Festivals en bouwplaatsen zijn over het algemeen tijdelijk van aard. En er vinden activiteiten plaats die veel energie vragen. Die energie wordt tot nu toe meestal geleverd door diesel-aggregaten. Dat betekent vervuiling en gebrom. Greener levert sinds 2018 mobiele batterijsystemen in de vorm van containers van 2 meter 40 bij 3 meter 10 als alternatief voor diesel-aggregaten. Daarmee kan een deel van het energieverbruik mee worden opgevangen.

“Festivals gebruiken veel meer stroom dan je zou durven denken, dus alles vervangen is vaak lastig. Bij kleinere events kun je wel alle stroom in één keer meenemen en bij grotere events kun je in combinatie met andere energiebronnen zoals zonnepanelen of windmolens een batterij koppelen en op die manier je energievoorziening efficiënter maken.”, aldus Klaas Akkerman, co-founder van Greener. Het verhaal levert aanvankelijk vaak de nodige scepsis op, maar gebruikers zijn achteraf heel tevreden. Greener groeit dan ook flink.

“Batterijen op afstand uitlezen en aansturen ”

“In 2018 zijn we voor het eerst de festivalmarkt opgegaan. Die zijn vaak ‘off grid’ en dus gewend om dingen te regelen. Ze willen vaak ook vernieuwen en innoveren. Wij hebben marktonderzoek gedaan en gezocht naar een partij die een systeem kan bouwen dat je als ‘plug and play’ apparaat kunt neerzetten. De batterij is mooi, maar een domme asset, als ie leeg is is ie leeg en dan moet je weer gaan laden. Dat betekent dat je naast iedere batterij iemand moet hebben staan die het in de gaten houdt. Wij hebben daar dus een stuk hardware aan toegevoegd, waarmee we de batterijen op afstand kunnen uitlezen en aansturen.”

Daarmee heeft Greener feitelijk twee producten in handen: de batterij en een intelligent energieplatform. “Zonder die batterij hadden we nooit dat platform kunnen hebben. En om het platform te laten groeien en geen afhankelijkheid te hebben van iemand anders die batterijen kan leveren moet je zelf batterijen hebben. Anders ben je super kwetsbaar. Dankzij de batterijen kunnen we projecten zelf inrichten en op basis daarvan kan ons platform verder groeien.”

In 2018 stonden de accu’s van Greender op 14 festivals. In 2019 waren dat er al 50. Het aantal accu’s groeide van 2 naar 13 en zal dit jaar met nog eens 30 exemplaren toenemen. “De vraag stijgt. We worden ook goed geholpen door de stikstofcrisis. De gemeente Amsterdam heeft voor 2020 een verbod op diesel-aggregaten in de stad afgekondigd. Wat de stad precies inhoudt is nog niet duidelijk, maar het verbod geldt in ieder geval op bouwplaatsen en festivals. Of dat technisch mogelijk is en of je dat zou moeten willen is een tweede, maar de vraag is enorm.”

“Focus op de mobiele markt”

Greener richt zich met de enorme accu’s op een specifieke markt. “Je hebt voor elk project een specifieke maat batterij. Waar wij echt uniek in zijn is het kunnen maken van de inschattingen van je energieverbruik en dat direct koppelen aan een operationeel verhaal. Andere partijen leveren ook accu’s maar niet het dienstenpakket er omheen. Dat willen we ook echt uitbouwen.” Daarbij blijft de mobiele markt de focus, met in 2020 meer nadruk op de bouwmarkt. Consumenten die de accu voor opslag van zonne-energie permanent naast de deur willen hebben staan, moeten op zoek naar een andere leverancier. Daarvoor is de accu van Greener ook wat aan de prijzige kant. Eén exemplaar kost al snel evenveel als een woonhuis.

De financiering loopt dan ook in de papieren. Voor de aanschaf van 30 nieuwe accu’s die dit jaar zullen gaan draaien was al snel zo’n 10 miljoen euro nodig. Het geld komt van zowel banken als een investeerder. “We zijn nog jong. Onze cijfers van 2019 zien er wel goed uit, maar je hebt eigenlijk wel drie jaar cijfers nodig voor banken. We zijn met z’n 3-en begonnen en zijn nu met een man op 10: 6 fulltime en de rest nog flexibel. Daar komen snel meer mensen bij. De mensen die nu op kantoor zitten zijn allemaal developers. De mensen die er nog bij gaan komen zijn voor de sales en operatie.” Inmiddels zijn voorzichtig de eerste stappen in het buitenland gezet. “Nederland is echt een enorme innovatiemarkt en daar kunnen we op zich heel veel wegzetten, maar om die echt snelle groei te waarborgen moet je zorgen  dat op verschillende plekken in Europa actief bent. En en het jaar daarna ook in Amerika.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!