Vrijwel elk productieproces is onderhevig aan mogelijke storingen . Je kunt als bedrijf wachten tot de dag komt dat de boel vastloopt. Of je kunt anticiperen en data analyseren die je helpen te voorspellen waar het dreigt mis te gaan. Cuurios heeft zich gespecialiseerd is die voorspellingen. “Wij zijn een softwarebedrijf en hebben een product ontwikkeld waarmee onze veelal industriële klanten data kunnen inzetten om het productieproces te optimaliseren. Onze software zet data of metingen om naar inzichten en concrete acties”, aldus founder Leen de Graaf.

Het is met name dat omzetten naar concrete acties wat Cuurios onderscheid van concurrenten. “Stap 2 is dat ons product mensen echt in staat stelt om samen te werken rondom die acties. Wij bieden een samenwerkingsomgeving waar mensen comments met elkaar kunnen delen, de status van de acties kunnen traceren en continu op de hoogte zijn van de status van die acties.” Voor een concrete toepassing kun je bijvoorbeeld denken aan offshore gas productieplatformen. “Wat wij proberen te doen is voorspellen wat er op de middellange termijn dreigt mis te gaan. Dat is anders dan een dashboard wat alleen vaststelt dat er nu wat mis gaat. Wij proberen trends te signaleren en vervolgens delen we wat er nodig is om te voorkomen dat je in die situatie terecht komt  die je niet wilt.”

“Elk proces is anders ”

Op dit moment is Cuurios vooral geschikt voor grote bedrijven. Dat heeft te maken met het kostenplaatje. “Elk proces dat we tegenkomen is anders. Dus je moet algoritmes aanpassen aan de situatie die je tegenkomt en daarop trainen.” Maar Cuurios groeit steeds meer naar een plug and play oplossing toe. Klanten kunnen dan zelf hun case ‘voeren’ aan het systeem en trainen met relevante data. Nieuwe klanten komen op dit moment vaak via via binnen. “Ik ken de industriële wereld en de wereld van software ontwikkeling. Ik kan die 2 werelden met elkaar verbinden. En we zien ook dat onze bestaande klanten onze beste ambassadeurs zij, omdat die ook veel contact met elkaar hebben en delen wat goed werkt.”

Het begint altijd met luisteren. “Ik ben natuurlijk niet alleen stil als ik nieuwe klanten binnenhaal. Ik deel ook onze visie, maar voor mij  werkt het heel erg goed als ik begrijp wat de problematiek is waar mensen mee te maken hebben. Anders, is mijn vaste overtuiging, kan ik nooit een goede oplossing leveren. Ik moet begrijpen waar die mensen dagelijks mee te maken hebben. Dat betekent soms heel concreet dat ik naast mensen ga zitten in de controlekamer in een avond- of nacht shift om te luisteren, mee te denken, maar ook te delen wat we bij andere partijen doen om zo te inspireren.”

“Doorgroeien naar een SAAS product ”

Cuurios ging in 2018 van start. “We hebben heel erg snel onze eerste klanten aangesloten en daardoor weinig financiële zorgen gehad. We hebben direct onze visie op papier gezet, maar nog niet uitgewerkt, omdat dat veel geld kost en het maar de vraag was of het ook is wat de klant wil. Dus we hebben het omgedraaid: dit is onze visie en dan kijken welke klanten daarop aanslaan. Samen met die klanten zijn we aan de slag gegaan en het traject doorlopen. Toen we eenmaal voldoende kennis hadden van de projecten en ook voldoende geld hadden hebben we besloten er een echt product van te maken. Dat was vorig jaar. Nu zitten we midden in het proces om het product af te ronden. Dat is voor ons de beste manier geweest: continu de vinger aan de pols van klanten en zien waar je naartoe moet.”

Door deze manier van werken is tot op heden alles uit eigen middelen gefinancierd. “Dat is de fijnste manier om te ontwikkelen en door te groeien. Er komt natuurlijk een punt in je ontwikkeling als je echt een product organisatie wilt worden en zijn, wat betekent dat je je team moet schalen en uitbreiden, voordat de omzet komt die daarbij hoort.” De Graaf verwacht dat dat moment dit jaar zal komen. “Het is onze ambitie om komend jaar het SAAS product af te hebben en naast de bestaande grote partijen nog meer grote partijen en kleine partijen aan te sluiten. Daarnaast schalen we ons team op tot circa 20 man het komende jaar. Dan zien we verder waar we staan. Dat is ook het leuke van ondernemen. Er verandert elke dag wel iets. Maar het doel is groeien, leuke dingen blijven doen en onze goede relatie met onze klanten zo te houden.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!