Er zijn grote bedrijven die miljoenen telefoontjes per jaar verwerken, maar geen duidelijk beeld hebben van de inhoud van die gesprekken. Zijn het vragen van klanten die iets die snappen of wordt er gebeld om te klagen over een product? Contexta wil daar verandering in brengen. “Wij zijn een jong kunstmatig intelligentie bedrijf uit Amsterdam en we helpen bedrijven om automatisch de belangrijke elementen uit een gesproken conversatie te halen”, aldus CEO en co- founder Marc van der Peet

Het begint met gesproken woord dat wordt omgezet naar tekst. Daar blijft het niet bij. “Als een bedrijf miljoenen telefoontjes per jaar ontvangt, dan zitten ze niet te wachten op miljoenen uitgeschreven conversaties. Het is wel een grote stap voorwaarts wanneer  je weet wat de context, het sentiment, het onderwerp van gesprek is.” Met mogelijk als uiteindelijk doel: het voorkomen van telefoontjes. “Wij stellen ze heel goed in staat om bepaalde inzichten te vinden waardoor mensen niet meer hoeven te bellen. Dat je bepaalde dingen in de organisatie kan verbeteren, zodat je het probleem weg neemt en mensen niet meer hoeven te bellen.”

“Gedwongen dit soort technologie zelf te ontwikkelen ”

Contexta is niet het enige bedrijf dat zich bezig houdt met speech to text. Grote Amerikaanse spelers zijn er ook mee bezig.  De techniek inkopen is echter geen optie. “Google is heel goed in Engels, maar niet in het Nederlands, Duits en Vlaams waar wij ons op focussen. Wij zijn gewoon beter dan wat er op de markt is. Bovendien is het zo dat als je gebruik maakt van Google dat je je de audio naar hen moet opsturen, naar Amerika moet sturen. Wanneer je kijkt naar de bedrijven waar wij voor werken, dat zijn onder meer banken en verzekeraars, dan heb je het over extreem privacy gevoelige informatie. Dat zijn gesprekken waarin mensen hun bankgegevensp of creditcardgegevens noemen. Er is no way dat dat soort bedrijven het goed vinden dat we die gesprekken op gaan sturen naar Amerika. Ik denk dat een Google of een Amazon voor heel veel bedrijven geen optie is en dat je daardoor eigenlijk gedwongen wordt om dit soort technologie zelf te ontwikkelen.”

Van der Peet kwam op het idee voor Contexta toen hij nog als consultant bij bedrijven kwam. Daar zag hij dat er jaarlijks miljoenen werden besteed aan telefonische dienstverlening. Een groot deel daarvan kan verdwijnen wanneer een bedrijf weet dat daar vaker over gebeld wordt en maatregelen neemt om dingen aan te passen. “We zijn vrij snel een investeerder uit Amsterdam tegengekomen, die heel erg herkende wat het probleem was dankzij een aantal bedrijven dat hij zelf gehad had. Zodoende konden we een softwarepakket ontwikkelen dat bedrijven  hielp om van spraak context te maken. Dat was twee jaar geleden. We hebben nu een product waarbij we voor een bedrijf heel snel een specifieke speech engine kunnen trainen. Een engine die de hele vocabulaire van een bepaald bedrijf begrijpt. Die kunnen we aansluiten waarna een bedrijf er binnen een maand mee aan de slag kan om alle inzichten uit spraak te halen die ze eruit willen halen.”

“Goede sales manager luistert 60% van de tijd ”

Het businessmodel van Contexta kent verschillende vormen. “Het globale model is dat we een one time fee hebben waarbij we een engine trainen en alles voor een bedrijf opzetten en daarna een variabele component waarbij een bedrijf ons betaalt per telefoongesprek.” Hierdoor  werd de afgelopen twee jaar al geld verdiend. Toch gaat Contexta op zoek naar meer geld. “Het is een beetje een keuze van welke ambitie heb je? Hoe groot wil je worden? We zouden er nu voor kunnen kiezen om winstgevend te zijn en met een aantal mensen een klein bedrijf te hebben en te houden, maar wij hebben gezegd we hebben een grote ambitie. We willen graag naar het buitenland toe daar hebben we gewoon meer geld voor nodig, meer ontwikkelaars, meer talen. Daar is gewoon geld voor nodig.”

De Engelstalige markt zal daarbij waarschijnlijk worden overgeslagen. Daar is simpelweg al te veel concurentie. “Het is onze ambitie om ons meer op de niche talen te blijven focussen. We kijken nu naar Duitsland, Noorwegen en Zweden. Daar focussen we ons op.”

Daarvoor staat de basis al in de steigers. “Ik denk dat als je kijkt naar de kapitaalbehoefte dat wij nu een soort framework hebben opgezet waarmee je met de juiste data redelijk snel een nieuwe taal kunt leren, maar er is nog wel behoefte aan een bepaalde trainingsinput. Als wij een Noorse speech engine gaan ontwikkelen dan hebben we nog steeds trainingsmateriaal nodig in uitgeschreven Noors waardoor we uiteindelijk kunnen leren aan de machine hoe je Noors of Zweeds begrijpt.”

De huidige klanten zijn voornamelijk banken en verzekeraars. Maar Contexta is breder inzetbaar. “Als ik droom dan denk ik aan vergaderingen. Ik denk dat veel organisaties het ideaal zouden vinden om vergaderingen automatisch uit te schrijven en daar de kern uit te halen. En ik denk verder heel veel toepassingen in salesgesprekken. Het leuke van onze technologie is dat we ook inzichtelijk kunnen maken wat een goed gesprek is. Voor een bank hebben we analyses gedaan van wat drijft nu een hele goede salesmanager en waardoor is een minder goede sales medewerker minder goed. We hebben gezien aan de hand van de data dat een goede sales medewerker 60% van de tijd luistert. Dus dan kun je tegen het management zeggen: je hebt hier aan aantal sales medewerkers en die luisteren veel te weinig naar hun klanten of die stellen veel te weinig vragen aan de klanten. Dat zijn hele leuke dingen. Dingen die misschien wel bekend zijn, maar moeilijk hard te maken zijn. Maar dat kunnen wij dus wel.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.