Een mooi katoenen overhemd dat je drie dagen achter elkaar kunt dragen, omdat vlekken en geur worden afgestoten. Labfresh maakt het mogelijk. Het bedrijf wilde aanvankelijk wat doen met kleding en 3D, maar daarvoor bleek het nog te vroeg te zijn. “Toen zijn we wetenschappelijke artikelen gaan lezen en hebben we een stof gevonden bij een partner in Frankrijk. We hebben er een sample van gemaakt en op Kickstarter gezet en nu zijn we next level bezig met nieuwe stoffen. Wij zijn redelijk uniek. De technieken bestaan wel, maar niet in fashionable kleding”, aldus founder Lotte Vink.

“We hebben overhemden die zo zacht zijn dat je echt niet kunt geloven dat je daar rode wijn overheen kunt gooien. De vezels zijn behandeld op microniveau, dus nog voordat het in de stof wordt geweven. De vezels stoten alles af, maar daar doorheen kan het wel gewoon ademen. Je zweet verdampt ook gewoon. Je voelt ook niet dat je een ander shirt aan hebt totdat je een ongelukje hebt met koffie of je een heel stuk hard hebt gefietst en je normaal totaal bezweet aankomt. Dat is nu echt significant minder. Wij claimen dat je iets gemiddeld drie keer per week kunt dragen, maar ik heb ook een klant die iets 10 keer draagt en dan pas wast.”

“Alleen basics ”

De kracht van Labfresh zit hem naar eigen zeggen in een combinatie van goed design en de stof. “Het is best druk in de fashion dus het moet en goed zitten en bijzonder zijn. Wij doen alleen basics. We willen dat kleding langer mee gaat, want als je minder hoeft te wassen, dan hoef je het minder snel weg te gooien. Dus we willen wel dat de designs tijdloos zijn.” Op dit moment wordt er alleen voor mannen geproduceerd. “Mannen kunnen makkelijk vijf dagen met een wit overhemd op het werk verschijnen, waar vrouwen meer diversiteit in hun kleding willen. Dus die hebben misschien minder behoefte aan de technologie.”

Hoe de overhemden die nu worden gemaakt eruit zien, is het resultaat van data die is verkregen via het personal shopping platform the Cloakroom. “We hebben van 80.000 mannen data en weten dus veel van hun designkeuzes, op basis daarvan maken wij ook ontwerpen. (…) Wanneer mensen iets terug stuurden dan gaven ze altijd aan waarom. Er waren kleren die nooit teruggestuurd werden vanwege de fit, maar wel voor de prijs. Dan hebben we daar onze fit op geïnspireerd. ”

“Kickstarter geweldig validatie platform ”

Labfresh ging op 4 januari 2016 live op Kickstarter en snel daarna volgde een campagne op Indiegogo. “In totaal hebben we 200.000 aan pre-orders opgehaald. Kickstarter is een goed platform voor een idee dat redelijk innovatief en nieuw is. Je denkt natuurlijk dat je eigen ideeën geweldig zijn, maar de enige manier om dat echt te testen  is om  klanten te vinden die er echt geld voor willen betalen. Je kunt natuurlijk aan je vrienden vragen zou je dit kopen, maar aan die informatie heb je niet echt heel veel. En op Kickstarter is 80% man en voornamelijk early adopters, dus voor ons echt het perfecte platform om ons idee te valideren.”

Inmiddels heeft Labfresh zo’n 3000 shirts verkocht en is een eerste angel investeringsronde afgerond. “We zouden in 2018 in principe break even kunnen draaien maar onze growth strategy is dusdanig dat we nog willen groeien, dus we hebben geld nodig voor marketing.” Dit jaar zal het assortiment verder worden uitgebreid met onder meer t-shirts, die ook weer op Kickstarter zullen worden gelanceerd.  De plannen voor de toekomst? “Bekendheid binnen Nederland is het eerste doel. Het is ons streven om in elke kast van Nederlandse mannen te hangen. Over drie tot vijf jaar mag daar meer Europa bij komen, zoals Duitsland en Denemarken.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.