.”
De vorm is in ieder geval duidelijk. Van Heukelom heeft een stip aan de horizon gezet: “Over 10 jaar moet het hele netwerk in handen zijn van iedereen. We zijn in 10 jaar tijd gegroeid van 35 mensen naar meer dan 360 en het zal over 10 jaar nog weer groter zijn. We zijn begonnen met hele kleine stukjes. Daar volgt ook uit dat je iets moet doen met besluiten die je neemt. Aandeelhouderschap is één ding, maar zeggenschap is wat anders. Daar moet je goed over nadenken.”
Hij zou graag zien dat MakerStreet een voorbeeld wordt. “Ik hoop dat als de rit met MakerStreet voor mij eindigt, dat is nog niet in zicht, dat er dan een vehicle staat voor hele grote entiteiten, corporates zelfs, om zich te organiseren. Daar horen de tokens ook bij. Ik hoop dus dat het ooit zover komt dat het repliceerbaar is door anderen, want ik denk dat je zakelijk dan iets goeds doet. Persoonlijk merk ik dat ik steeds meer afstand van de operatie heb, maar dat ik ook soms heel verbindende gesprekken heb met mensen in de operatie. Met name ondernemers. Waar ik mezelf in zou willen vervolmaken is die mensen helpen. Met zowel hun kleine als grote problemen. Een corporate therapists of zoets.”
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.
Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!