Ze zitten al achttien jaar tegen over elkaar aan het bureau. En in die periode hebben Marijn Pijnenborg en Marque Joosten heel veel verschillende dingen gedaan. Negentig procent van dat doen valt onder ondernemen, tien procent bestaat uit investeren. Zo stonden de twee aan de wieg van Freeler, Funda en Mannenmedia. En investeerden ze met hun beleggingsbedrijf Boralis in onder meer Iens, Usabila  en Springest. In 2014 werd Heilzaam BV opgericht, waarmee Joosten en Pijnenborg de richting van gezondheid hebben ingeslagen.

“We investeren in de dingen die we leuk of interessant vinden en waar we van denken dat we daar wat van kunnen leren. We ondernemen zelf in markten. Als we denken dat we dat opener of transparanter kunnen doen, dan duiken we daar ook echt in. Dat hebben we in de huizenmarkt gedaan, in de automarkt en dat doen we nu al een aantal jaren in de gezondheidszorg. We hebben daar een aantal bedrijven in overgenomen en ook een aantal dingen opgezet. Dus we zitten daar als ondernemers in: we hebben een beeld en weten waar het naartoe moet gaan.”  De rode draad?  “Het zijn allemaal zaken waarbij we vanuit een consument denken en waar we zien: die markt is ouderwets, die is vastgegroeid en heel ontransparant. De consument weet veel te weinig om goede keuzes te maken.” Dat gold voor de huizenmarkt, de automarkt en nu dus ook voor de gezondheidsmarkt. “We denken dat de consument veel meer macht en regie over zijn eigen leven zou moeten hebben en dat het nu heel onduidelijk is: wat is de kwaliteit van de zorg die je krijgt, bij wie kun je het beste terecht? Waarvoor krijg je vergoedingen en waarvoor niet?”

“ Eerst een standaard neerzetten”

Vragen waarvoor Pijnenborg en Joosten websites opzetten. Plan van aanpak: eerst bereik creëren. Om precies te zijn 5 miljoen bezoekers in drie tot vijf jaar zien te halen. Een doel wat al binnen anderhalf jaar bereikt werd door een paar goede sites aan te kopen, een aantal slimme SEO trucs en goede redactie. “Je moet  een standaard neerzetten. (..) Je moet eerst iets neerleggen wat kwalitatief heel goed is en waar consumenten meerwaarde aan hebben. Dat kost heel veel energie en tijd. Buitenproportioneel veel, maar dan leg je echt iets neer waar mensen blij van worden.” Met als gevolg dat ook het daarbij horende handwerk tot de taken behoort. “Ik ben vanochtend bij vijf fysiotherapie praktijken langs geweest om foto’s te maken en een gesprekje te voeren en dat voer ik dan netjes in het CMS in. Hartstikke leuk. Je moet dingen doen die je leuk vindt. Wij denken niet te veel na, wij doen!”

Marktonderzoek hoort niet bij de tools van Joosten en Pijnenburg. “We maken iets en kijken wat er gebeurt. We hebben nog nooit marktonderzoek gedaan, dus dat is het laatste dat we gaan doen. (..)  Als je het aan teveel mensen vraagt, heeft iedereen een mening en dan krijg je een compromis product. We laten het wel eens aan iemand zien en als die iets slims zegt, dan pas ik het aan, maar als ik dat met tien mensen ga doen, dan wordt het een compromis. Ik kies ervoor om eerst naar de consument te gaan.” Consumenten laten direct weten of iets ze bevalt of niet. Komen ze vaker terug, dan zit je goed. ” En wij weten best wel goed waar mensen op zoeken en waar ze voor komen. Dat zijn de  onderwerpen die ze graag veel op internet zoeken. Schaamteonderwerpen is bijvoorbeeld een ding dat we veel zien, dan gaan we daar eens kijken wat de problemen zijn. Maar dat kun je ook bijna wel op gevoel doen.”

“Groot cliché om te investeren in mensen, maar uiteindelijk komt het daar toch op neer”

Niet alleen bij hun eigen bedrijven gaan Joosten en Pijnenburg alles behalve conventioneel te werk, hetzelfde geldt voor hun investeringen. “De Excelsheets die bedrijven altijd meenemen, die lezen wij niet, die vinden we niet interessant. Wij kijken echt of we het project waar mensen mee komen zelf zouden willen doen en of het mensen zijn die het op een manier uitvoeren waar wij het mee eens zouden kunnen zijn.” Dat begint vaak met een interessante markt, maar dat hoeft niet altijd. Zo investeerde Boralis in de dames mode site Otrium. “Een markt waar we niet echt geïnteresseerd in zijn, maar we dan gaan voor de bevlogenheid van die mensen. Het is een heel groot cliché om te investeren in mensen, maar uiteindelijk komt het daar toch wel op neer. Wat Marijn ook zegt: misschien investeren we ook wel weer in bedrijven voor onszelf, omdat we heel veel van die mensen denken te leren. Dus die mensen willen we dan graag bij ons houden omdat zij een bepaalde manier van denken en doen hebben waarvan wij denken: daar kunnen we met ons eigen bedrijf ook weer heel veel plezier van krijgen.”

Onconventioneel, enthousiast en succesvol. Maar niet met alles. Volgens Joosten beginnen ze vaak aan dingen die toch niet zo uitpakken als gedacht. “We zijn bijvoorbeeld ook Veridato begonnen. Een geautomatiseerd onderzoek naar alle ziekenhuis websites. Waarom weet ik ook niet meer. We hadden een businessplan en begonnen met een logo te maken. Een totaal foute focus, maar het heeft ons heel veel geleerd.” Veel geleerd, maar niet gered. “Wij zijn heel goed in het doden van onze eigen babies. Als het niet werkt, dan werkt het niet, dan stoppen we er ook mee.” Want naast transparantie als rode draad geldt er nog één: het moet wel leuk zijn. “Ondernemen is gewoon leuk. Heel veel mensen zeggen: ondernemen is eng en dan lig je ‘s nachts wakker. Het lijkt mij veel erger om in een grote organisatie te werken met al die management structuren. Hier kunnen we ‘s ochtends bedenken wat zullen we doen en dan gaan we dat doen. En lukt het niet, dan niet.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.