Vrijwel iedereen kent de ergernis: de kaartjes voor je favoriete artiest zijn binnen vijf uitverkocht en vijf minuten daarna worden ze voor heel veel geld doorverkocht. Ook op de reguliere kanalen. GUTS wil daar een eind aan maken. “Wij verkopen eerlijke tickets. Het komt erop neer dat wij echte  digitale tickets verkopen. Normaal krijg je een image in een pdf documentje. Bij ons roteert de QR code dus je kunt geen screenshots maken. Je kunt het niet vastpakken of kopiëren en dus beheers je het hele ecosysteem”, aldus CEO Maarten Bloemers. Mensen kunnen hun tickets vervolgens nog wel doorverkopen, maar alleen met vooraf vastgestelde marges.

Inmiddels zijn een paar grote Nederlandse artiesten met GUTS in zee gegaan. Youp van het Hek, Jochem Meyer en Guus Meeuwis waren de zwarte ticket handel spuugzat. “Er zijn mensen die verdienen een veelvoud van wat de artiesten verdienen per show. Daar worden de artiesten op aangesproken en hebben daar last van.” Bij TicketSwap is ook een marge vastgesteld: een kaartje mag voor niet meer dan 20% meer dan de oorspronkelijke prijs worden doorverkocht. “Het is uit een goed hart geboren, maar het is verworden tot een platform waar zwarthandelaren genoegen nemen met 20% marge. Er staan mensen op die 12.000 of 16.000 kaartjes hebben verkocht. Dan weet je genoeg. En TicketSwap pakt 5% van de verkoper en 5% van de koper. Een geniaal model. Daarbij is het fraudegevoelig, want als je zelf met je pdf-je maar op tijd bij de zaal bent dan kom je er gewoon in en heeft de koper het nakijken.”

“ Mensen willen transparantie”

GUTS wil met haar systeem, waarbij de blockchain een rol speelt, de tussenpersonen uitschakelen. Dat kan door rechtstreeks met artiesten in zee te gaan. Die krijgen als voordeel beschikking over de volledige klantdata. De blockchain voegt volgens Bloemers drie voordelen toe: “Eén is transparantie. Iedereen kan zien hoe die ticket markt er voor dat evenement uitziet, dat kan nu niet. Twee is een eerlijke ticket markt, waarbij eerlijk natuurlijk subjectief is. Maar in dit geval wordt het bepaald door de artiest en de organisator. Dus die kunnen zeggen: tickets bewegen tussen de 80 en 120 euro. Dat is eerlijk. En het derde is dat we een soort van interoperabiliteit willen creëren tussen al die systemen. Als een ticket eenmaal is geregistreerd op de blockchain dat het vrij kan bewegen”

GUTS heeft als ambitie niet om de grootste speler op de ticket markt te worden. “Wij willen niet het grootste ticketbedrijf worden, maar echt de datastandaard van alle bewijzen van rechten op toegang op de blockchain. Of dat nou concerten of vliegtuigtickets wereldwijd zijn.” Inmiddels hebben andere grote kaartjesverkopers als TicketSwap en Eventim GUTS deels gekopieerd. Zij hebben een deel van de markt stevig in handen. “Met z’n tweeën bestieren ze 85% van de wereldmarkt. Ze integreren verticaal. Ze kopen alles boven- en onderin de keten. Je hebt een artiest, een manager, een promoter en de zalen. In Amerika heeft Ticketmaster al die zalen gekocht. Die mogen alleen maar zaken doen met Ticketmaster. Live Nation is een grote promotor. Die doen allemaal 360 deals: wat zoveel betekent als dat ze een grote ster veel geld geven en daarmee is zo iemand gekocht. Daar kom en kwam ik toch nooit tussen.” Tock maakt Bloemers zich geen zorgen. “Wij geloven dat het model uiteindelijk onhoudbaar zal blijken te zijn. Mensen willen transparantie. Met GUTS hebben we een etalage waarin we laten zien dat het werkt. ”

“Voor de sterren gaan ”

Bloemers is verbaasd dat hij al zo ver is gekomen met zijn bedrijf. “De markt is overvol en is kei- en keihard. De manier waarop wij data vergaren is wel echt van een andere planeet: veel beter dan hoe andere partijen het doen. Hoe vaak een ticket ook verkocht wordt, je weet direct bij wie het is en dat betekent dat je direct kunt communiceren met de daadwerkelijk fans. Normaal kan 1 iemand 4 tickets kopen, dan heb je maar 1 datapunt. Wij kunnen afdwingen dat ieder datapunt bekend is. Dat maakt de data heel veel mooier. Dat is ons pluspunt: onze data zijn gewoon heel goed.”

GUTS verwacht dit jaar break even te draaien. Inmiddels zitten er al zo’n 30 man op kantoor, waarvan tweederde programmeurs zijn. “De complexiteit die erbij komt kijken verbaasd mij elke dag opnieuw. Grote hoeveelheden mensen verstouwen kan lastig zijn en dan heb je nog de complexiteit van heel veel verschillende arrangementen. Het is echt aanzienlijk ingewikkelder dan we vooraf hadden bedacht. Het is maar goed dat we dat niet wisten anders waren we er niet aan begonnen.”

Qua toekomst wil Bloemers voor de zogenaamde sterrenstofroute gaan. “De wereldwijde standaard. Daar gaan we nu gewoon voor. Maar als ik nu afschaal dan verdienen we ook allemaal een goede boterham en hebben we een leuk ticketingbedrijf. Daar is absoluut niks mis mee, maar daar doe ik het niet voor. Dan ben ik weg. Ik ga voor de sterren.”

Volgende stap is proberen in Nederland een mediabedrijf aan GUTS te binden. “Ik moet een grote mediapartij zien te gaan vinden die zegt: ik ga mijn eigen ticketing doen. Ik wil zelf die data beheren en ermee aan de slag. Zo’n partij moet zeggen: alle evenementen waarbij ik betrokken ben moeten lopen via GUTS. Bij een bepaald volume tickets zijn wij bereid om equity aan zo’n partij te geven. Dat is de volgende stap in Nederland. In het buitenland praten we met 42 landen. In Zuid Korea gaat het bijvoorbeeld echt te gek. Daar is deze week met partners het bedrijf ‘getTicket’ gepresenteerd. Dit jaar zullen de eerste K-Pop stadionconcerten in Seoul worden verkocht met de techniek van Guts.”

 

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!