Supermarkten staan vol met verpakte producten, waarvan de verpakking na gebruik direct in de prullenbak belandt. Dat moet anders, stelt Jouri Schoemaker. En met Pieter Pot laat hij zien dat het ook anders kan. “We zijn de allereerste online supermarkt die verpakkingsvrij  boodschappen bezorgt. Daarmee maken we een einde aan al die eenmalige verpakkingen. We bieden feitelijk een soort huismerkproducten aan zonder verpakking.” Het gaat op dit moment om voorraadproducten. Denk aan dingen als ontbijtgranen, noten, olijfolie, rijst, koffie, thee en koekjes. De producten worden in herbruikbare potten thuis bezorgd.

“Wij zijn heel erg lean begonnen. Letterlijk in deze kamer. We hebben potten bij de Ikea gehaald en in bulk goederen gekocht en zijn die met de bakfiets gaan bezorgen. Nu werken we met een sociale werkplaats waar alle potten worden gevuld en het order picken gebeurt. Wij krijgen de producten binnen in grote bulkhoeveelheden, 20 of 30 kilo zakken. Voornamelijk papier of in bioplastic. Maar hoe meer klanten wij krijgen, hoe meer macht wij hebben om tegen de leveranciers te zeggen wij willen alleen nog maar producten ontvangen in tonnen die we ook weer teruggeven of onze dispencers direct vullen bij de producent. Wij werken aan een verpakkingsvrije keten.”

“Mediawaarde niet onderschatten”

Pieter Pot telt op dit moment zo’n 2000 klanten. Daarnaast staan er 14.000 mensen op een wachtlijst. Klanten bestellen eens in de twee/drie weken. Dat betekent dat er zo’n 20.000 potten in omloop zijn. De potten worden in een sociale werkplaats gevuld en afgeleverd door PostNL Food. Hoewel PostNL in principe overal levert, kiest Pieter Pot voor een gecontroleerde uitrol over heel Nederland. “We hebben 2000 klanten die aan de crowdfunding hebben meegedaan en daarvan hebben we gezegd: laten we kijken waar die vandaan komen en die stad of regio officieel openen. Daar fysiek naar toe gaan en dan zeggen: nu mag Breda ook bestellen. Die klanten die aan de voorverkoop hebben meegedaan krijgen hun pakket. Ik bezorg een aantal pakketten zelf, daar is dan ook altijd media bij. Die mediawaarde moet je niet onderschatten.”

De huidige orderwaarde per klant ligt gemiddeld tussen de 30 en 35 euro. Door het huidige assortiment in hoog tempo uit te breiden moet die orderwaarde gaan stijgen. “De bedoeling is dat die richting de 60 euro gaat.” Pieter Pot steekt daarnaast veel tijd in het ontwikkelen van een zogenaamde slimme pot. Die wordt waarschijnlijk van kunststof, omdat dat lichter en sterker is dan glas. “Die slimme pot registreert hoe lang de inhoud nog houdbaar is en wat erin zit. Daarmee krijgt de consument inzicht in wat hij nog in de keuken heeft staan en wat hij ermee kan koken. Retailers krijgen inzicht in wat er in de schappen staat en wanneer er een 35% korting sticker op moet. Wij zijn de schakel tussen de producent, het merk, de retailer en de consument. De slimme pot zijn we op dit moment aan het ontwerpen en die gaan we voor de zomer presenteren aan het publiek.”

De slimme pot kan worden aangevuld met applicaties die je kunnen vertellen wat je thuis nog hebt staan. Zodoende zou voedselverspilling moeten worden tegengegaan. “Of je kunt de herkomst zien. Mensen willen weten hoe duurzaam producten zijn. Wie bieden zowel biologische als non biologische producten aan, zodat de consument de keus kan maken. Wij vellen geen oordeel.”

“Zoveel mogelijk mensen een klein beetje duurzamer”

Het bedrijf heeft de ambitie om ook zo snel mogelijk naar het buitenland uit te breiden. “Volgend jaar België en het jaar daarna Duitsland. En we hopen ook snel daarna de UK en Scandinavië. Daar is wel geld voor nodig. We zijn dus op zoek naar geld. We zijn nu ook landelijk uitgerold met een crowdfunding van 3 ton en een subsidie. Dat bedrag is ook nodig voor België en dat willen we waarschijnlijk ook via crowdfunding doen. Maar de 14.000 man die nu op de wachtlijst staan die kunnen we niet bedienen met onze huidige cashflow, dus we hebben een kapitaalinjectie nodig. Dus we zoeken ook investeringen. We zoeken anderhalf miljoen waarmee we de wachtlijst kunnen wegwerken en de slimme pot kunnen ontwikkelen. Puur alleen het wegwerken van de wachtlijst zou een miljoen kosten”

Schoemaker had al eerder een bedrijf. “Mijn vorige onderneming was een startup en is een lopend bedrijf geworden. Ik miste daar mijn persoonlijke drive. Het was commercieel en er zat niet de groei in die ik hoopte. Dus ik wilde wat nieuws. Maar ik heb goed nagedacht over wat. Ik ben een ondernemer met kwaliteiten waarmee ik een bijdrage kan leveren aan een duurzame samenleving. Dus ik ben goed in een duurzame ambitie die consumenten hebben, een probleem dat ze herkennen: iedereen wil van die verpakkingen af. Maar de oplossing is er nog niet. Verpakkingsvrije winkels kregen in 2015 al heel veel media aandacht, maar iedereen was binnen een half jaar failliet. Daar ben ik verder gaan zoeken. Waar kunnen we de oplossing vinden die consumenten kan bewegen om ook echt mee te doen. Ik ben ondernemer en kan bijdrage door een duurzame onderneming te starten met een commerciële mindset waardoor die zo groot mogelijk kan groeien. Ik geloof heel erg in een zo’n groot mogelijke consumentengroep een klein stukje duurzamer maken.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!