Wie het Amsterdamse pand van Q42 bezoekt kan met een glijbaan naar beneden. Daarbij wordt automatisch een foto genomen en op Twitter geplaatst. Op de website kun je zien of de wc bezet is en er wordt online bijgehouden hoeveel koffie er op een dag gedronken wordt. Qua internet of things zit het dus wel goed bij Q42, maar dat is slechts één onderdeel van het werk. “Wij zijn een strategisch technisch internet bureau, we maken apps en sites en we doen steeds meer internet of things trajecten. We zijn een stel techneuten bij elkaar, of zoals wij het zeggen: nerds. We houden van programmeren, maar we zijn ook verliefd op de eindgebruiker. “, aldus eigenaar en CTO Kars Veling

Q42 telt inmiddels zo’n 60 medewerkers. Die zetten jaarlijks zo’n 6 miljoen euro om, ofwel een half miljoen per maand. “Daar word ik best wel zenuwachtig van: wat voor geld is dat! Maar het zijn wel 60 man die allemaal parallel aan het werk kunnen. Die allemaal mooie dingen doen, zonder aansturing: het draait gewoon.” Want dat is waar Q42 zich mee onderscheidt: het bedrijf kent nauwelijks managers en weinig of geen lease auto’s. De overhead is daardoor laag. De sales worden gedaan door techneuten. “We hebben een werkverdeler die weet wat er binnenkomt en die besluit voor welke projecten we gaan. Wat we dan doen is dat we onze mensen vragen wie er iets mee heeft en zo verdelen we het werk.” Een methode die een mooi klanten portfolio opleverde met projecten en opdrachten voor onder meer het Rijksmuseum, de Staatsloterij, Google, Philips Hue en PostNL.

“Het gaat om meters maken ”

Rode draad is een ware passie voor techniek. Een passie die onder meer tot uitdrukking komt in de zogenaamde jumpstart trajecten voor klanten. “Jumpstart is eigenlijk een één wekelijkse sprint waarbij we maandagochtend beginnen met een technisch- of  interactieprobleem en vrijdag om 4 uur demo-en we wat we gemaakt hebben. Soms halen we daar ook de doelgroep bij. Dus in één week knallen we naar een prototype waarbij we het nootje dat we willen kraken proberen te tackelen. Soms is dat technisch: kan dit wel? Soms onderzoeken we of er wel mensen die dit willen, dus dan is het vooral een business validatie. Maar gewoon inéén week een idee wat soms al een jaar of twee  jaar bij een directeur van een bedrijf zit eens verder kijken, in beweging krijgen.” Q42 heeft inmiddels al zo’n 40 jumpstart projecten achter de rug.

Maar daar blijft het niet bij. Iedere medewerker krijgt ook zogenaamde passietijd: 4 uur per twee weken die vrij besteed mogen worden.Met soms als resultaat een heel goed idee. Ideeën die sinds drie jaar dan weer het bedrijf worden binnengehaald via een zogenaamde venturing tak. “Het gaat om meters maken. Je kunt allemaal de boeken over startups gelezen hebben, je kunt ook een paar startups gedaan hebben. Dat betekent dat je dan meer meters gemaakt hebt om zo te denken. Ik merk nu al in de teams en de trajecten met onze klanten dat  al onze medewerkers zeggen: joh zullen we het eerst eens valideren, laten we het in één week proberen. Het is een denkwijze.”

“Een hele dikke lijn met Google. ”

Inmiddels heeft Q42 naast het hoofdkantoor in Den Haag ook vestigingen in Amsterdam en in Silicon Valley. “Silicon Valley is voor ons gewoon Legoland, daar moet je gewoon zijn, daar gebeuren mooie dingen. We doen daar jumpstarts voor startups, samen met Highway One een hardware accelerator. (…) We zitten op loopafstand van het Google kantoor, dus we hebben een hele dikke lijn met Google. Het voelt een beetje of je aanhaakt op de firehose van toffe dingen en het grappige is dat dat ook echt zo is. We zitten er nu een jaar en het werkt. En Amsterdam was echt voor onze medewerkers. We hadden er veel mensen wonen die elke dag in de trein stapten, dus we dachten, dat kan beter.” Het Amsterdamse kantoor heeft er ook voor gezorgd dat nieuwe engineers graag bij Q42 wilde komen werken. “We hebben er hele leuke mensen bijgekregen.

Een leuke ploeg werknemers, fantastische klanten, veel afwisseling in het werk. Zoals Veling het vertelt lijkt het allemaal vanzelf te zijn gegaan. Feit is dat het natuurlijk ook vijftien jaar keihard werken was. Hard werken en fijne rugzak bagage: Veling weet wat programmeren is en wordt daar blij van. Dankzij zijn jeugd in een ondernemersgezin weet hij wat het runnen van een bedrijf betekent. Daarbij snapt hij goed hoe mensen in elkaar zitten. “Een rugtasje met een paar van die dingen die heel goed uitpakken denk ik.” Maar Veling is nog niet tevreden. “Ik wil met technologie iets nuttigs doen voor de kansen en problemen in de tijd waarin wij leven. Ik wil dat we meer impact hebben met wat we doen. Dus minder alleen maar voor klanten werken. Dat is heel gaaf en mooi werk om te doen, maar ik denk dat we een andere taak hebben. En ik wil dat we over 5 jaar daar aantoonbaar meer impact hebben.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.nl