Natuurkunde is niet iedereens lievelingsvak. Sterker nog, er zijn veel mensen die zich door het vak geïntimideerd voelen. “Op het moment dat je heel veel tekst krijgt met veel formules en cijfers dan schrikken mensen en denken: dat kan ik niet. Dat geldt ook voor mijn vriendinnen en moeder.  Als ik het rustig uitleg, dan snappen ze het meteen en kunnen ze het ook navertellen. Dus ze zijn slim genoeg. Een game kan dan helpen. Daarin 1000 keer falen totdat het een keer lukt ingebakken”, aldus Juliette van der Laarse. Zij werkt aan de natuurkunde-game ScienceTales: CERN.

ScienceTales: CERN moet een educatieve mobiele game worden die natuurkundeles geeft aan kinderen. Het draait om een fantasiewereld waarin diverse problemen moeten worden getackeld. Het is de bedoeling dat het zowel door individuen als door schoolklassen gespeeld gaat worden. “Het idee is dat dit ook boeken zou kunnen vervangen op scholen. Dat is een vorm van flipping the classroom: de docent kan zien aan het spel wie waar moeite mee heeft. De kinderen spelen het spel thuis. Veel leerlingen hebben moeite om uit boeken te leren. Dus het is echt een vervanging van de boeken waardoor de docent meer individuele aandacht kan geven of meer leuke proefjes kan doen. Het is niet meer de constante herhaling van de basis.”

“Werk uit handen nemen ”

De game is nog steeds in ontwikkeling. “We zijn nu de eerste demo aan het programmeren en gaan die als pilot bij de aangesloten scholen testen. Ik denk dat dat de eerste stap is. Je moet met educatie altijd een sterke directe link houden met scholen. Het is een vrij conservatieve markt natuurlijk. Als ze werken met boeken dan hebben ze vaak licenties voor een paar jaar, dus je komt er niet zomaar tussen. Dus we werken in kleine stapjes. Op dit moment gebruiken ze onze app om de lesstof uit de boeken te oefenen en uiteindelijk komen ze op een punt dat de licenties aflopen en dan kunnen ze ervoor kiezen om helemaal over te stappen. We zijn begonnen met individuele scholen, maar je ziet ook vaak dat die in scholengemeenschappen werken die groter inkopen. Dus daar moet je echt banden mee krijgen. Heel veel apps houden geen rekening met de docent maar vooral met de leerling. Daar goed over nadenken: het moet een docent niet in de weg lopen, sterker nog het moet werk uit handen nemen.”

Het is de bedoeling dat het spel niet via een grote uitgever op de markt wordt gebracht. “Dat komt deels door de branche waarin we zitten. Het is lastig voor educatieve games. We wilden ook zelf onze eigen ideeën erin kwijt. Op het moment dat je met een publisher gaat werken dan moet je toch passen in het plan dat zij hebben. Het is voor ons veel fijner zoals we het nu doen. We zitten qua financiering wel meer aan de educatie- en onderzoekskant. Dat vinden we prima. Ze mogen best wel streng zijn over de didactische waarden van de game, zolang we vrij worden gelaten met al die andere idealen. Dat is fijn.”

“ Flipping the classroom”

Corona speelt ScienceTales in de kaart. “Flipping the class room is bij jonge docenten best wel bekend en die zijn sneller bereid om dit te gaan doen. Oudere docenten doen minder snel mee en dat snap ik ook. Ze zijn goed in wat ze doen en met die app zijn ze weer beginners. Maar dankzij corona wordt iedereen gedwongen. Dan blijkt het vaak minder intimiderend dan vooraf gedacht. Ik werk ook nog bij de Universiteit van Leiden en die is nu helemaal digitaal, ondanks verzet en scepsis. Niemand ontkomt er meer aan. Nu komen docenten uit zichzelf met flip the class room. Dus het is nu echt een enorme boost.”

Het is de bedoeling dat ScienceTales: CERN voor een internationale markt ontwikkeld wordt. “We ontwikkelen de game Engelstalig. De allergrootste markten zijn de Japanse en de Koreaanse markt. Daar zijn ze heel veel bezig met educatie buiten scholen om. Wanneer scholen niet geïnteresseerd zijn dan kopen ouders zo’n app. Daar gaan kinderen naar school, maar doen ook thuis enorm hun best om te zorgen dat ze tienen halen.”

Wanneer de game aanslaat lenen andere onderwerpen, zoals wiskunde, biologie en scheikunde, zich mogelijk voor vervolg-games. “Ik weet niet of we succesvol worden, maar ik denk echt dat Science Tales heel veel te bieden heeft. Ik denk dat de toekomst van educatie op z’n kop gezet kan worden. Dat zou ik heel erg mooi vinden. Ik wil daar graag onderdeel van zijn. Ik hou van dit onderwerp.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!